Kjapp og trygg hosting for Wordpress

hvordan videresende blogg til en ny blogg/domene

Bertram

Member
Jeg har laget en blogg på et subdomene, blogg.subdomene.no
Jeg ønsker å oppreet bloggen på et eget domene, egetdomene.no
Hvordan kobler jeg best den gamle siden til den nye?
Hvordan videresender jeg enklest slik at også lenker inn til den gamle bloggen treffer der de skal?
Noen tips?
 

ronorio

Active Member
Det gjøres i utgangspunktet ved å flytte/kopiere filene (og database) til det nye domenet. Deretter forwarder eller redirektes trafikken fra subdomenet til nytt domene.

For å hjelpe deg mer detaljert må du dele litt mer informasjon. Har du allerede laget ny blogg på eksempel.com, eller er den fremdeles på subdomain.eksempel.com?

Er bloggen basert på en blogg-plattform som Wordpress/Joomla etc.?

Har du hosting med kontrollpanel, til eks. cPanel?
 

Bertram

Member
Det gjøres i utgangspunktet ved å flytte/kopiere filene (og database) til det nye domenet. Deretter forwarder eller redirektes trafikken fra subdomenet til nytt domene.

For å hjelpe deg mer detaljert må du dele litt mer informasjon. Har du allerede laget ny blogg på eksempel.com, eller er den fremdeles på subdomain.eksempel.com?

Er bloggen basert på en blogg-plattform som Wordpress/Joomla etc.?

Har du hosting med kontrollpanel, til eks. cPanel?

Platformen er Wordpress.
Hostingen har ikke cPanel.
Jeg peker domenet fra Domeneshop mot serverens IP-adresse.
Det er allerede laget en enkel blogg med 15 innlegg og 2 sider på blogg.subdomene.no.
Alle innleggene og sidene er fremdeles på blogg.subdomene.no.
Den nye bloggen på egetdomene.no skal opprettes når jeg vet hvordan jeg videresender gamle URLs.
 

ronorio

Active Member
En redirect fra gammel til ny blogg kan gjøres ved å benytte .htaccess, forutsatt at dette støttes på hosten din.

Legg dette inn i .htaccess filen (i subdomene.domene.com)
RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*)$ http://www.nyttdomene.com/$1 [R=301,L]

Koden over vil videresende alle treff på subdomain.domene.com til www.nyttdomene.com.

Selve bloggen kan flyttes ved hjelp av Wordpress plugin som til eks. Duplicator.

Jeg hadde kopiert bloggen over på nytt domene, testet at alt fungerer, før den gamle slettes.
 

ronorio

Active Member
Har du testet?

Med den koden over vil abc.domain.com/innlegg-abc redirectes til www.domain.com/innlegg-abc.

Dette er mulig å testkjøre på et par minutter.
 
Topp