Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor har du valgt Mac fremfor PC?

Dag Frogner

Supermedlem
Så vidt jeg skjønner er det flere her inne som bruker Mac. Jeg er selv PC-bruker og igrunn fornøyd med det, men er meget fornøyd med min iPhone (som er mitt første Apple-produkt) og har flere kamerater som har forelsket seg i Mac etter å ha bare brukt PC i alle år.

Jeg reagerer litt på at Mac er vesentlig dyrere enn PC når det gjelder specs, men de jeg kjenner sier at maskinene jobber mye raskere enn de hadde trodd og også like raskt som laptop`er som har mye bedre specs.

Kan noen av dere bekrefte dette?

For min del tror jeg grunnen til at jeg fortsastt er på PC er at jeg er litt redd for å ikke finne de programmene jeg trenger til Mac, for når det gjelder å lære seg noe nytt, tror jeg det skal gå ganske greit.

Så, hvorfor har du valgt Mac?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Så, hvorfor har du valgt Mac?

Har ikke det og kommer nok heller ikke til å gjøre det.
Det er dog et personlig valg, ettersom jeg også har jobbet på MAC de siste to årene, men foretrekker faktisk PC.
 

Børge AJ

Medlem
Jeg kjøpte meg Mac i september i fjor, fordi jeg rett og slett var nyssgjerrig på det. Må si jeg angrer litt på det, liker windows og diverse linux-distroer mye bedre (vet ikke helt hvorfor).

MacBooken begynner å bli ganske treg (brukerfeil???) nå, og personlig synes jeg ikke at den var verdt prisen.

Skjermen er knallgod da :)
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Mac er (med noen få unntak) først og fremst en problemfri tilværelse. Null virus og mer viktig; null windows. Jeg har brukt både Win og OSX i årevis, og etter min oppfatning er det ingen tvil om at OSX er mer stabilt og mindre irriterende enn Windows.

For meg betyr færre problemer med oppdateringer i søkk og kav, omstarter, virussjekker, osv osv osv MYE siden jeg er ekstremt lite interessert i duppeditter. PC-brukere sier ofte at Mac gir begrensninger (som ikke er sant), men jeg driter i om jeg ikke kan stille inn det virtuelle minnet selv. Men for PC-brukere kan akkurat dette være innmari viktig, og det er greit nok.

Prisen på min jobbmaskin var 19.990 (uten skjerm), som jo er det samme som du kan få fire brukbare PC'er for. Men for min del ville jeg heller hatt 1 Mac enn 400 PC'er.
 

zapotek

Medlem
Da kommer endelig svaret folkens. Er dere spent?

Hvorfor har du valgt Mac fremfor PC?

Svar: FORDI DU ER SÆR!
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Hallojs!

peterandrej skrev:

Feil, feil og atter feil..
Ei vennine av meg fikk virus på sin MacBook Air..
Fikk "hikke"-virus..

Dette resulterte i at hvert eneste tom-rom i harddisken ble fylt opp med et tekst-dokument som innehold ett punktum. Dette dokumentet kopierte seg selv(derav hikke-navnet) og fylte opp hele hennes hardisk...

Til slutt fikk hun ikke engang startet maskina..
Det resulterte med at hun måtte levere inn mac'n, kjøpe ny harddisk(siden de ikke klarte å fjerne viruset)
Og siden hun byttet ut harddisken så mistet hun og alle dokumenter, bilder og alt hun hadde på maskine si, siden de ikke anbefalte henne å kopiere filene på den gamle harddisken, siden disse kunne være infisert med viruset..

Ville hun derimot gjøre det så var det på hennes egen risiko dem kunne gjøre det for henne...

Så aldrig, si aldrig..

Selv kjører jeg Linux (Ubuntu og Debian) på mine maskiner og selv om det er så godt som umulig å få virus, så går jeg ikke rundt å sier til folk at det er umulig..
For en dag er det en luring som får for seg å lage et virus til Linux og..
Bare vent.. jo mer populært dette os'et blir, jo mer moro er det å ødelegge for folk som bruker det....

/S
 

Jazz

Medlem
Jeg synes at Mac begrenser deg veldig. Med Windows er du mer fritt.

