Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kampen mot spam på WF

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg tar nå for alvor opp kampen mot spam her på WF. En eller annen feil fører til at jeg ikke får lagt inn f.eks bildeverifikasjon på registeringssiden, men har tatt kontakt med vb teamet for å høre om det er noe fiks på dette nå.

I samme slengen har jeg lagt inn slik at alle innlegg fra brukere med mindre enn 30 innlegg, må gå gjennom Akismet (dere kjenner det igjen fra Wordpress) sitt spamfilter.

På toppen av det hele har jeg tenkt å banne en god del free-mails, slik som hotmail og gmail. Det er helt sikkert flere vanlige norske brukere som blir sperret ute pga av dette, men da får de se til å skaffe seg en ordentlig epost adresse. De som ikke klarer dette tror jeg egentlig ikke er fullt så verdifulle brukere uansett!

Hva slags flere eposter bør jeg legge til ban listen?

Oppdatering: Nå må man fylle ut et sikkerhetsspørsmål ved registering!
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Da har jeg også slettet ALLE brukere med 0 innlegg. Det var et par tusen spamboter som hadde registert seg i det siste. Bare de siste dagene kom det inn titalls i timen.

Jeg regner med det var noen ekte brukere som forsvant i prosessen også (de som var registert de siste 10 dagene har jeg manuelt gått gjennom, så de skal ikke ha blitt slettet). Disse ekte brukerene hadde jo da trossalt ikke vært aktiv på forumet, så jeg regner med WF ikke taper for mye på at de ble slettet og eventuelt må opprette en ny konto.

Da håper jeg WF får litt mindre spam i fremtiden!
 

sta

Medlem
Jeg driver selv et forum basert på vBulletin og har også vært mye plaget av spam. Akismet tar en del men hos meg funket det langt fra så bra som i WP, har sikkert mye å gjøre med implementeringen. Det som for alvor løste problemet hos meg var å blokkere brukere med mindre enn 10 innlegg fra å poste linker. Etter jeg innførte dette tiltaket har all spam blitt fanget i "spam-filteret" og ingenting har sluppet igjennom til forumet. I tillegg ser det ut som om spammerne etterhvert mister interessen når de ikke slipper til, og mengden spam i filteret har gradvist blitt mindre de siste månedene.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så hvordan hindrer man egentlig nye medlemmer å poste lenker? Jeg mente jeg hadde skrudd det på, men det ser jo fortsatt ut til at de kan gjøre det! Mistenker vbseo å overskrive den funksjonen, men finner ingenting om det!
 

Tonny Kluften

Administrator
Flott at du gjør noe med det Kenneth.
Å sperre hotmail og gmail er ikke veien å gå syns jeg, det er veldig mange som har dette som "ordentlig epostadresse".
Jeg har kanskje nevt det før. På et forum jeg har er det null botspam og det er kun fordi jeg har både captcha og et spørsmål de som registrerer seg må svare på. Ingen andre antispam-metoder er brukt. Veldig enkelt og veldig effektivt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har vanskelig for å tro at det finnes seriøse internettentreprenører som ikke har en ordentlig epostadresse! Da er det isåfall jammen på tide at de skaffer seg en..

Jeg har gått gjennom noen av de NORSKE MENNESKENE som har registert seg på forumet for å legge igjen et innlegg om en eller annen nettside de nettopp har laget. De de alle hadde til felles var at de brukte en hotmail eller gmail, sikkert fordi de ikke gidder å bruke den ordentlige epostadressen sin til slikt!
 

vidarlo

Apache-junkie
Eg kjenner rimelig mange som bruker gmail, så å stenge ute dei trur eg er å skyte seg sjølv i foten. Får ein ikkje registrert seg fordi epostadressa blir oppfatta som feil, er terskelen lav for å aldri besøke forumet meir tipper eg.

Ville faktisk heller levd med spammen enn å hindre potensielle medlemmer i å registrere seg om du har håp om å vokse.

Mi erfaring med vBB er at spammere stortsett kommer fra domener eg aldri har sett før, typisk et .ru. Har du faktisk sjekka at spam kommer frå kontoer med dei adressene?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Huff.. Nå ble jeg nesten litt redd her, jeg som er registrert med Yahoo.. Tenker jeg får bytte over til en "normal" adresse etterhvert.

Ellers, tror jeg også det er dumt og blokkere ute Gmail-adresser. Hotmail derimot, kan jeg ikke helt forstå at noen faktisk bruker. Men, det er min mening. Det er kanskje ikke så mange som er enig i den.!

Flott at du gjør noe hvertfall. Dette er bra.! - Ryktepoeng.! :)
 

picxx

Well-Known Member
Tror jeg har klart aa sperre ute spammen uansett naa :)

Høres superkunsert ut!
Det var ganske mye som måtte moddes før jeg dro på ferie, og jeg så også tendenser til det samme når jeg logget meg inn under ferien.
De siste dagene (15 +) har jeg derimot ikke sett antydning til spam.

Kudos til kenneth! ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg la til et sikkerhetsspoersmaal i registereringsskjema og siden har det ikke blitt registert noen nye spambots. Tror faktisk ikke Akismet har faatt proevd seg enda..
 
Topp