Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ikke kommersiell fildeling

Dette er en av fanesakene til piratpartiet. Som skryter fælt av at de fosser fram uten partistøtte.

Det de mener skal bli lov er og dele ting uten og ta penger for det. Altså kjøper du en film skal du kunne få dele denne uten og kunne bli straffet.
Vil ikke noe slikt føre til at antall folk som tar for seg gratis vil øke. Jeg vil tro enkelte ikke laster ned, fordi det er ulovlig. Og at det derfor er en slags æreskodeks som slår inn. I et samfunn der penger betyr mer og mer for folk. Vil ikke det og kunne laste ned gratis føre til at folk gjør nettopp det.

Eller vil folk heller kjøpe musikk og film selv om de kan få det helt lovlig uten og betale for det?
 

JoachimO

Medlem
Jeg vil tro enkelte ikke laster ned, fordi det er ulovlig.

Only... it isn't.

Å laste ned er så lovlig det bare kan få blitt. Det som bruter loven er å gjøre materiale tilgjengelig for andre.

Så, i prinsippet, dersom du stenger for utgående traffikk/opplasting kan du laste ned til helvete fryser og mannen med ljåen tar på seg ullsokker uten å gjøre noe ulovlig,
 

hansson

Langveisfarende
Eller vil folk heller kjøpe musikk og film selv om de kan få det helt lovlig uten og betale for det?

Noen ganske få vil gjøre det. Fansen og folk med spesielt høy moral. Alle andre vil selvfølgelig laste ned gratis, og vi undergraver dermed hele markedet for film, musikk, osv. Men som i dag avhenger det også av brukervennlighet og tilgjengelighet. Det er enkelt og brukervennlig å laste ned et album fra itunes, det er mer klunkete å finne riktig torrent og laste ned via den. Marginalt, ihvertfall.
 

JoachimO

Medlem
Nei, det har faktisk ikke det. Din påstand var at det er ulovlig å laste ned. Dette er feil.

At noen torrent-trackere opererer med ratio-krav osv er uinteressant i forhold til den påstanden.
 
Nei,det har veldig med saken og gjøre. For i bittorent teknologien legges det til grunn at man skal dele. Uansett om det er ratioer eller ikke. Deler du ikke blir det trege saker.
Og dette fører til at folk blir lovbrytere.
Slik er det bare
 
Sist redigert:

JoachimO

Medlem
Nå nevnte du riktig nok ingenting om bittorrent i påstanden din.

Jeg vil tro enkelte ikke laster ned, fordi det er ulovlig.

Igjen, å laste NED er IKKE ulovlig etter norsk lov. Tilgjengeliggjøring av kopibeskyttet materiale er. Hvordan bittorrent er bygget opp er totalt uinteressant i forhold til den påstanden.
 

adeneo

Medlem
Igjen, å laste NED er IKKE ulovlig etter norsk lov. Tilgjengeliggjøring av kopibeskyttet materiale er.

Det hadde vært fint om du kunne dokumentere den påstanden?

Slik jeg har forstått er det lovlig å sikkerhetkopiere materiale som er kopibeskyttet dersom man har betalt for dette, og kun kopierer til eget bruk.

Å laste ned kopibeskyttet materiale fra for eksempel The Pirate Bay, som man ikke har betalt for, er ulovlig uansett hvordan man vrenger og vrir på det, og det burde være innlysende at selv om man ikke "seeder" eller deler med andre på noen som helst måte, så kan man ikke fritt og lovlig laste ned kopibeskyttet materiale fordi noen tilfeldigvis har gjort dette tilgjengelig for deg ulovlig.

Materiale som ikke er beskyttet, og som ellers er gratis, kan man selvfølgelig laste ned så mye man vil.
 

JoachimO

Medlem
Ser ut som jeg må bøye hodet i skam og innrømme feil her, da åndsverksloven er endret.

Tidligere var den formulert slik at kun tilgjengeliggjøring var regnet som lovbrudd, dette er nå endret til å nå også omfatte nedlasting av materiale som er tilgjengeliggjort på ulovlig måte.
 
Topp