Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jobbportaler, noen spørsmål om lenker og sånn ...

Hei

Jeg har satt opp en liten nettside med en oversikt over de fleste norske (og et par utenlandske) nettsteder som formidler vikarer og/eller ledige stillinger i Norge. Rekrutteringselskaper er også med.

Inntil videre har jeg oppført i overkant av 200 nettsteder, og alle har link til sidene sine. Både på den norske, danske og engelske siden. Flere språk kommer etterhvert, men ikke før den danske og engelske siden er korrekturlest og 100% oppe og går. Da vil alle disse oppføringene også få sine linker der.

Så er spørsmålet; burde disse linkene være "nofollow" eller "dofollow"? Og eventuelt hvorfor?

Neste spørsmål; når det gjelder lenkebygging/-bytting, kan man lage en underside (som er "skjult" i den forstand det ikke linkes direkte til den) hvor man kan legge linker som enten er sponset eller betalt for, og disse vil ha positiv effekt på f.eks SEO. Eksempelvis, en bilforhandler vil "sponse" siden med x antall kroner, men da dette ikke er relevant til sidens egentlige innhold, så kan linken legges på en underside og fortsatt ha den ønskede virkningen i forhold til SEO?

Mvh Dan
 

Ole Avranden

utvandret
En herre ved navn Bot, Google Bot, kommer inn på siden.
Han leter etter jobb som spider i Norge og ser på Norske jobbportaler.
Der møtes han av en endeløs liste med navn med utgående lenke og en svært kort beskrivelse.
Bot synes ikke dette er særlig brukervennlig og ikke så informativt. Faktisk ser han allerede på punktet "Centric" at dette leder ingen vei for ham.

Bot tenker. Hmmm... En side med 100 utgående lenker og liten informasjon. Hvilken verdi har dette?

De utgående lenkene leder riktignok til noe fornuftig, men siden jeg er inne på nå - hva tilfører den nettbrukerne?

Videre så tenker han at lenkene er listet med follow. Greit nok.
Han funderer litt på hvordan ville dette sett ut med no-follow... En side med masse utgående lenker som publisheren ikke vil ta ansvar for? Det er da vel litt suspekt? Nåhhh, greit nok. Jeg suser videre til noe som gir meg og nettbrukerne mer informasjon.

Han kommer så til en side med en bilforhandler. What? Bilforhandler? Det her blir litt rotete i mitt lille 0/1 hode.
Og hvorfor i huleste ligger dette på en side som er skjult? Har de lagt ut en side, som de ønsker at ingen skal finne? Hva er meningen med dette?

- Mens Bot prøver å stokke bits og bytes så godt han bare kan, ender han bare opp med å bli enda mer forvirret. Desperat konkluderer han, med ett spørsmål av alle ting, og han klarer bare ikke å riste det av seg: Er dette bare scam?
Bør jeg i det hele tatt gi dette en verdi i rankingen? Lite info, massevis av utgående lenker og i tillegg skjult innhold?

Bot bestemmer seg for å legge det i sandkassa så lenge. Sammen med de andre sidene på side 378. Ett sted hvor han vet at det ikke blir funnet, i hvert fall ikke før han klarer å tenke klart igjen.

- Vel. Nok fjas :)

Du har noen ting å ta tak i. Google straffer deg ikke lengre for å ha mange lenker på én side, men la meg si det slik: De belønner deg heller ikke for det.
Innholdet blir for tynt, i forhold til lenkingen ut. Det blir klassifisert som en katalogside, noe de ikke tillegger særlig mye verdi.

Hvorvidt du har follow eller no-follow lenker er i utgangspunktet ikke avgjørende for deg som "avsender" av lenkene. Men spørsmålet står tilbake: Hvorfor legger du ut en lang rekke lenker du ikke vil ta ansvaret for, ved å merke dem som no-follow?

Skjult innhold gir ingen positiv SEO-verdi. Hvis ikke du vil fortelle at det er der, hvorfor skal Google anse det som verdifullt?
Fremgangsmåten du skisserer her, kvalifiserer heller til et lite trekk i godvilje. Skjult urelevant innhold med utgående lenke. Betalt lenke eller lenkebygging, tenker Google og gir deg en smekk på lanken.

Min mening er at du nok skal tilbake til planleggingsstadiet.
Tenk brukervennlighet og tenk innholdets informasjonsverdi. Som et minimum bør du tilføre brukerne dine mer verdi enn et Google-søk vil gi dem. Det gjør du ikke nå.
 

zapotek

Medlem
Enig med Ole. Hva med f.eks. artikler om jobbsøking for å tilføre nettstedet litt mer "kjøtt på beina"? "Slik skriver du CV", "Tips til jobbintervjuet" osv.
 
