Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Interne lenker

erkdahl

Medlem
Hei,
Jeg har søkt litt rundt på forumet for å prøve å finne en forklaring på dette, men fant ikke noe ennå.

Spørsmålet mitt er forhåpentligvis enkelt:
Jeg lærer meg sakte men sikkert SEO, og i den forbindelse har jeg hørt at hvis du lenker til degselv internt på siden får du dårligere rank.
Men interne lenker må man jo ha. For å kunne navigere rundt på sidene mine er jeg nødt til å ha lenker som lenker til undersider osv.

Har jeg misforstått noe eller hva gjør SEO folk flest? Hvorfor skal det være ugunstig for SEO at jeg gjør sidene mine navigerbare og linker til meg selv?
 

spikre

peterhamre.no
Internlenking kan øke seo-verdien. Har du f.eks. en blogg i nettbutikken din, og i flere innlegg lenker til et bestemt produkt, vil relevansen til dette produktet øke. Det kan føre til bedre rangerer, eller til og med at det vises flere treff fra din side på samme søkestreng.
Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det igjen:
Lag relevant og godt innhold. Google vil belønne deg, folk vil lenke til deg, og rangeringen din vil over tid få en svært høy verdi.
 

erkdahl

Medlem
Men hvorfor har jeg da lest at internlenking kan ødelegge SEO verdien?
Mener å huske at rankingen blir basert på antall lenker inn til siden delt på antall interne-lenker?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Men hvorfor har jeg da lest at internlenking kan ødelegge SEO verdien?

Fordi folk skriver mye rart? ;)

Rangeringen er basert på veldig mange ting, bl.a antall lenker inn (men kanskje enda viktigere, relevansen til disse linkene), men har aldri hørt at internlenker er negativt.

Google sier jo selv at man skal bygge nettsider for mennesker og ikke roboter, og da er det jo helt naturlig at man også har internlenker slik at man kan guide folk videre innover på nettsiden.
 

Flysta

Medlem
Interne lenker kan skade din SEO hvis du spammer dem, dvs at du har mange lenker på en side der lenker med samme søkeord mot en annen side. Hvis du allerede har ditt søkeord som link i din hovednavigasjon, vil jeg ikke anbefale å gentage det i ditt indhold. Hvis du derimot bruker interne lenker fornuftig og lenker til relaterte artikler der ikke er tilgjengelige i din hovednavigasjon så gir det en veldig positiv effekt. (som på VG og dagbladet osv.)
 
Sist redigert:
Topp