Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan noen forklare meg hele greia med trackback?

Gomlers

Member
Hallo hallo.

Jeg sliter litt med å forstå wordpress om dagen, derfor er jeg litt asosial på forumet her... Sitter med localhost, wordpress.com og wordpress.org og jallaer hele dagen..

Nå har jeg iallefall fått oppretta noe greier, og skrevet noen poster, men jeg skjønner ikke hva jeg bruker trackbacks - tilbaketråkk?? til..

Det som iallefall skjer er at jeg poster en post, så skjer det noe trackback-greier, og dermed så havner noe av posten som en kommentar i en annen post.

Skulle sikkert spurt om dette på wordpress, men får jo skikkelig lame-svar. Mulig noen av dere kan svare meg på spørsmålet?
 

Gomlers

Member
Ok, og takk for svar :D - men skulle ønske jeg visste hva som er vitsen?

Og hvorfor ender en av mine egne poster opp som en trackback i en annen post jeg har skrevet, når de egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre?
Har jeg ikke visst helt hva jeg har drevet med, eller kan/vil dette skje automatisk?

Og til slutt, er trackback og pinging samme saken?

Mange spørsmål, men fryktlig glad for svar...
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg skjønner ikke helt dette selv... Slik som jeg har forstått det hele, så er det slik at hvis jeg f.eks skriver link : Blogg.no - FÃ¥ din egen blogg og les andre norske blogger i min blogg, så forsøker den å gi bekjed tilbake til blogg.no at jeg linker til dem. ?

Men hva er egentlig meningen med dette? Er det enkelt og greit for at blogg.no skal vite at jeg har en link som peker til den siden?
Om jeg her traff spikeren på hodet, hva i all verden er meningen med denne funksjonen?

gommlers skrev:
tilbaketråkk
Må innrømme jeg likte den norske oversettelsen av dette... :p
 
Sist redigert:

Adrian

New Member
Har svært liten peiling selv på dette området.. men vil tro at du vil få flere til å linke til deg viss du linker tilbake. Det blir som en liten byttehandel.
Det kan også være greit for leserene av posten, og se hva de som linker til posten skriver om det du sitter og leser..
 

picxx

Well-Known Member
Trackback er noe som egentlig kun er en blogg greie.
(Blogg er en forkortelse av web log, som er en online log (dagbok, reisedagbok, interessedeling etc.))

Det ble vel utviklet for at man kunne gi "kudos" til den som hadde opphavsretten på et materiale man selv brukte for enten å dokumentere eller bygge opp et eget blogginnlegg.
Om du da brukte enten en del av et innlegg eller skrev om selve innlegget gir du trackback for å fortelle eieren av bloggen at du har brukt noe av hans verk, og også at du setter pris på (i positiv eller negativ forstand) det han/hun skriver.

I den senere tid brukes jo trackback omtrent på hver eneste side man kommer over, og noen sider er det greitt å gi trackback, mens andre sider bør man unngå å gi trackback.

Eksempler:

Du kan skrive om en sak på dagbladets magasin, for så å pinge saken, og du vil få en lenke ut fra saken om du gir trackback til saken. Dette er jo greitt, da du faktisk benytter deg av dagbladets materiale fra starten av, og du også vil få en utlenke fra dagbladet.

Digg og diggkloner er sider som utnytter trackback på en negativ måte. Dette er sider som er avhangig av at du submitter DITT innhold til siden, og de ønsker samtidig også å få en trackback fra din originale side til saken DIN på DERES side. IKKE gi trackback til slike sider, men benytt deg av stemmeknapp e.l. om det finnes.
 
Topp