Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan undersøke endringer i Google posisjoner effektivt?

siggiboy81

New Member
Heisann,

forrige uke leste jeg noe om at en ny pingvin eller panda var på vei fra Google som kunne skape litt forandringer i posisjoner og lignende hos Google. Jeg vet ikke om det faktisk har skjedd noe slik eller ikke, men det jeg lurer på er hvordan man enklest mulig kan ta en før og etter test når man vet at en slik har truffet inn? En måte er jo selvfølgelig å søke på mitt nøkkelord i Google nå, se på resultatet og så gjøre akkurat det samme etter at en endring i algoritmen til Google har skjedd... men hvis man har mange websider og lignende, er det noen smart måte å sjekke det på?

Eller er kanskje det å sjekke antall besøkende fra Google per side den mest effektive via Google Analytics?

Jeg har vel litt peiling, men hvis noen har gode tips og tanker rundt dette hadde det vært spennende å høre!
 

Ole Avranden

utvandret
Det finnes både programmer og nettjenester som tilbyr det du ber om her. Søk litt i Google så finner du flere alternativer.

For å få oversikt er det viktig at du får gjort "før" søket snarlig, da man ikke kan fremskaffe resultater tilbake i tid.
 

zapotek

Medlem
Heisann,

forrige uke leste jeg noe om at en ny pingvin eller panda var på vei fra Google som kunne skape litt forandringer i posisjoner og lignende hos Google. Jeg vet ikke om det faktisk har skjedd noe slik eller ikke, men det jeg lurer på er hvordan man enklest mulig kan ta en før og etter test når man vet at en slik har truffet inn? En måte er jo selvfølgelig å søke på mitt nøkkelord i Google nå, se på resultatet og så gjøre akkurat det samme etter at en endring i algoritmen til Google har skjedd... men hvis man har mange websider og lignende, er det noen smart måte å sjekke det på?

Eller er kanskje det å sjekke antall besøkende fra Google per side den mest effektive via Google Analytics?

Jeg har vel litt peiling, men hvis noen har gode tips og tanker rundt dette hadde det vært spennende å høre!

Du merker jo relativt fort en nedgang i søkemotortrafikk til sidene dine (i Analytics). Å "overvåke" hvert eneste søkeord ser jeg ikke helt hensikten i. Det er tusen ganger mer effektivt å bruke tiden sin på å øke rankingen enn å observere den.
 
De som ikke overvåker søkeord og plasseringer jobber i blinde.. Store byråer bruker blant annet BrightEdge, RioSEO og det finnes mange konkurrenter på markedet. Disse verktøyene er relatert dyre og har mange funksjoner. Derimot finnes det billigere alternativer som SEOmoz, Raven Tools og Nettpilot.

For å gjøre jobbe min er det viktig at å bruke disse verktøyene. Man får det man betaler for i stor grad, og forskjellen på SEOmoz og BrightEdge er STOR.
 
Topp