Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra Kina

enurs

Medlem
Det varierer fra firma til firma om de setter på priser på pakken, selv om alle vel egentlig skal gjøre det. Endel setter også på feil/lavere pris, men uansett - hvis det ikke står pris der, eller det virker "for lavt", så kan det kjapt hende at du må innom hos tollvesenet og vise fram kvitteringen der faktisk verdi står.

Hva gjør man om pakken kommer i posten, jeg skriver under og henter den ut. Ingen spørsmål eller lignende fra posten om å betale toll eller mva.
Jeg ønsker jo å betale mva, må jeg da fortelle posten at dette er en importvare og vise fram til kjøpesum og så fikser de resten? Er vel også slik at ikke alle postkontor gjør dette?
Tenker på posten hos den lokale dagligvare butikken
 

Atian

Medlem
Enurs:
Man skal ikke betale mva på inførsel av varer som blir betraktet til å ha en vareverdi under NOK 200 kroner. Alle større og seriøse (kinesiske) aktører (i utlandet) vedlegger normalt en commercial invoice eller tilsvarende, hvor det foreligger en beskrivelse av vareinnhold og oppgitt verdi. Det er denne som brukes som grunnlag ved fortolling. Noen aktører spekulerer i å sette lav verdi, oppgi at det er en vareprøve, gave etc for å unngå at mottaker må betale mva og evt. tilhørende gebyrer (samt toll).

Men for at du skal sikre at dine forsendelser kommer frem til rett tid, uten for mye tollproblematikk, bør du sørge for at det ligger en commercial invoice / proforma invoice med forsendelsen. Da reduseres sjansene for kontroll i tollen samt at tolldeklareringen går raskere.

Dersom du bestiller varer med verdi under NOK 200 så skal du ikke bekymre deg for MVA. Du selger uansett varen(e) med MVA som du krever inn fra dine kunder som staten får glede av.
 

Moderne

Medlem
litt gammel artikkel, men det står en del feil her. Det er ikke lov i Norge å selge varer som ikke er fortollet. Det er stor forskjell mellom å importere varer privat eller via firmaet. Alle varer du selger, som er importerte, må du kunne vise frem tollpapirene. Det er din plikt å gi beskjed til posten dersom du får en pakke uten spesifisert verdi på.
 
Hur fungerar detta i praktiken? säg att jag får ett paket i posten, ingen tull har gått igenom sändningen, vad ska man göra? De i butiken vet ju ingenting, man får vara glad om de finner fram paketet på hyllan. Ska jag kontakta tullen och säga, jag har fått en sändning, nu vill jag betala mva,...
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Det beste tipset jeg har hva gjelder import er å benytte speditører som kan frakte varene fra Kina til Norge, og fortolle de. Da er du sikker på at alt skjer riktig. Selv om feks DHL er dyrere enn feks China Air Mail, så taper du ikke tid på tollbehandling etc.
 
Topp