Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Javascript, kun 1 meny mulig på hver side. Hvordan få flere?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
En ting jeg har reagert på når det gjelder omtrent alle Javascriptmenyer der ute i verden er at disse kun tillater maks 1 antall menyer på hver eneste side. Det jeg mener er altså at dersom jeg vil ha 1 meny over header, og 1 meny under header, da blir det totalt kræsj på den siste, og dette fancy Javascriptet som følger med på menyen funker kun på den første. Hvorfor er det egentlig slik, og hva kan man gjøre for å unngå det?

Jeg fant denne "artikkelen" som visstnok forklarer litt, men problemet mitt blir da at menyen min ikke bruker noen av de to funksjonene som blir nevnt i artikkelen.

Demo jeg har satt opp som viser to små menyer, hvor kun den første funker. Selv mistenker jeg at det eneste som må forandres på er Javascriptet som ligger helt i bunnen på siden. Kun de 2 første av de totalt 4 linjene er det som etter rett skal "trigge" en meny, mens de 2 siste er bare noe jeg har lagt til for og "trigge" også den andre menyen. Derimot vet jeg ikke hva som må endres på for at den skal komme som den skal.

Forfatteren av menyen har også skrevet at denne menyen har dette som så pent heter "multiple instance support."

Setter pris på all mulig rar hjelp her. :)
 

Børge AJ

Medlem
Du har 2 <ul> med samme id ("menu")

Kan egentlig ikke javascript, men prøv dette:

Bytt ut den ene <ul class="menu" id="menu"> med <ul class="menu" id="menu2">, så gjør om dette:
Kode:
<script type="text/javascript">
	var menu=new menu.dd("menu");
	menu.init("menu","menuhover");
	var menu2=new menu.dd("menu");
	menu.init("menu2","menuhover");
</script>

til dette:

Kode:
<script type="text/javascript">
	var menu=new menu.dd("menu");
	menu.init("menu","menuhover");
	var menu2=new menu.dd("menu");
	menu2.init("menu2","menuhover");
</script>

edit: ser ikke ut som det funket, men jeg skal fortsette å prøve litt til :p
 
Sist redigert:

Børge AJ

Medlem
Har prøvd litt av hvert nå, men som sagt så kan jeg ikke så mye om javascript, så ingen av forsøkene hjalp :(
 
Jeg foreslår at du rett og slett lager et eget script med f.eks jQuery.
Det er veldig enkelt, og da vil du lettere forstå hvorfor noe ikke fungerer.

Skulle du bestemme deg for det, og trenger hjelp så får du bare si ifra.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk for at du prøvde Børge AJ. Kult gjort!

Aha, kanskje jeg burde forsøke meg på det altså. Jeg har vel egentlig alltid tenkt at det er mye arbeid og lage til slike menyer, men med tanke på at .js-filene ikke inneholder særlig mye med kode, så kan det jo ikke være grusomt vanskelig. Hehe, takk for tipset.

Men sånn egentlig, er det pga teite konflikter at det kræsjer? Litt sånn som at f.eks begge damene mine skulle kommet på døra samtidig?
 
Avhengig av scriptet. Kjenner det ikke, så vet ikke hvor det kræsjer.
Nei det der er egentlig veldig enkelt ved bruk av jQuery :)
 
Topp