Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jojo-ranking ved Google-søk

Driver bl.a. et nettsted om Kroatia (ferieikroatia.com), og det meste av den beskjedne trafikken kommer fra Google-søk. Ser av statistikken (analytics) at besøket enkelte dager stuper for så å ta seg opp igjen. Har funnet ut at årsaken til dette kan forklares med hvordan nettstedet rangerer hos Google ved søk. Eksempelvis gir søkefraser som "Ferie i Kroatia" nettstedet mitt som regel en plassering blant de to øverste. Plutselig kan det komme dager (som i dag) da samme søkefrase sender mitt nettsted ned på side to eller enda lengre ned på resultatlista. Dette har selvsagt mye å si for synligheten til nettstedet og det vises umiddelbart på besøksstatistikken. Første gang dette skjedde, trodde jeg at det var naturlig at et nytt nettsted først rangerte høyt og deretter falt. Men nå har dette skjedd flere ganger (fall og stigning), og selv om ikke fallene varer lenge, så har jeg ikke opplevd dette med andre nettsider jeg har. Noen som vet hvorfor slikt skjer og om det evt. er noe man kan gjøre for å unngå slike vilkårlige fall?
 
Tusen takk for ekstremt raskt svar brukernavn!
Jo, har jo laget noen lenker fra andre nettsteder/blogger jeg har, og også fått noen gjennom lenkebytte her på forumet. Har bl.a. også brukt gratiskatalogene (som det finnes en flott liste av her på forumet), og har fått de første lenkene derfra. Regner med å få flere innlenker fra slike tjenester etter hvert. Hvis det er innleker det står på, så kan jeg håpe på at det vil stabilisere seg etter hvert.
 

picxx

Well-Known Member
Litt bedre onsite SEO hadde vel heller ikke vært noen ulempe.
Få med f.eks. meta desc., litt title og alt tagger, unngå slike interne linker reise%20til%20spania.htm (bruk slike : reise_til_spania.htm ) etc.
 
Har merket nøyaktig det samme her. hopper mellom plass 3 og 13 fra dag til dag. Jeg har også skralt med innlenker enda.
 

Tonny Kluften

Administrator
Litt bedre onsite SEO hadde vel heller ikke vært noen ulempe.
Få med f.eks. meta desc., litt title og alt tagger, unngå slike interne linker reise%20til%20spania.htm (bruk slike : reise_til_spania.htm ) etc.

Jepp. Men ang. reise%20til%20spania.htm type lenker. Er det så viktig da?

En annen ting (har ikke noe med SEO å gjøre) Ved senere anledninger, ikke bruk .htm, men bruk .php istedet så blir det lettere hvis du skal utvide senere med includes eller lignende.
 

picxx

Well-Known Member
Jepp. Men ang. reise%20til%20spania.htm type lenker. Er det så viktig da?

Det er vel muligens ikke så viktig lenger i dag, da både søkemotorer og browsere gjenkjenner de fleste tegn, men jeg vet det var viktig. En annen ting jeg er sikker på er at både '-' og '_' blir gjenkjent som space (mellomrom) hos søkemotorer.
 

bareare

Medlem
Merker det samme for nettsiden min (jojo-effekten).. Men her varierer det mellom 3-4. plass og siste plass på side en og det varierer avhengig av om jeg bruker AdWords eller ei. Når jeg slutter helt å bruke dem en stund, så raser jeg ned. Teller dem AdWords som innlenke med høy verdi mon tro? Det sies vel at at AdWords ikke skal påvirke søk, men jeg ser ingen annen forklaring...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har undret på det selv noen ganger bareare, men har valgt litt å tro det er tilfeldigheter. Jeg har sett det gå nedover etter jeg begynte å bruke adwords og jeg har sett nettsider gå opp og ned samtidig som jeg skrur av og på kampanjene mine i Adwords.

Men jeg er overbevist om at det ikke har noe stor effekt.
 

Deezire

Medlem
En annen ting (har ikke noe med SEO å gjøre) Ved senere anledninger, ikke bruk .htm, men bruk .php istedet så blir det lettere hvis du skal utvide senere med includes eller lignende.

Nuvel - det er mildt sagt unødvendig å parse HTML gjennom PHP hvis man bare har statiske elementer. Det er litt som å ha bacon på burger (hvem har det?!), gjør ingen nytte da enderesultatet er akkurat det samme.

Hvis jeg hadde drevet en drøss slike sider så hadde jeg tatt meg tiden til å utvikle / finne et passende CMS som gjorde alt dette for meg. Wordpress burde fungere ypperlig til dette.
 

vidarlo

Apache-junkie
En annen ting (har ikke noe med SEO å gjøre) Ved senere anledninger, ikke bruk .htm, men bruk .php istedet så blir det lettere hvis du skal utvide senere med includes eller lignende.

Langt bedre tips er vel å bruke mod_rewrite for _alt_ den er verdt, slik at du er garantert statiske URLer uavhengig av korleis teknologier utvikler seg...? Hypertext Style: Cool URIs don't change.
 
Vel, ikke godt å si hva som er utslagsgivende. Jeg bruker jo FrontPage på ferieikroatia.com (vel viten om at det er som å banne i kirka her på forumet). Har imidlertid erfart at sider jeg har laget tidligere i FP har rangert meget høyt/øverst på viktige nøkkelord for meg. Ellers kan jeg - og evner jeg - svært lite når det gjelder teknikker for å få sidene til å rangere. Er imidlertid nå øverst igjen på søk på ferie i kroatia - så lenge det varer. Er også blant de 4-6 øverste på søk på "Kroatia". Blir imidlertid ikke sjokkert om søkeresultatene i morgen er helt annerledes. Jeg har vektlagt lenkebygging, innholdsrike artikler og utstrakt bruk av bilder. Mener jo da selv at disse faktorene er hovedårsaken til at sidene rangerer såpass høyt.
 
Topp