Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Investorer

kongen

kongemedlem
Hvis man eier 100% av et AS med 30000 i aksjekapital og en oljesjeik ønsker å investere 1 milliard i selskapet i bytte mot 50% av aksjene, hvordan gjør man det? Hvis jeg selger 50% av aksjene så går jo ikke pengene fra oljesjeiken inn i bedriften men til meg som selger aksjene. Hvis han spytter inn 1 milliard i bedriften så sitter jo jeg fortsatt med 100% av aksjene.

Så hvordan foregår en slik transaksjon? Lager man bare ekstra aksjer og setter aksjekapitalen til 1 mrd og 30 k? Og så gir sjeiken 50% av totale aksjer?
 

Steve Cash

Medlem
Kan du gi meg kontaktinformasjonen til denne sjeiken? En slik investor vil gjerne jeg også ha. :)

Seriøst, du beskriver to situasjoner:
1. Hvis han kjøper 50 prosent av aksjene så går milliarden til deg personlig, med en gevinst på 999 985 000. Han spytter dermed ikke inn en eneste krone i bedriften, men han gjør deg rik. Og det gjør han vel da fordi firmaet har lansert et helt fantastisk produkt som gjør at det har blitt veldig verdifullt. Dere vil nå eie 50 % av bedriften hver, og ha 50 % av stemmene hver, i alle fall så lenge alt er A-aksjer.

2. Det du antakelig er ute etter å få noen til å putte inn mye penger inn i firmaet til å investere, drive produktutvikling etc. Og i det tilfellet er det slik at du foretak en emisjon, eller lager ekstra aksjer om du vil. Og hvis det nå kommer en sjeik og kjøper nyutstedte aksjer for 1 milliard så eier dere ikke 50 % hver, men du eier ca 0,003 % og han resten. Og dermed har du bare 0,003 prosent av stemmene og han resten, i alle fall hvis alt sammen er A-aksjer. Etter et spørsmål du stilte her om dagen så ser du for deg at du skal få med en investor som legger inn mye penger, men som ikke forlanger stemmerett. Virkeligheten for gründere er nok at de må avgi innflytelse for å få investorer, om ikke så ekstremt som i dette tenkte tilfellet.
 

Stoppet

Banned
Hvis det foretas en emisjon på like mange nye aksjer som det finnes i dag med en total overkurs som tilsvarer differansen på 999.970.000,- så sitter begge igjen med en eierandel på 50 %.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er jo helt riktig, det tenkte jeg ikke på i farten. Da gjenstår det bare å finne en investor som vil skyte inn en milliard og få akkurat like stor innflytelse i selskapet som han som har skutt inn tredve tusen. Jeg tror det kan bli en utfordring enten det er 1 milliard, 1 million eller 100 tusen.
 

Stoppet

Banned
Da gjenstår det bare å finne en investor som vil skyte inn en milliard og få akkurat like stor innflytelse i selskapet som han som har skutt inn tredve tusen. Jeg tror det kan bli en utfordring enten det er 1 milliard, 1 million eller 100 tusen.

Helt enig. Jeg tenkte kun på hvordan det rent teknisk skulle løses.
 
Ja, det er jo helt riktig, det tenkte jeg ikke på i farten. Da gjenstår det bare å finne en investor som vil skyte inn en milliard og få akkurat like stor innflytelse i selskapet som han som har skutt inn tredve tusen. Jeg tror det kan bli en utfordring enten det er 1 milliard, 1 million eller 100 tusen.

Det spørs vel hvordan selskapet verdsettes? Det er jo ikke vanlig å verdsette aksjekursen etter aksjekapitalen under en emisjon?
 

Stoppet

Banned
Er det ikke et børsnotert selskap verdsettes verdien på et utall av måter. Blant annet hvor bra forretningsideen er. Sitter man på en oppfinnelse som for eksempel lett kan settes i produksjon og selges på store markeder over hele verden vil nok en investor se store verdier. Men det er en forhandling mellom investor og grunder. Du skal ha en veldig god plan for ikke å sitte igjen med peanutts som grunder.
 

timepoint

Medlem
Interessant tema. Men for å svare seriøst.

Hvis ditt AS har eks. 1000 aksjer ( og 30 000 i egenkapital) er verdien enkelt forklart 30 kr pr aksje. Legger man til goodwill, eiendeler, patenter, løsøre og annet fremtidige overskudd. Kan man eks. si at reel verdi er 100 kr pr aksje.

Velger en sjeik å betale 1 000 000 000 milliard for 50% av aksjene - 500 aksjer. Betaler han 2 millioner pr aksje. Da har plutselig bedriften enorm aksjekapital. Denne kan bedriften bruke - Og da kan styret velge å gi både styreleder og daglig leder klekkelige honorarer. For å drifte bedriften bør penger overføres som egenkapital i bedriften. Over et driftsår og pengene bare står i firmaet - Kan aksjonærene velge å ta ut utbytte, og 1 milliard er vel ok.
Børsnoteres selskapet vil verdien bli 1 mill pr aksje - noe upraktisk - så da bør en emisjon på plass - ved å utstede nye aksjer til deg og sjeiken slik at aksjen er lettere omsettelig i markedet.

Er en sjeik villig til å putte 1 milliard for aksjene uten at de skytes inn som egenkapital i bedriften er mer tvilsomt. Men er det neste Facebook vi snakker om, så mulig..

Det er også verdt å spørre seg hva du mener det er verdt å gi fra seg kontroll over bedriften - og samtidig se muligheten vekst og få inn kompetanse.

Litt info om salg av unoterte aksjer
Forvalte gevinst ved salg av bedrift
Hente inn penger til AS
 
Topp