Joda, kommer MYE mer etterhvert, men akkurat nå prioriterer jeg å få ferdig listen(e), får dem oversatt og korrekturlest. Spesielt den engelske, da den vil være grunnlag for senere oversettelser.

Ellers leser jeg litt for og imot en slik oversikt rent SEO-messig, så inntil videre velger jeg å la den være som den er. Spørsmålet var om det skulle være "nofollow" eller "dofollow" på linkene. Det ble jeg vel egentlig ikke så mye klokere på, så jeg lar dem også være som de er inntil videre.

Når det gjelder eksemplet med bilforhandleren og den "skjulte" siden dropper jeg den tanken. Skal man være med, må det være relevant.

Videre tror jeg ikke et rent googlesøk vil gi den samme informasjonen som man finner her, spesielt ikke med en alfabetisk oversikt med en kort forklaring og hvilket språk hver enkelt nettside er på. Jeg har fått en del henvendelser med ønsker fra både brukere og oppførte (blant annet språk på nettsidene og søkefunksjonalitet), så det er en del å gå i tenkeboksen på.

Men takk for alle innspill - de noteres på blokka alle sammen, så tar vi det etterhvert :)

Mvh Dan
 

ronorio

Active Member
Her kommer 1.000 kroners tipset. Lag gode artikler innenfor jobbsøk -sjangeren. Verdifult, godt skrevet innhold. Sats på dette området for SEO rangering. Vær obs på å ikke lage duplikater av dine konkurrenter, det straffer seg hos Google. Lenker i innleggene til egne sider er bra, men for mange eksterne kan være negativt.

Innleggene dine med lenkeoversikt/katalogtjeneste komplimenterer siden om det er ryddig og godt planlagt. Kvalitet foran kvantitet. Tenk over om du ønsker at de eksterne lenkene i det hele tatt skal indekseres av Google. De kan blokkeres eller rett og slett vøre unntatt i sitemap. Opp til deg.

Bruk Yoast og la den veilede deg litt i starten til hvordan innleggene bør skrives. WP Beginner er en side med veldig mye bra on du er ny i faget.

Det viktigeste er at siden er godt tilpasset konseptet og leseren får det han ser etter. Så får Google komme i andre rekke, men som hos alle nettsted blir dette en balansegang for webmasteren.

Jeg hadde laget en forside som blir tilført nytt innhold. La forsiden vise nyhetene dine, alle de verdifulle innleggene bør listes der. Oppslagsverk og kilder, samt katalogtjenesten på egen side.

Når en leser ankommer bør han bli servert de nyeste innleggene dine først, ikke bruk statisk forside om siden oppdateres jevnlig. Lag interne lenker i innleggene og dermed få brukeren til å flyte videre fra ett innlegg til et annet.

Legg inn Google Analytics og studer lesernes oppførsel. Bouncerate, antall minutter på siden etc. gir ofte indikasjon på hvor interessant en leser synes innholdet er.

Bruk search console for å se søkene som gir deg lesere. Bruk pingdom etc for å se at hjemmesiden er rask og ikke gir leserne unødig ventetid.

Oppdateringslogger tilhører fortiden. Dette kan skrives i slutten av artikkelene om nødvendig, men en leser er overhode ikke interessert i om du byttet font eller la inn et bilde i februar osv.

Lenkebytting/sponsorer er ok men gjør det innenfor riktig sjanger. Hva med å affiliere deg hos disse byråene i stedenfor. Sponsorer bør være en reklameplass eller noe som kan sømløst integreres. Ikke skjul noe, la det være oppriktig og lett for leseren å se at dette er en reklame. Er produktet bra kommer du lengst med det.
 
Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Spørsmålet var om det skulle være "nofollow" eller "dofollow" på linkene.

Follow eller no-follow er ment som et signal til Google om de skal følge, eller ikke følge, og dermed gi/ikke gi de utgående lenkene verdi. Det er ikke ment som et internt SEO-parameter.

Note:
Til å begynne med ble follow/no-follow brukt til link sculpting og mange anbefalte å ikke bruke follow på utgående lenker, da det ble antatt at lenkeverdien fulgte lenken videre til neste nettsted. Dette har Google faktisk presisert at ikke er tilfelle.
 
Topp