Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra kina

Huawei

New Member
Hei! Har en nettbutikk som skal åpne snart. Har kjøpt varer fra Kina gjennom året som ligger hos agenten min i Kina. Nå er det dags for å sende dem til Norge. I den anledning så lurte jeg på om jeg først bør/må registrere meg som et firma (tenkte enk) pga mva og organisasjonsnr. Eller kan jeg bare ha alt i mitt eget navn. Skal bruke DHL til å sende. Vi prater om her over 100 kg klær. Leser andre plasser også om at en ikke trenger å registrere firma før 50 tusen i omsetning?

Takknemlig for svar! :)
 

Steve Cash

Medlem
Det er en paragraf som sier at hvis en driver handel med innkjøpte varer så skal en være registert i Foretaksregistret, ikke bare i Enhetsregistret, hvor mange som overholder dette aner jeg ikke. I andre bransjer så er det riktig at en ikke trenger å registrere enkeltpersonforetaket før en er mva-pliktig, såfremt en ikke har ansatte.

Videre er det slik at du kan få tilbakegående mva-oppgjør for anskaffelser du gjør før du er registrert (bortsett fra for varer som allerede er solgt). Da må fakturaene være stilet til firmanavnet. Det er kanskje ikke noe problem hvis det skal være identisk med ditt eget navn, men det er mulig de som fortoller også vil føre på ditt organisasjonsnummer.

En annen sak er at det bør stå skikkelige firmaopplysninger på websiden til en nettbutrikk, det gir tillit. Jeg er ikke så sikker på om jeg ville ha handlet fra en som ikke har et organisasjonsnummer å vise fram.

Kort sagt, registrer deg først som sist.
 

siab

New Member
Registrer ENK i første omgang.
Planen din er jo å selge for mer enn 50 000 vil jeg tro og du vil ønske å få refundert mva du må betale ved import av varer.
Du skal også etter du har solgt for 50 000,- selge varene med 25% mva påslag og mva skal innberettes annenhver mnd via altinn.
Du kan søke om å få legge på mva fra første salg dersom du ønsker det (sjekk med skatteetaten og/eller altinn).
Det kommer også toll på klær ved innførsel til Norge (ca 10-11% du finner satsene på toll.no)
Skaff deg en regnskapsfører om du ikke har interesse for å føre selv.
Om du vil føre selv er f.eks Mamut et godt program.
 

Huawei

New Member
Hva betyr internasjonal forsendelsesfrigjøring? Pakken min har stått fast slik siden kl 09:17 igår..
 

siab

New Member
Har ikke hørt akkurat det begrepet først men frigjøring betyr sannsynligvis at den ikke frigjøres før den er fortollet inn.
Vet ikke hvordan du har ordnet frakten men når jeg importerer er det fraktselskapet som tar seg av fortollingen for meg.
Vanligvis får jeg da en epost med faktura på mva, toll og andre avgifter og varene frigjøres når jeg dokumenterer at dette er betalt.
Når UPS tar seg av frakten får jeg faktura i etterkant men det kan ha sammenheng med at jeg har importert noen år.
Vil du at dette skal gå raskere kan du søke om tollkreditt via toll.no
Jeg har akkurat skiftet organisasjonsform og glemt av å fikse det så skal gjøre det samme selv denne uka :)

Nå ser jeg forresten at du skriver du skal bruke DHL. Du bør kontakte de ogforsikre deg om at de har mailadressen din og be de sende faktura på mva/toll.
 
Topp