Kjapp og trygg hosting for Wordpress

iZettle

Terje L

New Member
Brukt den kun i en butikk som var litt sånn "midlertidig"- de solgte ut konkursvarer.
Fungerte fint da- aner ikke mer enn det.

Men mitt inntrykk er at vipps er like greit- med mindre du har stor strøm av kunder.
I sommer var jeg på stranden og handlet i den lokale kiosken.
De hadde ikke betalingsterminal- men jeg kunne betale med vipps.
Noe jeg også gjorde og det fungerte knirkefritt.
 

barentshavet

Active Member

AndreasBr

Member
Er det noen av dere som har testet denne? Erfaringer?
https://www.izettle.com/no/kortleser
Pass på kassesystemloven som trådde i kraft fra 01.01.2017.
Det vil si at alle selskaper som har kontantsalg(finnes noen unntak) må ha et kassesystem som er iht til den nye loven og forskriften.
Man kan for eksempel ikke bare kjøpe et gammelt kasseapparat på finn.no og bruke dette.

Dersom kassepunktet er fast skal det i tillegg ha integrert kasseskuff. Fiskebilen er eksempel på bedrift som ikke behøver integrert kasseskuff.
Matvogner har faste kassespunkt og må ha integrert kasseskuff. (Slik jeg har forstått det da jeg spurte skatteetaten)

Vipps alene er ikke bra nok, og krever at man i tillegg har kasseapparat dersom det er snakk om kontantsalg.(Sikkert noen unntak her også, sporadisk/ambulerende salg)
 

AndreasBr

Member
Dette er en skole, og de tar penger for utskrifter av karakterer og slikt.
På jobb har vi et par skoler som nettopp har gått til anskaffelse av kasser nettopp av denne grunn. (Samt betaling av skoleavgift eller noe slikt)

Jeg vet ikke om det er regnet som kontantsalg, men dersom det er det så vil det mest sannsynlig være et fast kassepunkt og integrert kasseskuff er påkrevd.

I skatteinfo 3/2017 -> http://www.skatteetaten.no/globalassets/pdfer/skatteinfo/skatteinfo-3-2017.pdf
står det beskrevet angående dokumentasjonsbehov ved bruk av Vipps.

"Alle salg skal dokumenteres på en slik måte at kravene i bokføringsloven oppfylles, selv om kunden velger å betale med Vipps. Det vil si at det må kunne utstedes en salgskvittering som viser hvilke varer og tjenester som er solgt."
 

xdex

Medlem
Flere av mine kunder bruker izettle, både store og små. Finnes komplett kassesystem etc, så det er ikke noe problem å få dette til. iZettle støtter også vipps, så her er det bare en "tung" investering i starten + pengene man taper ved transaksjoner. Dersom du skal ha kassesystem etc, anbefaler jeg startpakken (kjøp en brukt ipad for å spare penger).

https://ekstrautstyr.izettle.com/store-kits/izettle-store-kit-2

Opplever at andre kassesystemer (eye share etc) er svindyre, med mindre du har "enrome" salg og ikke bare ønsker ett tilbud.

nb: izettle har ofte kampanjer på dette, så regner med at man kunne fikset en bedre pris her, ved å ta en telefon.

Fordelen er vel også at du kan ta mastercard etc uten problemer (noen krever ekstra for dette).
 
Sist redigert:

AndreasBr

Member
Fordelen er vel også at du kan ta mastercard etc uten problemer (noen krever ekstra for dette).

Opplever at andre kassesystemer (eye share etc) er svindyre, med mindre du har "enrome" salg og ikke bare ønsker ett tilbud.

OBS! Dette er ikke nødvendigvis rett for alle kassesystem. Det finnes billigere system enn det jeg bruker som eksempel under her.

Ulempen med iZettle er vel at man ikke kan ta bankaxept.. Som koster ca 25 øre per transaksjon.
Da går man for et ordentlig kassesystem..

Hvorfor tror du at iZettle slipper unna innsynsdeksel? Når alt annet i Norge må ha det? Fordi de ikke tar bankaxept.

iZettle funker bra for folk som har veldig lav omsetning... Folk med større omsetning, VIK UNNA!
La oss si at du driver en butikk og 110 000 er terminal i løpet av denne måneden. (Dette er tilnærmet reelle tall fra en ekte bedrift)

iZettle: 9.798 NOK i innkjøp. Siden kassesystem ofte er leaset over 60 måneder deler jeg denne summen på 60.
Det blir ca 163 kroner måneden. Deretter skal du betale 2096 kroner til iZettle i transgebyrer.
Over 60 måneder har du nå betalt 135 558 forutsatt at du ikke har måttet bytte kortleser eller noe.

