Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Joomla! eller Wordpress til nettavis?

Hei

Jeg har satt i gang et prosjekt her, som forhåpentligvis ender opp i drift av en mindre nettavis.

Denne nettavisen skal dekke et allerede definert distrikt, og skal omhandle feltene nyheter, sport og kultur. Videre er det ønskelig med muligheten til å kunne kommentere enkelte artikler (men ikke alle), det skal være muligheter for rene debattsider (ala forum-"light"), bildeserier, konkurranser, spørreundersøkelser osv. Stort sett det mindre nettaviser gjerne inneholder den dag i dag.

Så er spørsmålet; hva egner seg best til dette? Joomla! eller Wordpress? Og eventuelt hvorfor?

Nå har jeg riktignok et års erfaring med Wordpress (uten at det gjør meg til noen ekspert akkurat), og kjenner litt til de mulighetene som ligger i det, og har så smått også kikket på Joomla!, men det begynner å bli noen år siden nå.

Planen var i utgangspunktet å bruke de gratismulighetene som finnes, da budsjettet mer eller mindre er lik null, men finnes det noen gode maler, kan det sikkert ofres en slant på den biten. Utover dette leter jeg etter mest mulig "tut-og-kjør"-løsninger, og aller helst bør det hele være på dansk.

Alle tips og råd mottas med stor takk ...

Mvh Dan
 

Ole Avranden

utvandret
Nå vil 98% eller 99% av brukerne her inne si WordPress!!!!!! (- det er jo WebForum-religionen :D).

Men etter å ha testet begge systemene flere ganger er jeg ikke i tvil - på større prosjekter velger du Joomla. Det er rocksolid, skalerbart og har et vell av profesjonelle tillegg som utvider funksjonaliteten.

Alle funksjoner du etterspør (forum, kommentarer, bildeserier, konkurranser osv), finnes det gode utvidelser for som kan integreres tett med det redaksjonelle innholdet.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Wordpress.

Rett og slett fordi det er enklere. Jeg har tidligere brukt Joomla på et par nettsider, men det er litt vanskeligere å bruke. Jeg husker spesielt da jeg skulle legge til nye funksjoner. I Wordpress har man "innstikk" (plugins), mens i Joomla har man plugins, moduler og komponenter.

Noen ganger holder det med en komponent, andre ganger må ting konfigureres i alle de tre jeg nevnte og det kan bli litt mye styr å holde på med.

I tillegg innbiller jeg meg at Wordpress på en måte er den nye Joomla og at det finnes minst like mye design og plugins til det som til Joomla, om ikke mer.

Dersom du velger Wordpress, kan du jo ta en titt her for design: Premium WordPress Themes, Web Templates, Mobile Themes | ThemeForest

Der ligger det mye bra til 200-300kr.
 
Hei, og takk for svarene begge to. Til tross for at begge svar er både gode og begrunnet, kan jeg ikke si jeg umiddelbart ble noe særlig klokere :D

Derfor har jeg et lite "oppfølgingspørsmål"; hvordan stiller hver enkelt seg med tanke på innstikk og/eller andre "plug-ins"?

Har som sagt ikke testet ut Joomla! på et par år (driver og laster opp i dette øyeblikk), men noe av det som har "irritert" meg en del i Wordpress har vært den ukonsekvente oversettelsen som dukker opp fra tid til annet, blant annet etter siste oppgradering kom teksten "Posted on" (dato) og "Leave a reply" opp istedenfor f.eks "Postet dato" og "Kommenter". Vet ikke om Joomla! "lider" under sånne ting i blant? Sikkert ingen stor greie, men jeg personlig liker det ikke.

Det samme med bildefremviseren (NextGENeration) hvor "klikk for å lukke" plutselig ble "Click to close", og kategoriene fikk plutselig overskriftene "Category Archives:" osv.

Og sist men ikke minst, hvordan er mulighetene for å legge inn reklame(r) i disse to?

Mvh Dan
 

Msites Ltd

Livsnyter
Utgangspunktet for Joomla og Wordpress er jo at begge bruker engelsk. Så i utgangspunktet tror jeg nok at du har de samme utfordringene på begge plattformer når det kommer til språk.

Jeg har drevet i begge og er ikke i tvil om at Wordpress skaper mindre hodebry for meg. I tillegg føler jeg vel at kanskje Wordpress har litt mer å by på av muligheter når det gjelder themes, plugins etc.

Å drive en nettavis på Wordpress er ikke noe problem og du vil enkelt kunne sette opp en løsning slik du ønsker.

Går du for Buddypress så finner du der også forum (BBpress) integrert så det skal være en enkel sak å sette opp.

I Danmark er det flere personer med stor kunnskap om Wordpress - og de deler både gratis og betalte tips med deg.
Brian Brandt er en av dem.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har lagt om fra Joomla til WP for flere i det siste, og det er ingen tvil om at WP er vanvittig mye mer brukervennlig. Joomla har også masse muligheter, og er nok egentlig ENDA et hakk mer fleksibelt enn WP, spesielt hvis vi snakker en større portal-løsning eller liknende, men "laget av ingeniører, for ingeniører" er en bra beskrivelse - det er rett og slett litt tungvint å BRUKE.

Man kan få WP til å gjøre vanvittig mye forskjellig, og det er generelt lett å ha med å gjøre, både for de som skal utvikle og de som skal publisere, så jeg vil si - gå for Wordpress, uten tvil.
 
