Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan kreativitet læres?

kongen

kongemedlem
Kreativitet utvikles gjennom hele livet. Du er mest kreativ i øyeblikket du er avslappet og fri for stress. Du kan lære deg å slappe av og få hjernen til å "holde kjeft". De fleste mennesker har en gnagende stemme som gnåler og hyler i bakhodet nesten konstant. Når du har lært deg å kontrollere "stemmen", og fjernet den, og du har full kontroll, så vil du bli ekstremt kreativ.
 

picxx

Well-Known Member
Kreativitet utvikles gjennom hele livet. Du er mest kreativ i øyeblikket du er avslappet og fri for stress.

Må nok si meg enig med deg der.
Jaggu er det flere enn en smart ide som er blitt fødd idet man legger seg i senga og stunden akkurat før man skal sovne. Faktisk er det blitt såpass jævlig at penn og notisblokk alltid ligger på sengekanten. Morgenen etter er alt selvsagt borte, eller man husker sånn bortimot en brøkdel av det hele.
 

Mortenxx

Medlem
"Å være kreativ" burde egentlig ikke være noe mål i seg selv, kanskje bortsett fra hvis det er en nødvendig del av yrke. De fleste fungerer bedre hvis de kan skru dette av og på, altså velge om de skal bruke logiske eller kreative metoder (eller begge).

Sitat fra Einstein eller noe sånt noe:
Problemer løses med en annen del av hjernen enn den som skapte problemet.
Vanligvis må man bruke begge typer evner, både kreative og logiske. Den logiske delen bidrar til å gjøre planer gjennomførbare f.eks. hvis de krever en logisk rekkefølge. Den kreative delen bidrar til at man kan se forbi logiske sperringer, f.eks. finne løsninger som ligger bortenfor det man har oversikt over logisk. Å kunne forestille seg et sluttresultat på et tidlig tidspunkt kan være en kjempefordel.
 

picxx

Well-Known Member
Vanligvis må man bruke begge typer evner, både kreative og logiske. Den logiske delen bidrar til å gjøre planer gjennomførbare f.eks. hvis de krever en logisk rekkefølge. Den kreative delen bidrar til at man kan se forbi logiske sperringer, f.eks. finne løsninger som ligger bortenfor det man har oversikt over logisk. Å kunne forestille seg et sluttresultat på et tidlig tidspunkt kan være en kjempefordel.

Bullshit!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Mortenxx skrev:
Vanligvis må man bruke begge typer evner, både kreative og logiske. Den logiske delen bidrar til å gjøre planer gjennomførbare f.eks. hvis de krever en logisk rekkefølge. Den kreative delen bidrar til at man kan se forbi logiske sperringer, f.eks. finne løsninger som ligger bortenfor det man har oversikt over logisk. Å kunne forestille seg et sluttresultat på et tidlig tidspunkt kan være en kjempefordel.

Enig. Som et konkret eksempel. Sett at du skal skrive en tekst på ti sider om golfstrømmen, men der du KUN får lov til å nevne golfstrømmen en eneste gang, så vil de fleste forskere slite fordi de ikke er vant med å tenke på den måten som kreves for å kunne gjennomføre oppgaven. Jeg ville derimot ikke hatt noen problemer med å skrive omså hundre sider om golfstrømmen uten å nevne den annet enn i siste setning, fordi jeg er vant til å tenke på sammenhenger, vri på ord, finne relevans der den ikke finnes, osv.

Men det vil likevel kreve at jeg har en logisk, ordnet tilnærming til dette for å i det hele tatt klare å levere.
 

picxx

Well-Known Member
Enig. Som et konkret eksempel. Sett at du skal skrive en tekst på ti sider om golfstrømmen

...er det allerede ikke kreativt, det er et bestillingsverk!
Kreativitet foregår utover slike ting, men mulig du, og kanskje flere, har vanskelig å forestille dere kreatvitet foruten arbeidsgivere?
 

Marit

New Member
Kan kreativitet læres?

Dette står det på Wikipedia: ”Kreativitet er skapende evne eller virksomhet, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Kreativitet er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag og i alle situasjoner og for å skape forandring og fornyelse.

Kreativitet blir særlig forbundet med oppfinnelser og vitenskap, kunst og håndverk, men også næringsliv og markedsføring der utøverne gjennom fantasi og forestillingsevne tenker annerledes og nytt, skaper noe originalt eller setter noe kjent sammen på nye måter. Den mentale prosessen bak kreativitet er komplisert, og det er ingen entydige forklaringsmodeller eller definisjoner. I følge Erik Lerdahl (2007) er kreativitet forbundet med evnen til å fantasere, forestille seg og utvikle nye ideer. Kreativitet kan være en medfødt egenskap, men kan også læres, utøves og trenes opp gjennom riktig holdning og praktiske teknikker og metoder (Lerdahl 2007)”.

