Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Interessert i å starte dataredningsfirma?

Jeg har *alt* for mye å holde på med, så vurderer å legge ned deler av databedriften min. Er også ærlig talt lei av å holde på med data, så da kan jeg like godt selge unna noe utstyr.

Nuh, til saka - deler av driften har vært datagjenoppretting, altså redning av data fra ødelagte nand flash-medier. Dette gjelder blant annet minnepenner, men også SSD-disker; disse bruker som regel akkurat samme type minnechip som de fleste minnepenner gjør.

Nand-chippen ser slik ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/USB_flash_drive.JPG

Den største chippen er nand-chippen der dataen er lagret, den lille chippen er kontrolleren. Når man da skal reparere en penn eller harddisk må man lodde av chippen og så sette den i en maskin som jeg skal selge. Denne maskinen simulerer kontrolleren, slik at man kan tolke dataen på riktig måte.

Datamaskinen jeg gjør dette med, er en PC3000 Flash (som jeg egentlig ikke har lært meg å bruke skikkelig, og det kommer jeg heller ikke til å ta meg tid til siden jeg er lei av data):

http://www.pc-3000flash.com/eng/hel...ask/explorer/node_chips/identification_01.gif

Man kan altså drive dataredningsfirma og spesialisere seg på SSD-disker og minnepenner med en slik maskin, og annet man trenger er loddebolt/loddestasjon med varmluft, pinsett, et par tenger og noen skruhjern.

Jeg har fortsatt kvitteringen på boksen, og prisen på den var 2196 Euro pluss moms. Usikker på hva den går for akkurat nå, men har mailet ACE Laboratory i Russland for å få vite dette (ja, det er en russisk maskin, men alt av programvare etc er på engelsk).

Boksen ble for øvrig kjøpt for ca 2 år siden, og har blitt brukt 2-3 ganger. Har som sagt mye annet å holde på med, så det ble liksom aldri til at jeg begynte skikkelig.

For å lære seg å bruke boksen må man få hjelp fra produsenten i Russland, og de har noe av det beste av support jeg har vært borti, både på mail og Skype. Ett års support/opplæring koster ca 2500 kr, og siden det er vanskelig/umulig å lære seg å bruke maskinen uten undervisning, vil de 2500 kr trekkes fra en evt. kjøpspris siden opplæring er nødvendig.

Det er alt jeg kommer på sånn umiddelbart - om noen er interesserte eller bare har spørsmål, er det bare å spørre.

Prisantydning - boksen kostet ca 24.000 med moms, så om jeg setter antydning på 19.000 tror jeg ikke jeg bommer så veldig. Med mindre noe kan overbevise meg om noe annet, selvsagt. :) Maskinen fremstår altså som ny, og den ligger fortsatt i den skumgummi-isolerte esken den kom i.

Mer spennende info på slutten - sist jeg sjekket tok Ibas 7990 kr i flat pris for å redde EN penn.
 
Sist redigert:
Topp