La oss si at du istedet kjøper et enkelt kassesystem (Men ikke tastekasse).
Dette koster deg ca 900,- mnd eks mva for kasse + kasseskuff + integrert terminal + lisens første året kasse og terminal.
I tillegg kommer lisenser for påfølgende 4 år. Dette avhenger MYE av firma, men jeg tar de jeg kjenner til og det blir ca 33500,- eks mva på 4 år.

Totalt har man betalt: 87500,- eks mva.
OBS! Husk at kortavtaler for Visa/MasterCard/Maestro/Amex kommer i tillegg. Rundt 1-1.5% av beløpet, 0,- per måned i fast avgift.

La oss si at 30% av salgene betales med Visa/MC og at man betaler 1.5%. Dette blir totalt 29700,- i avgifter.
Gjennomsnittsalget på rest er satt til 200,- , og dette gir 385 transaksjoner i måneden. med 0,25,- per transaksjon blir dette 5775,- over 5 år.

Totalt: 122975,- Det er 10583,- mindre enn med iZettle. Om man bare dropper visa/mc blir det enda lavere.
Da blir det 95750,- og man har spart 39 808!! kroner (Fortsatt gjennomsnitt på 200,- salg på 110 000,- ganget med 0.25 per trans)
 

xdex

Medlem
OBS! Dette er ikke nødvendigvis rett for alle kassesystem. Det finnes billigere system enn det jeg bruker som eksempel under her.

Ulempen med iZettle er vel at man ikke kan ta bankaxept.. Som koster ca 25 øre per transaksjon.
Da går man for et ordentlig kassesystem..

Hvorfor tror du at iZettle slipper unna innsynsdeksel? Når alt annet i Norge må ha det? Fordi de ikke tar bankaxept.

iZettle funker bra for folk som har veldig lav omsetning... Folk med større omsetning, VIK UNNA!
La oss si at du driver en butikk og 110 000 er terminal i løpet av denne måneden. (Dette er tilnærmet reelle tall fra en ekte bedrift)

iZettle: 9.798 NOK i innkjøp. Siden kassesystem ofte er leaset over 60 måneder deler jeg denne summen på 60.
Det blir ca 163 kroner måneden. Deretter skal du betale 2096 kroner til iZettle i transgebyrer.
Over 60 måneder har du nå betalt 135 558 forutsatt at du ikke har måttet bytte kortleser eller noe.

La oss si at du istedet kjøper et enkelt kassesystem (Men ikke tastekasse).
Dette koster deg ca 900,- mnd eks mva for kasse + kasseskuff + integrert terminal + lisens første året kasse og terminal.
I tillegg kommer lisenser for påfølgende 4 år. Dette avhenger MYE av firma, men jeg tar de jeg kjenner til og det blir ca 33500,- eks mva på 4 år.

Totalt har man betalt: 87500,- eks mva.
OBS! Husk at kortavtaler for Visa/MasterCard/Maestro/Amex kommer i tillegg. Rundt 1-1.5% av beløpet, 0,- per måned i fast avgift.

La oss si at 30% av salgene betales med Visa/MC og at man betaler 1.5%. Dette blir totalt 29700,- i avgifter.
Gjennomsnittsalget på rest er satt til 200,- , og dette gir 385 transaksjoner i måneden. med 0,25,- per transaksjon blir dette 5775,- over 5 år.

Totalt: 122975,- Det er 10583,- mindre enn med iZettle. Om man bare dropper visa/mc blir det enda lavere.
Da blir det 95750,- og man har spart 39 808!! kroner (Fortsatt gjennomsnitt på 200,- salg på 110 000,- ganget med 0.25 per trans)

Dette var bare ett forslag, og ser at regnestykkene dine er litt så som så, men det skal jeg ikke pirke på! Gi heller trådstarter en god aktør med lave priser? Det er jo en god løsning han er på jakt etter! Vi vet ingenting om volum, salg eller fremtidsplaner (edit: så at ts nevnte noe skole i ett innlegg), men at mannen er på jakt etter ett tilbud og en løsning!

Hvilken aktør er det som gir dine priser som vist i forslaget? Veldig interessant for ett kommende prosjekt! Må da være nyttig for flere her inne!
 

xdex

Medlem
De må jo være mindre smarte om de ikke ser den enorme kostnaden..

Må jo være mindre smarte om du ikke forstår at alt salg ikke må foregå over disk. Eksempelvis ekstra tilbud for betal i butikk for nærområdet, hvor resten av kundene betaler i nettbutikken. En stor butikk med høye inntekter kan altså fint bruke izettle, uten å få disse enorme kostnadene du snakker om.
 

AndreasBr

Member
Dette var bare ett forslag, og ser at regnestykkene dine er litt så som så, men det skal jeg ikke pirke på!
Nja, jeg jobber jo ikke med betalingsterminaler og kassesystemer i det hele tatt, så regnestykkene mine er vel litt så som så... Rart det der når jeg har brukt tilnærmet ekte tall..
 
Topp