Man visste allerede i 2007 at kreativitet kan læres. Jeg tror at alle mennesker har evnen til å være kreative. I mine øyne er det situasjonen, miljøet eller omstendighetene som avgjør om man tar i bruk sine kreative evner eller ikke.

Jeg ser at det er en del som har ulike oppfatninger om Norges Kreative Fagskole, og dette på bakgrunn av at man IKKE har studert ved denne skolen. Jeg er student ved Norges Kreative Fagskole, og kjenner meg overhodet ikke igjen i det som har blitt sagt. Mine erfaringer er at jeg blir inspirert og motivert, jeg jobber med reelle kunder og har fått kundeoppdrag som skal publiseres, jeg har fantastisk kontakt med alle mine lærere, miljøet på skolen er støttende, oppgavene vi løser er virkelighetsbaserte, og hver dag er ulik den neste. Mine to år på Norges Kreative Fagskole er snart ved veis ende, selv om at jeg kommer til å savne alle veldig mye, føler jeg meg veldig klar til å kaste meg ut i den virkelige verden på bakgrunn av alt jeg har lært i løpet av mine to år.

Dersom man ønsker å lære mer om kreativitet eller at man ønsker å utvikle de kreative egenskapene man har fra før, kan jeg anbefale Norges Kreative Fagskole på det sterkeste!
 

Nutz

Med lem
Kreativ bokføring er også et relativt kjent fenomen, noe som ofte blir fremtvunget og motivert av ren trass mot samfunnets påtvungne kjøreregler og lover av de minst kreative menneskene. :)
 

picxx

Well-Known Member
Kreativ kopiering kan jo bli et kjent fenomen...kanskje... :p
 

Mortenxx

Medlem
Kan kreativitet læres?
Man visste allerede i 2007 at kreativitet kan læres.
Jøss, SÅ tidlig? Allerede for 3-4 år siden? :)

Dette står det på Wikipedia: ”Kreativitet er skapende evne eller virksomhet, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Kreativitet er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag og i alle situasjoner og for å skape forandring og fornyelse.

Kreativitet bør strengt tatt ikke være et mål i seg selv. Man bør ha mer hensiktsmessige mål enn å "Være kreativ" eller tilsvarende uttrykk. Kreativitet er mer anvendelig hvis man tolker det som et middel istedenfor et mål, eller som en tankeprosess som man kan anvende hvis den er egnet. Den er f.eks. ikke godt egnet i bokføring - det ender vanligvis med en dom hvis forholdet blir oppdaget og påtalt. :)

Hvis man skal lære seg eller trene opp kreative evner bør man samtidig trene opp evnen til å identifisere hvor dette er godt egnet, og hvor man isteden bør velge andre fremgangsmåter. Man bør balansere evner mot andre evner - gjerne mot litt "motsatte" evner som skaper en slags form for "likevekt", eller som er istand til å korrigere hvis noe sklir ut.

"Kreativitet er nødvendig i ALLE fag"?
Enkelte fag har stramme regler, som f.eks. bokføring. Kreativitet er svært lite egnet hvis den bryter med regler man er pålagt å følge. Man blir ikke belønnet for kreative metoder særlig lenge hvis faget krever annen tilnærmingsmetode.

Kreative miljøer blir ofte "balansert" av folk med solide logiske kunnskaper, for å hindre at ting sklir ut og virker mot sin hensikt. Ledere i et reklamebyrå trenger f.eks. evnen til å kunne holde ting innenfor et logisk spor hvis firmaet ønsker å beholde kunder. Formålet med reklame er vanligvis å selge flere produkter (eller lignende formål), ikke å VÆRE kreativ i seg selv.
 

picxx

Well-Known Member
hørte det er noe som kalles streetsmart... hva er det?

Gubber som Thon, Røkke og en rekke andre har visstnok kun den utdanningen... er det en ulempe, eller burde man holde seg unna slike streetsmarte gubber?
 
Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
De "streetsmarte" omgir seg ofte med folk med høy utdanning, dvs. at de bruker godt kvalifiserte rådgivere for viktige beslutninger - eller setter sammen råd fra flere rådgivere ved behov.
 

picxx

Well-Known Member
De "streetsmarte" omgir seg ofte med folk med høy utdanning, dvs. at de bruker godt kvalifiserte rådgivere for viktige beslutninger - eller setter sammen råd fra flere rådgivere ved behov.

så streetsmarte er smartere enn de de bruker til å ta beslutninger?

Utifra det du sier sitter alltid streetsmarte på toppen av næringskjeden...det må ha en grunn? eller?

TIHIIIIIIIIIII!!!???????
 
Topp