Utgangspunktet for Joomla og Wordpress er jo at begge bruker engelsk. Så i utgangspunktet tror jeg nok at du har de samme utfordringene på begge plattformer når det kommer til språk.

Jeg har drevet i begge og er ikke i tvil om at Wordpress skaper mindre hodebry for meg. I tillegg føler jeg vel at kanskje Wordpress har litt mer å by på av muligheter når det gjelder themes, plugins etc.

Å drive en nettavis på Wordpress er ikke noe problem og du vil enkelt kunne sette opp en løsning slik du ønsker.

Går du for Buddypress så finner du der også forum (BBpress) integrert så det skal være en enkel sak å sette opp.

I Danmark er det flere personer med stor kunnskap om Wordpress - og de deler både gratis og betalte tips med deg.
Brian Brandt er en av dem.


Ja, begge er vel basert på det engelske språket, men de er jo også på en måte mer eller mindre oversatt. Har nå lastet ned Joomla! og må ærlig innrømme det er veldig uvant å forholde seg til, nå da jeg har brukt Wordpress en lang periode. Pluss at jeg plutselig kom på hvorfor jeg gikk bort fra Joomla! i sin tid - bildestørrelsen på forsiden.

Velger man et bilde i full bredde (+/- 700pix), passer det ikke lenger ned på siden når man ønsker å bruke to eller tre spalter i bredden. Vet ikke om det er noen enkel løsning på det nå, men har ihvertfall lastet ned en manual + jeg får forske litt mere på det.

Når det gjelder språk, kan man f.eks se på dine to linker, til Håndballmagasinet og Reise i Europa, hvor det er et salig sammensurium av norsk og engelsk. Det er dette jeg prøver å unngå. Men for å få til dette er jeg kanskje tvunget til å enten lære meg enklere programmering, eller betale noen for å endre det for meg.

Nå har jeg vel vært inne og endret sånne ting før, i en eller annen css-fil, men det forsvant ved første oppdatering. Og da jeg ikke har ambisjoner om å drive med så mye programmering hadde jeg håpet på enklere måter å løse det på.

Har ellers også vært på "rundtur" i den danske Joomla! jeg nettopp installerte, og finner ikke spor av engelsk noen steder der. Hverken i front-en eller back-end. Har jeg bare vært heldig med versjonen?

Takker for alle svar og råd så langt.

Mvh Dan
 
Sist redigert:
Har lagt om fra Joomla til WP for flere i det siste, og det er ingen tvil om at WP er vanvittig mye mer brukervennlig. Joomla har også masse muligheter, og er nok egentlig ENDA et hakk mer fleksibelt enn WP, spesielt hvis vi snakker en større portal-løsning eller liknende, men "laget av ingeniører, for ingeniører" er en bra beskrivelse - det er rett og slett litt tungvint å BRUKE.

Man kan få WP til å gjøre vanvittig mye forskjellig, og det er generelt lett å ha med å gjøre, både for de som skal utvikle og de som skal publisere, så jeg vil si - gå for Wordpress, uten tvil.

Ja, er enig med deg i det. Virker som om det er en bedre "flyt" i Wordpress, hvor artiklene bare legger seg nedover fortløpende i samme formatet. Dog er det som trekker ned her nå, blandingen av norsk (dansk?) og engelsk. Men er dette noe som enkelt kan løses (uten å måtte gjøre det hver gang det kommer en oppdatering), er jeg langt på vei ...

Mvh Dan
 

Travellingman

Nettgrunder
Når det gjelder språk, kan man f.eks se på dine to linker, til Håndballmagasinet og Reise i Europa, hvor det er et salig sammensurium av norsk og engelsk. Det er dette jeg prøver å unngå. Men for å få til dette er jeg kanskje tvunget til å enten lære meg enklere programmering, eller betale noen for å endre det for meg.

Takker for alle svar og råd så langt.

Mvh Dan

Dette med språk er null problem i WordPress ;) Selve WP CMS`et er jo oversatt til en rekke språk og det er det første man fikser når du setter opp en ny WP installasjon. Slik oversetter du din WordPress installasjon

Når det er gjort tar du fatt på theme filene, en rekke Premium Themes kommer i dag med språkfiler som du enkelt oversetter med Poedit programmet

Feks den reisesiden som du henviser til over her er det ingen problem med å oversette om eieren hadde lastet ned en oppdatert versjon av themet. Det er nemlig jeg som har oversatt språkfilene til norsk på flere av Gabfire sine theme :)
 
Akkurat! Men hvor redigerer jeg dem da? På serveren, eller laster jeg alt sammen tilbake til harddisken og gjør det derfra?

Så "tjenesteveien" å gå her, er å installere wordpress, finne en template man liker, og så oversette det som eventuelt ikke er oversatt "as-is" fra begynnelsen av?

Og hvis så, hva da når det kommer oppdateringer. Må man da gjøre det hele igjen?

Mvh Dan
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du laster ned filene og åpner de i Poedit.

Hvis du må "hardkode" forandringer i språket, altså gå inn i spesifikke filer og oversette, så er det fare for at dette må gjøres på nytt. Men dersom det finnes egne filer med norskt språk, trenger du ikke å gjøre dette når du oppdaterer.
 

Travellingman

Nettgrunder
Theme filene må du evt oversette om det kommer oppgraderinger med det kommer jo helt an på hva slags theme du velger. Oversetter gjør du lokalt på din pc.

Selve WordPress fikser du en gang til det språket du vil ha og så vil det komme oppdateringer til det språket du velger.
 
Topp