Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jeg får Arbeidsavklaringspenger, men vil tjene penger på nett.

Bjørn Andersen

Webmaster
Du må jo sjekke om du kan drive et enkeltmannsforetak da samtidig som du går hos nav. Som andre her sier, så er vel det beste gå å spørre nav selv så du ikke risikerer gjøre noe veldig dumt
 
Takk alle sammen.

Takk alle sammen. Jeg er enig. Jeg har ringt en advokat som er ekspert på arbeidsavklaringspenger og spurt dette, og hun sa (blant annet, hvis jeg ikke husker feil) at internett penger er litt på grensen mellom hobby-inntekter og bedrift (eller å tjene penger på nettet er på en måte hobby inntekter, men den kan også bli bedrift selvfølgelig, avhengig av forhold jeg ikke har peiling på). Og hun sa om hvordan det å tjene penger på nettet virker inn på AAP, var avhengig av situasjonen, individet, aktivitetsplan osv. så det er best å prate alt dette med saksbehandleren i NAV og sende skriftlige rapporter til NAV, og få ordnet saken skriftlig.
 
Sist redigert:

Dre_C

Medlem
En annen mulighet er vel å opprette et NUF. Du kan da velge å ikke ta penger ut av selskapet, dermed kan du bruke de pengene du tjener på nye invisteringer.
 

adeneo

Medlem
NUF er en forkortelse for Norskregistrert Utenlandsk Foretak - en norsk filial av et utenlandskregistrert selskap. NUF er norske avdelinger av utenlandske selskap i en selskapsrettslig forstand, og kan derfor godt være skattemessig tilhørende til Norge. Ordningen blir anvendt av flere større seriøse selskaper som driver på tvers av landegrensene men også av en del seriøse og useriøse mindre aktører ettersom kravene, og da særlig kapitalkravet er lavere enn ved stiftelse av et aksjeselskap.

Nå som kravene til AS er satt noe ned kan dette kanskje være et alternativ, se på sidene til Bedin, det står en del om dette der, eller søk på Google, så finner du alt du noen gang ønsket å vite om selskapsformer.

Med det samme lurer jeg på noe som noen her kanskje kan svare på ;
Dersom man er ufør / på AAP og eier en del statiske nettsteder med AdSense som drar inn noen kroner i måneden, vil det ikke da være mulig å sidestille dette med kapitalinntekter ettersom man kan hevde at dette er noe man har invistert i på et tidligere tidspunkt som nå kun generer inntekter, på lik linje med aksjer og eiendom osv.
Skattemessig er det vel slik at det er vanskelig å få til å betale kun kapitalskatt på AdSense inntekter, men i enkelte tilfeller hvor man ikke jobber særlig aktivt med nettstedene så burde ikke dette være regnet som arbeidsinntekt etter min mening, men nettopp kapitalinntekter, som ikke fører til trekk i uføretrygd, noe usikker på om AAP settes ned ved kapitalinntekter, men kan ikke tenkte meg det ???
 
@Dag Frogner: Jeg har kontaktet NAV, men jeg hadde ikke sett på Dre_C's siste innlegg her, m.a.o. har jeg ikke fulgt denne tråden godt nok.
 

spikre

peterhamre.no
- Å tjene 1000,- per måned på at du leker deg litt på en hjemmeside, gjør deg ikke til næringsdrivende.
- Hvis NAV betaler stønad til trådstarter, uten at det egentlig er grunn for det, vil det si at han stjeler fra meg, mitt og mine. Det liker jeg dårlig. NAV er til for å hjelpe folk i arbeid -> Så om trådstarter er i stand til å drive med en hobby som kan gi inntekt, er det all grunn til å stusse litt her.
 

adeneo

Medlem
- Hvis NAV betaler stønad til trådstarter, uten at det egentlig er grunn for det, vil det si at han stjeler fra meg, mitt og mine.

Det liker jeg dårlig. NAV er til for å hjelpe folk i arbeid -> Så om trådstarter er i stand til å drive med en hobby som kan gi inntekt, er det all grunn til å stusse litt her.

Her er jeg delvis enig med deg i det første, men helt uenig med deg i det andre.

At noen er i fullt kapable til å arbeide og alikevel mottar uførepensjon er vel ingen stor hemmelighet, men det er likevel helt feil.
Nå er det slik at yrkesrettet attføring og medisinsk rehabilitering er slått sammen til Arbeidsavklaringspenger, og kravet for å få denne stønaden reguleres av Folketrygdloven som sier følgende:

Folketrygdloven § 11-5:
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått arbeidsevnen nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe seg inntektsgivende arbeid.
Når det vurderes om arbeidsevnen er nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe seg inntektsgivende arbeid, skal det blant annet legges vekt på helse, alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn, interesser, ønsker, muligheter for å gå tilbake til nåværende arbeidsgiver, arbeidsmuligheter på hjemstedet og arbeidsmuligheter på andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid.

Folketrygdloven § 11-6:
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet
a) har behov for aktiv behandling, eller
b) har behov for arbeidsrettet tiltak, eller
c) etter å ha prøvd tiltak etter bokstavene a eller b fortsatt anses å ha en viss mulighet for å komme i arbeid, og får oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten for å bli i stand til å skaffe seg eller beholde arbeid som han eller hun kan utføre.


Med andre ord er det et krav for å få denne stønaden at man har fått sin arbeidsevne nedsatt på grunn av skade, lyte eller sykdom.
Samtidig er det et krav om at det skal være utsikter til at vedkommende kan komme i arbeid igjen, dersom dette kravet ikke er oppfylt, og det er snakk om en viss varighet, NAV operer ofte med rundt 7 år for det de kaller "varig", så er man i de fleste tilfeller erversmessig ufør og har krav på uførepensjon fra Folketrygden.

Nå er det slik at både det å være erversmessig ufør og det å ha fått nedsatt arbeidsevnen pga. skade, lyte eller sykdom betyr at man ikke er i stand i til å utføre arbeid.
Erversmessig ufør referer til "et hvert arbeid", mens nedsatt arbeidsevne iht. AAP kan bety at man kanskje kan returnere i arbeid med tilrettelegging, i en annen jobb osv.
Så til poenget, ingen av disse to sier noe om at man ikke kan ha en hobby, og at dersom man skulle finne på å drive med en hobby så er man automatisk arbeidsfør, det skulle da bare mangle om ikke uføre og syke også skulle ha muligheten til å drive med noe for å fordrive tiden, det er langt derfra til det å stå i en jobb fra 8 til 4, og grunnen til at noen er ufør kan være så mangt, noen uføre er oppe og går og ser tilsynelatende tipptopp ut, det betyr ikke at de kanskje ikke er i stand til å utføre en jobb.
Andre er kanskje synlig skadet, sitter i rullestol, er blinde, mangler en arm eller et bein, men dette er ofte ikke en grunn til å bli ufør, mange med slike skader er i fullt arbeid, så man kan ikke si bare ved å se på en person, eller dennes hobbyer og fritidssysler hvor syk vedkommende er, så det så :p
 
Sist redigert:
Topp