Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Journalisten.no lurt av blogglisten.nos statistikk

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hun ligger vel på topp hos blogg.no også, så det betyr iallefall at hun har en ganske god dose trafikk. Jeg ville ikke sett bort ifra at hun er norges meste leste blogger akkurat nå..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Enig med hansson. Dette er slett journalistisk håndverk. Det virker som at hvis artikkelen handler om nye medier som blogg/twitter/facebook/etc så er kravet til dokumentasjon så som så.

Jeg tviler ikke på at denne jenta har mye trafikk, men derfra til å si at hun har "mest" blir jo umåtelig teit. Hva med TV2-bloggene? Hva med bloggen til VG-journalistene som ligger under VGBlogg? Hva med en del av de andre bloggene som synes den jævla trackeren fra blogglisten er så stygg at de ikke vil ha den på bloggen sin?

Det er UMULIG å finne dokumentasjon på hvem som er mest lest i Norge av bloggere i dag. Til det sitter altfor mange på altfor mange ulike systemer og i ulike sfærer.

Journalisten kunne jo enkelt unngått hele problemstillingen ved å bare referere til hvor mye trafikk denne jenta jo faktisk har - for det må da ha finnes brukbar statistikk på - og så i neste setning presisere at "dette er myyyye trafikk... kanskje mest i Norge..?"
 

Tonny Kluften

Administrator
Å game blogglisten og andre topplister er enkelt. Jeg gjorde et forsøk med dette for en tid tilbake og lå lenge blandt de ti beste med en blogg som nesten ikke har besøk. Nå har heldigvis blogglisten oppdaget dette og utestengt bloggen min, men det tok noen måneder. Håper de har lagt inn sperrer som gjør slikt umulig.

Jeg nevner dette her fordi det viser at man ikke skal stole på noen topplister.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Bloggene som er på topplisten til blogg.no har mye trafikk, selv om det er resirkulert fjortis trafikk så er det mye av den. Er ikke usannsynlig at den bloggen er en av de mest leste akkurat nå. At det er noe særlig å tjene på den trafikken, det tviler jeg på .. :) men sikkert gode penger for en ung tenåring da
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Hehe...jeg lurte fælt på når vi skulle få denne diskusjonen rundt trafikk og en ny blogger! Og, da var det på tide igjen....

Er enig i at det er alt for lite grunnlag å konkludere på, samt at det ikke er oppgitt faktatall gjør jo konkluderingen bare mer suspekt.
Jeg blir like forundret hver gang jeg leser disse artiklene hvor journalisten må ha med "størst".
 

hansson

Langveisfarende
Det som er sprøtt her er jo at grunnen til at Journalisten.no omtaler bloggen i det hele tatt tilsynelatende er en melding fra PR-BYRÅET Colt Kommunikasjon. Journalisten lenker til dem i denne saken: Frykter snikreklame i bloggene | Journalisten.no.

Journalisten.no gjengir deretter UKRITISK det pr-agentene påstår i artikkelen de har skrevet her: Voe (13) er Norges nye bloggprinsesse.

Når kilden er et pr-byrå bør det ringe noen bjeller!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Når kilden er et pr-byrå bør det ringe noen bjeller!

Nei, jeg har sett det flere ganger. Hvis temaet er noe innen IT, nye medier/sos. medier/etc, så er kravet til dokumentasjon og fakta svinlavt. Enhver som uttaler seg er "ekspert", enhver obskør toppliste er "sannheten" og "fakta". Det er nesten som når man snakker med unger. Du begynner jo ikke å diskutere off-side avgjørelser på millimeteren hvis det er en kamp mellom to 11-års lag, ikke sant. Litt sånn slækk i reglene er helt vanlig.

I biljardklubben har vi en gutt på 12 år som pleier å være med å spille. (resten av oss er sånn 28-30+). Vi er selvsagt vanvittig slække med touch, feilstøt, osv når det kommer til ham.

Journalister som skriver om blogging har litt av den samme innstillingen til stoffet som vi har når vi spiller med han 12-åringen. Det er ikke så nøye å påpeke feil.
 

hansson

Langveisfarende
Vi må ikke glemme at vi her snakker om Journalistlagets eget (nett)avis, som skriver fagstoff spesielt for landets journalister (som de også organiserer). En viktig del av det Journalisten skriver er analyse og vaktbikkjejournalistikk på hvordan journalistfaget praktiseres.

Dagbladet og VG driter jevnlig på draget og det gjør de som de selv vil, men at et fagorgan som Journalisten ikke stiller høyere krav til seg selv og kildene er jo mildt sagt oppsiktsvekkende.

Men det er vel ikke annet å vente så lenge allround-journalister skal skrive om emner de ikke har det minste peiling på.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hehe, er det bare meg som stusser litt på det faktisk sitter noen å frykter snikreklame (avbildet under)?

Wessel-Aas_juste01671_arkiv.jpg
 

hansson

Langveisfarende
De er ute og kjører... :eek:
Inntil i går var jeg ikke klar over at det stod såpass dårlig til med kunnskaper og dømmekraft hos disse folkene.

Det må vel snart gå opp for dem at internett er fritt også for privatpersoner, og at det er opp til den enkelte publikasjon å bestemme hvilke presseetiske regler de ønsker å følge. At avisene bestemmer seg for å følge redaktør- og vær varsomplakaten er én ting, men de kan da ikke innbille seg at enhver fjortisblogger i de tusen hjem skal forholde seg til regler beregnet på uavhengige massemedier.
 
Topp