Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inkasso / Inndriving / Forliksråd

hansson

Langveisfarende
Inkassobyrået har sine faste takster som er lovbestemt for ulike typer oppdrag, og jeg regner nesten med at oppmøte som prosessfullmektig i forliksrådet er dekket av det faste salæret deres for denne etappen i en inkassosak. Hvem som dekker salæret avhenger av utfallet, hvis du får medhold må debitor betale renter, gebyr/inkassosalær, og herfra baller det fort på seg siden byrået nå sender saken til namsmannen hvis pengene ikke kommer innen fristen.

Hvis det blir et forlik kan ikke debitor pålegges å betale kreditors inndrivelseskostnader, kanskje med unntak av renter og purregebyr hvis forliksrådet finner at det er selvforskyldt at saken har dradd ut (innsigelse lenge etter at kravet var blitt kjent for dem, e.l.).

Jeg regner med at inkassobyrået gir deg lov til å møte selv hvis du synes det er bedre, kan jo være interessant for den næringsdrivende som har mer kompetanse i en sak som ikke bare gjelder utelukkende faktura men også om f.eks. kvalitet på en håndverksjobb eller lignende.

Inkassosatsen for 2013 er på 630 kroner, og inkassoforskriften viser hvor mye som kan kreves maksimalt: /d: FOR-1989-07-14-562 :d/ Forskrift til inkassoloven m.m. (inkassoforskriften) (merk at det blir dobling hvis saken er gått langt over fristen for betalingsoppfordringen).
 

Steve Cash

Medlem
"You must spread some reputation around before you can give it to hansson again" står det når jeg prøver å trykke på vekta. Jeg vet ikke hvorfor det, men da får jeg heller skrive her at dette er nyttig informasjon. Detaljene får jeg ta med inkassobyrået mitt hvis prosessen kommer så langt som til forliksrådet, men jeg tror den skyldneren jeg tenker på akkurat nå kan ta tid å få penger fra.

Jeg er enig i at det kan være nyttig å møte opp selv for å se og lære, kanskje jeg gjør det en gang, men det vil som sagt ta ganske mye tid, jeg regner med at dette vil skje i den byen der inkassobyrået holder til, og det er en drøy times kjøring hver vei.
 

quicktech

Medlem
Når det er sagt, bør en skriftlig henvendelse i brevs form ha tilstrekkelig tyngde til å få utsatt eller stoppet saken. Quicktech bør kreve at Forliksrådet utsetter saken til kreditor har samlet alle kravene, eventuelt avviser saken hvis ikke kreditor tar dette til følge, fordi den bryter med etablerte prinsipper for god inkassoskikk.

Det var nettopp det jeg skrev til dem, og fikk til svar at det er opp til forliksrådet å avgjøre hva som er god inkassoskikk, og videre at forliksrådet kun kan forholde seg til det kravet som er omfattet av forliksklagen. Innkallingen består og jeg fikk pent beskjed om å skaffe meg en stedfortreder.
 

hansson

Langveisfarende
Quicktech, her bør du ringe til Forliksrådet i Oslo og få en uttalelse fra en mindre provinsiell instans. Jeg synes ikke det henger på greip det de sier i Kristiansand, det er en saksbehandlingsfeil. En hel inkassobransje har for lengst etablert god inkassoskikk siden inkassoloven ble vedtatt i 1989. Dette er absolutt ikke noe Forliksrådet i Dalom kan overstyre når det gjelder en så klar ting som samling av utestående krav. Jeg ville skjønt det hvis det var noe mer abstrakt. Jeg antar at de misforstår og ikke har skjønt at det er en generalklausul i loven du refererer til, og ikke et muntlig uttrykk for "vær grei med skyldneren".

Siden de nå har bestemt at de vil kjøre saken uansett vil det jo bare resultere i at de ikke kan behandle kravet fordi de først vil komme frem til at kreditor har gjort seg skyldig i å ikke samle kravene mot deg, noe som derfor slår beina under hele rådsforhandlingens rettmessighet.

Du må altså få det protokollført i starten av saken at du har denne innvendingen og at du derfor underkjenner gyldigheten av rådsmøtet og ergo utfallet av saken. Det som er surt her er jo at de kanskje ville avgjoft saken i din favør, og at en slik anførsel fra deg vil sende saken til Tingretten sannsynligvis, noe som kan bli en dyr affære.

Samling av akkumulerte krav på samme person/firma er et så velkjent konsept at jeg ikke skjønner hvorfor du fikk negativt svar. Det kommer altså fra den samme norske administrasjonen som rutinemessig avviser saker (kjenner til en del slike) akkurat med bakgrunn i at alle utestående krav ikke er samlet. Namsmannen er spesielt pirkete på dette hvis de får nyss om at skyldneren har mer utestående hos deg.

@ SteveCash:

Jeg er enig i at det kan være nyttig å møte opp selv for å se og lære, kanskje jeg gjør det en gang, men det vil som sagt ta ganske mye tid, jeg regner med at dette vil skje i den byen der inkassobyrået holder til, og det er en drøy times kjøring hver vei.

Her kan du sikre deg bedre ved å la det inngå i vilkårene dine at du krever at rettslig behandling skal foregå der du har forretningsadresse. Vi bruker dette i Conta, og det holder fint også for forliksrådet. Mulig at inkassobyrået har noen spesielle regler på at de ikke tar saker i der du er, men det er verdt å høre med dem om det. Eller prøve å gjøre det selv med egeninkasso, selvfølgelig, da bestemmer du alt sjøl (og beholder alle gebyrene på toppen) ;)
 

hansson

Langveisfarende
Sendte deg en e-post nå, quicktech. Fant tilfeldigvis ny informasjon som viser at Forliksrådet vil akseptere å "omberamme" (sette ny dato for) rettsmøtet hvis du har lovlig fravær. Dette er nedfelt i tvisteloven § 16-2. Kanskje du kan skaffe deg litt ekstra tid.
 
Topp