Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Installere Google Analytics første gang ?

Jeg startet en blogg gjennom Wordpress.org forrige måned. Har eget domene via One.com. Er mye jeg ikke vet om Google sine produkter. Så er det noen som kan komme med forslag til hvordan man går frem når man skal installere Googee Analytics for første gang ? Hvordan går jeg frem ? Har selve dashbordet på programmet oppe. Men vet ikke hvordan jeg skal finne koden til å linke bloggen med analyseverktøyet Analytics.
 
Hmm hvor står "administrator" ? Jeg er inne på oversiktsiden for kontoen til bloggen. Der det står oversiktsdata. Er ikke noe tall der nå da. Det står et sted "rediger kontoinnstillinger".
 

adeneo

Medlem
Klikk deg inn på kontoen du har laget i Analytics.

Jeg er inne på oversiktsiden for kontoen til bloggen.

Noe sier meg at du ikke har lest godt nok Andy, registrer deg hos Google Analytics først, så får du en kode som du legger inn slik at Google kjenner igjen siden din og fører statistikk.

Hvis du mener at du er inne på Analytics kontoen for bloggen din, og ikke slik jeg leser det, at du er inne på kontoen din hos WP, så burde det være innlysende hvor du skal trykke, og pass på at du bruker "new version" hvir du skal følge Dag sine forklaringer!
 
Sist redigert:

Speca

Medlem
Nå har du sikkert fått registrert deg der, men slett registreringen, og gi blaffen i Webmaster Tools også. Bruk piwik istedet!

Hvorfor?

Det har den siste tiden vist seg at Google har blitt sinnsykt nazi på endel av materialet som blir hostet, og så viser eierene av sidene sine frivillig alt til google. Det kan sammenlignes med å drive ett selskap, og la skatteetaten se over skulderen på absolutt alt du gjør. Forskjellen er dog at de fra skatteetaten har klare retningslinjer på hva som er lov og ikke, google er ikke helt enige med seg selv, og utestenger folk uten gode grunner.
 
Har fortsatt mye å lære når det gjelder slikt. Men nå har jeg fått installert koden fra Google Analytics. Så får vi se om jeg vurderer Piwik senere. Virker spennende det også. Men kanskje best å holde seg til Google programmer når de er de store ?

Uansett, så ser jeg at Google Analytics virker nå. Men viser den kun besøk og statistikker fra dagen jeg fikk det oppdatert med wordpress bloggen ? Eller kan den også vise lenger tilbake i tid ?
 

zapotek

Medlem
Har fortsatt mye å lære når det gjelder slikt. Men nå har jeg fått installert koden fra Google Analytics. Så får vi se om jeg vurderer Piwik senere. Virker spennende det også. Men kanskje best å holde seg til Google programmer når de er de store ?

Uansett, så ser jeg at Google Analytics virker nå. Men viser den kun besøk og statistikker fra dagen jeg fikk det oppdatert med wordpress bloggen ? Eller kan den også vise lenger tilbake i tid ?

Nei, da må isåfall Google bruke magi.
 

Speca

Medlem
Virker spennende det også. Men kanskje best å holde seg til Google programmer når de er de store ?

Jeg har forklart hvorfor, og du spør om dette? Vel, for 2 uker siden hadde jeg vært enig med deg. Jeg har sagt at de som tidligere løp mitt ærend har vært tullinger og paranoide. Jeg kan Analytics inn og ut, og anbefaler ingen å bruke det lenger. Å samle frivillig samle informasjon som Google på ett gitt tidspunkt kan bruke mot deg, er i mine svært lite intelligent.
 
Synd Google ikke er magisk
Jeg bruker Analytics og Webmaster tools, så ikke føl at du er den eneste som bruker (og har nytte av) disse verktøyene.
Å samle frivillig samle informasjon som Google på ett gitt tidspunkt kan bruke mot deg, er i mine svært lite intelligent
Fortell gjerne resten av historien slik at jeg forstår trusselbildet bedre.
 

Speca

Medlem
Fortell gjerne resten av historien slik at jeg forstår trusselbildet bedre.

Google har den siste tiden vært voldsomt på offensiven, og deindeksert svært mange sider. Felles for de fleste som har blitt deindeksert, er at de har vært med i bloggnettverk, samt har hatt sidene registrert i G Analytics og WT.

Ergo, alle som på ett eller annet tidspunkt gjør noe som i G's øyne kan virke uetisk, kan bli deindeksert fra G, basert på data som man selv har bedt om å få lagret i analytics og webmastertools.

Gjør du ikke noe uetisk? Ingenting? Iht. G, så er nesten all kunstig linkbygging uetisk. Det er vel bortimot bare katalogtjenester som er helt whitehat, og de er til gjengjeld lov å kjøpe også.

Ellers, så kan du klikke noen lenker i dette søket:
https://www.google.no/search?q=anal...H5sga_3vCtAg&ved=0CA0QpwUoBQ&biw=1920&bih=965
 
Topp