Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan verdisette en nettbutikk?

cg1990

Medlem
Vet ikke om dette ble rett plass, men gjerne flytt den om det er tilfelle :)


Jeg lurer på om det er noen her som har kjøpt og solgt nettbutikker tidligere eller har noen gode formler på hvordan man kan verdisette nettbutikker som feks er under 1 år gammelt og i vekst? Erfaringsmessig så synes jeg det er vanskelig da det er helt minimale faste kostnader og generelt bedre produktivitet (brukt tid på nettbutikk ift inntjening) på nettbutikker enn feks en vanlig fysisk butikk.

Hvis flere kunne delt sine erfaringer (som har kjøpt eller solgt), så kan man kanskje såvidt begynne å se hva den egentlige markedsprisen på nettbutikker er :)
 

Stoppet

Banned
"Den egentlige markedsprisen på nettbutikker" er intet mindre og intet mer enn det en kjøper er villig til å betale. Og vanligvis er det slik at jo flere interessenter jo høyere pris.

Dermed er markesføringen av salget helt avgjørende. Du må treffe flest mulig kjøpere som er i målgruppen.

Enkelt forklart er markedsprisen proporsjonal med hvor flink du er til å markedsføre salget.
 

Johan

Medlem
Jeg har drevet som bedriftsmegler i mitt tidligere liv. For fysiske butikker fins det flere greie modeller, men jeg har tilgode å finne en god modell for webbutikker og jeg har stilt samme spørsmålet her på wf tidligere. En ting er i alle fall sikkert, du får aldri igjen for det du har lagt ned av tid. Regn heller ikke med å få 100% av lagerverdi.

For noen år siden solgte jeg et fysisk en klesbutikk for barn. Noen måneder senere solgte jeg en webbutikk som drev med dropshipping av barneklær. Omsetningen var veldig forskjellig. Den fysiske butikken omsatte mye mer. Her lå det også større risiko etter som de hadde husleiekontrakt å forholde seg til samt et ikke ubetydelig lager. Eieren jobbet selv og hadde en ansatt. Webshopen hadde naturlig nok ikke lager og eieren gjorde jobben på deltid. Begge hadde tilnærmet samme resultat før skatt. Den fysiske butikken gikk for ca 5xEBIT, webshopen for ca 2xEBIT. Noe av forklaringen ligger i at det er lettere å få omsetning i en fysisk butikk når beliggenheten er god. Med en gang du ikke er på hugget med SEO og markedsføring av en nettbutikk faller omsetningen radikalt. Uten omsetning ingen verdi.

I enkelte bransjer er det også noen tommelfingerregeler, regnskapsbyrå selges f.eks for 50-80 prosent av årlig omsetning. Min erfaring er at webshoper ble solgt for 4-6 ganger månedlig oms eks mva, alternativt 2xEBIT. Det var den gang jeg holdt på.

Sjekk også tidligere tråder på forumet ang dette temaet
 

hokhang

Medlem
Jeg ville ikke gitt mer enn 1x netto resultat. så er det avhengig hvor mye arbeid det kreves og godt innarbeidet butikken er, samt kalkulere inn potensialet de neste årene avhengig av hvor gammel butikken er, eks, er butikken 3 år gammel så ville jeg kalkulert inn potensialet de neste 3 årene.
 

Stoppet

Banned
Nå er sjelden netto resultat særlig reelt i slike butikker. Lønn og andre kostnader belastes enten ikke, eller så belastes de gjerne andre deler av en større virksomhet. Så netto resultat ville jeg egentlig ikke tillagt særlig vekt.

Og så dette her:
er butikken 3 år gammel så ville jeg kalkulert inn potensialet de neste 3 årene.

Det gir jo ingen mening. Hvorfor 3 + 3?
Hadde den vært i drift i 7 år ville du da sett 7 år fremover? Datt litt av lasset her.

Skal man vurdere fremtiden så må man gjøre det med utgangspunkt i dagens marked og hvordan man ser fremtidens marked. I tillegg må man legge inn hva man planlegger å gjøre med butikken fremover. Selvfølgelig skal man også bruke historiske tall, men de sier bare hvir bra eller dårlig forrige eier gjorde det. Antall år man ser fremover kan jeg ikke se må være lik tilbakelagt drift. Eller mener du kanskje noe annet?
 

cg1990

Medlem
Så hvis jeg da har en nettbutikk med omsetning på ca 100.000 eks mva i mnd vil kunne få rundt 400.000-600.000kr?
Ser jeg på bunnlinjen ligger det på rundt 20.000kr (altså 20%) pr mnd. 240.000 x 2 = 480.000kr.
Er dette noe folk virkelig er villige til å by for en nettbutikk med slik omsetning?
 

Tonny Kluften

Administrator
Har aldri sett noen nettbutikker med den omsetningen gå for 1/2 million (+ verdi av varelager). Jeg vet ikke, men antar at folk som er nye i bransjen og har lyst til å drive nettbutikk ikke vil betale så mye penger rett og slett, de vil bruke kanskje 100.000 inkl vareinnkjøp. Og investorer, som har godt med penger, kjøper ikke nettbutikker med så liten omsetning, de kjøper kanskje butikker med 10 mill. i omsetning.

Gratulerer med dagen forresten.
 
Topp