Kan kreativitet læres?
Dette står det på Wikipedia: ”Kreativitet er skapende evne eller virksomhet, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Kreativitet er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag og i alle situasjoner og for å skape forandring og fornyelse.
Kreativitet blir særlig forbundet med oppfinnelser og vitenskap, kunst og håndverk, men også næringsliv og markedsføring der utøverne gjennom fantasi og forestillingsevne tenker annerledes og nytt, skaper noe originalt eller setter noe kjent sammen på nye måter. Den mentale prosessen bak kreativitet er komplisert, og det er ingen entydige forklaringsmodeller eller definisjoner. I følge Erik Lerdahl (2007) er kreativitet forbundet med evnen til å fantasere, forestille seg og utvikle nye ideer. Kreativitet kan være en medfødt egenskap, men kan også læres, utøves og trenes opp gjennom riktig holdning og praktiske teknikker og metoder (Lerdahl 2007)”.
Man visste allerede i 2007 at kreativitet kan læres. Jeg tror at alle mennesker har evnen til å være kreative. I mine øyne er det situasjonen, miljøet eller omstendighetene som avgjør om man tar i bruk sine kreative evner eller ikke.
Jeg ser at det er en del som har ulike oppfatninger om Norges Kreative Fagskole, og dette på bakgrunn av at man IKKE har studert ved denne skolen. Jeg er student ved Norges Kreative Fagskole, og kjenner meg overhodet ikke igjen i det som har blitt sagt. Mine erfaringer er at jeg blir inspirert og motivert, jeg jobber med reelle kunder og har fått kundeoppdrag som skal publiseres, jeg har fantastisk kontakt med alle mine lærere, miljøet på skolen er støttende, oppgavene vi løser er virkelighetsbaserte, og hver dag er ulik den neste. Mine to år på Norges Kreative Fagskole er snart ved veis ende, selv om at jeg kommer til å savne alle veldig mye, føler jeg meg veldig klar til å kaste meg ut i den virkelige verden på bakgrunn av alt jeg har lært i løpet av mine to år.
Dersom man ønsker å lære mer om kreativitet eller at man ønsker å utvikle de kreative egenskapene man har fra før, kan jeg anbefale Norges Kreative Fagskole på det sterkeste!