Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Joomla et sikkert CMS?

clinton4

Medlem
Hola!

Som emnet beskriver, er Joomla et sikkert CMS? Jeg synes ofte jeg ser Joomla sider som er hacket.

Feks: Norsk Araberhestforening :: Vis Temaet - Websiden hacket

Hva er deres erfaringer? Hva bør man foreta seg etter en ny installasjon av Joomla? Tenker da på ting som instillinger i Joomla, rettigheter på mapper, installasjon av plugins som styrker sikkerheten?
 
Sist redigert:

basicus

SEO Eggspert
Den vanligste årsaken til hacking av Joomla er at man ikke kjører scriptene med mod_fastcgi eller tilsvarende etter min erfaring.
mod_fastcgi gjør at webserveren kjører som ftp-bruker. Dette er det ene tiltaket som gir mest uttelling i forhold til å kunne kjøre med riktige rettigheter i Joomla samtidig som at det ikke gir problemer for plugins-mapper, cache og slikt i Joomla.
 
J

Jiberish

Guest
Du unngår mange problemer ved å nekte skrive-/lese-tilgang til andre enn deg selv på PHP-filer, og det bør fungere hvis ikke din host har et håpløst oppsett.

Den viktigste filen er configuration.php hvor din mysql-info ligger (muligens også ftp-info hvis det er valgt), den MÅ ikke være lesbar for andre.

Det er også ekstremt viktig å følge med på oppdateringer fra Joomla, det er en grunn til at det kommer oppdateringer.

Sett det opp på en dedikert eller vps-løsning hvis mulig. Det vil aldri bli like sikkert på et webhotell du deler med 1000 andre.
 
Topp