Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inkscape -Lage Vektorgrafikk (designverktøy)

Nutz

Med lem
Vet mange av dere proffe ikke vil ta i dette verktøyet med ildtang, er nok PS som er tingen. :)

Men synes likevel det er verd å nevne at dette er utrolig kraftig i forhold til prisen.. (Freeware)
Har kommet et relativt nytt slipp nå, kanskje en positiv overraskelse for noen her inne.

Anbefaler å gjøre et søk på youtube med bare "Inkscape" -se demo av folk som kan bruke dette "lekende lett".

Konvertere bitmaps til vektor.. Forenkling av path. -Spiro, bryte opp fonter..
Synes det er ganske imponerende.

Inkscape. Draw Freely.
 
Sist redigert av en moderator:
Vet mange av dere proffe ikke vil ta i dette verktøyet med ildtang, er nok PS som er tingen. :)

Det er nok ikke PS som er tingen, men Illustrator ;)

Neida, har anbefalt Inkscape til mange jeg, som ikke har lyst til å betale for Adobe-produkter. Anbefaler aldri noen å laste ned ulovlig; enten kjøp programvaren, eller last ned et fullt brukbart program som er gratis (Gimp i stedet for Photoshop og Inkscape i stedet for Illustrator). Selv sitter jeg til og med på Adobe Creative Suite CS3...

Har såvidt testet Inkscape for moro skyld.
 

Nutz

Med lem
:) Ja, er nok AI som er det.
Har også puslet med dette programmet for moro skyld, -kanskje litt komplisert dersom man ikke er inne i sjangeren "Design" og ikke har kost seg med sånne programmer i årevis.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
"ikke ta i det med ildtang" - altså, det er ikke noe GALT med inkscape. Men - det mangler vel litt av funksjonene til illustrator, det er ikke "industristandard" og er dermed litt hemma siden alle forventer at du bruker illustrator og alt er tilpasset det (spesielt kjekt hvis man har et problem - mye lettere å finne løsninger når det er flere som bruker det), men viktigst av alt: Jeg KAN illustrator. Hurtigtaster og alt mulig sitter i fingrene, jeg vet hvordan jeg gjør det aller meste, selv om jeg ikke bruker alt hele tiden, og det jeg ikke vet har jeg gode anelser om hvordan jeg finner ut av, siden jeg er godt kjent med adobes løsninger.
 

Gaasehud

Medlem
Hurtigtaster og alt mulig sitter i fingrene […] siden jeg er godt kjent med adobes løsninger.

Sporer av litt nå, men apropos dette med Adobe og hurtigtaster. Jeg får også mer og mer erfaring med flere og flere Adobe-programmer, men litt pussig er det nå at de er såpass lite samkjørte. Greit nok at man kan importere, drægge/dråppe, osv. – men hurtigtaster er jo ganske forskjellige. La oss f.eks. eksempelet på den "globale" handlingen deselect.

Men, når de sitter i fingrene, som du sier, er det jo ikke noe problem. Man forstår det jo når man bytter program, men likevel kunne de jo klart å gjort det enda mer likt? Tross alt er jo interface og hele pakka nesten identisk.

, til temaet: Flere (profesjonelle) som stadig anbefaler Inkscape. Om man ikke orker å sveive i gang Illustrator, er det jo en super løsning. Og 10x bedre enn de som lager sin egen logo i Paint eller Photoshop (som bitmap). ;)
 

Nutz

Med lem
Ja, den største utfordringen å ta ibruk nytt program er å legge fra seg vaner man har lagt til seg i andre. Derfor virker vanskelig, tungvindt og knotete.
 
Sporer av litt nå, men apropos dette med Adobe og hurtigtaster. Jeg får også mer og mer erfaring med flere og flere Adobe-programmer, men litt pussig er det nå at de er såpass lite samkjørte.

Fullstendig enig. Noen er greie, men andre velger jeg selv. Har også et Wacom brett, som gir enda flere "hurtigtaster" om man kan kalle det det.

Om man ikke orker å sveive i gang Illustrator, er det jo en super løsning. Og 10x bedre enn de som lager sin egen logo i Paint eller Photoshop (som bitmap). ;)

Ikke bare 10 ganger bedre, snarere en million ganger bedre...
 
Topp