Når det gjelder virus, så er det egentlig opp til hver en. Hvis du passer på hva du gjør med PCen, hva du installerer, hvilken nettsider du bruker, så får du ikke virus...
 

allegretto

Medlem
Bruker PC+Windows7. Har aldri prøv Mac.
Betalte 7500+skjerm for min PC. (selvbygd, inklusiv SSD-disk).
Har hatt den i fire år nå.
Aldri virus, aldri problemer/feilmeldinger. Én harddisk-krasj er eneste trøbbel.
Maskinen kjører alle tunge video/bilde-redigeringsprogrammer lett.

Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i beskrivelsen til peterandrej.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror ikke jeg gidder å legge ut så veldig mye om hvorfor jeg bruker mac i stedet, det blir bare fanboy-flamewar fram og tilbake. Windows har da også blitt utrolig mye bedre de siste årene, det skal sies.

Men - det som egentlig fikk meg til å skrive her nå, er to ting jeg lurer veldig på:

1: Hvordan mener du at mac "begrenser" deg, jazz? (denne er jeg veldig nysgjerrig på siden jeg ikke akkurat merker noe særlig til det på tross av at jeg bare har/bruker mac...?).

2: husker du noe mer om dette viruset, eller hva det var for noe, sjefskoder? jeg har aldri hørt om det engang, og finner ingenting når jeg prøver å google det?
 

picxx

Well-Known Member
1: Hvordan mener du at mac "begrenser" deg, jazz? (denne er jeg veldig nysgjerrig på siden jeg ikke akkurat merker noe særlig til det på tross av at jeg bare har/bruker mac...?).

Denne lurte jeg litt på også.
Den eneste "begrensningen" på en MAC er vel i så måte OS'et og det er jo ikke noe problem å laste inn en virtuell windowsinnstallasjon hvis man ønsker å kjøre på windows.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, jeg gjør det for å teste nettsider i IE, der må jeg jo riktignok tilogmed ha dobbelt opp for å teste i flere IE-varianter (vet at det skal gå å ha flere IE-varianter på samme installasjon, men har aldri fått det til å funke 100%), men det er egentlig det eneste jeg trenger det til også. Kan ikke komme på noe program jeg savner som bare finnes til windows, enten finnes det til mac, eller så finnes det et minst like godt alternativ.
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hepp,

Må le litt for meg selv, for denne saken har etterhvert blitt litt sånn mac-fanboy mot win-fanboy. Nå var det faktisk oss som bruker Mac som ble spurt, og spørsmålet var relativet enkelt.... Så her kommer mitt svar:

Jeg bruker Mac for at jeg liker OSX bedre enn Windows. Jeg brukte tre måneder fra jeg fikk min første Mac til jeg jobbet effektivt. Etter det går jeg ikke tilbake. Når Apple i tillegg har klart å få meg til å kjøpe iPhone og dem tilbyr MobileMe, så er veien lang tilbake. Alt er synkronisert hele veien til banken (Og ja, jeg vet at Exchange gjør det samme). En betaler gjerne litt med for at det er en Mac og har designet, men overall er jeg fornøyd =)

Ha en flott dag!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg reagerer litt på at Mac er vesentlig dyrere enn PC når det gjelder specs, men de jeg kjenner sier at maskinene jobber mye raskere enn de hadde trodd og også like raskt som laptop`er som har mye bedre specs.

Grunnen til at Mac'er jobber tilsynelatende kjappere har for det første med at Apple ikke tillater andre å lage maskinene, slik at de kan "strømlinjeforme" delene til hverandre, og for det andre; på Mac trenger du ikke å kjøre Norton Antivirus, Internet Security Protector, Protector Suite, osv osv - noe som frigjør masse kapasitet som kan brukes til å kjøre programmer.

Sjefskoder skrev:
Ei vennine av meg fikk virus på sin MacBook Air..
Fikk "hikke"-virus..

Så vidt jeg vet finnes det ingen kjente virus til Mac, men det kan godt hende jeg tar feil og at det finnes et par-tre virus. Likevel. Tre virus på Mac mot 300 millioner på Windows?

OSX krever brukergodkjenning av alt som skal installeres, så dersom en bruker blir rammet av et virus så må nødvendigvis denne brukeren ha godkjent installeringen av det på et eller annet tidspunkt. Sikker på at det var et virus og ikke noe annet?
 
Topp