Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan noen hjelpe meg å moms registrere meg? :)

iskaffe

Medlem
Plutselig har jeg blitt momspliktig! Var ikke forberedt på at det skulle gå så fort..! Så nå tror jeg at jeg trenger litt hjelp, for jeg er så usikker på hva jeg skal fylle inn hvor. Er det noen snille folk der ute som kan hjelpe meg med å fylle inn skjemaet? :)

Postene jeg er usikker på er:

"Har du foretatt anskaffelser? Ja/Nei

Beløp oppgis i formatet 000000,00 (NOK)
Legg ved fakturakopier (dokumentasjon MVA)
(Fyll inn beløp)"​

og

"Søker du om tilbakegående avgiftsoppgjør? Ja/Nei

Dato oppgis i formatet dd.mm.åååå
Når forventer virksomheten å gå med overskudd? (Fyll inn dato)"

Så, når de sier anskaffelser, mener de alt av utstyr som jeg har kjøpt til foretaket mitt? Og hva mener de med "når forventer virksomheten å gå med overskudd"?

Jeg utfører tjenester. Illustrasjonsarbeid for det meste. Så har ikke noe varelager eller noe. Men det har blitt en god del innkjøp av papir, programmer, bøker, tusjer og sånt smått som jeg trenger for å illustrere. Det har også blitt bestilt en god del togbiletter da det har blitt mye reising frem og tilbake i forbindelse med møter. Bilettutgiftene har jeg fakturert kunden for under "reiseutgifter + reisebeskrivelse". Kan jeg fremdeles søke om å få fradrag for alt dette inkludert billetter?

Legger ved en skjermdump av skjemaet, og håper noen har tid til å hjelpe og kanskje forklare litt nærmere. :)

skjermdump mva skjema
 

rthorvald

Medlem
Så, når de sier anskaffelser, mener de alt av utstyr som jeg har kjøpt til foretaket mitt?
Jupp


Og hva mener de med "når forventer virksomheten å gå med overskudd"?
Når du har tjent mer penger enn det kostet deg å komme i gang...

Kan jeg fremdeles søke om å få fradrag for alt dette inkludert billetter?

SKjønner ikke helt hva du mener, her:

- Billetten er en utgift, mens hele fakturaen du inkluderte den i er en inntekt.

Utgifter skal du fradragsføre omsetningen, ikke momsoppgaven. Dermed går kostnaden for billetten til fradrag i selvangivelsen (via næringsoppgaven som legges ved selvangivelsen).

Når du krever billettkostnaden på en faktura, er det en inntekt, og det kommer jo også ut i selvangivelsen på samme vis.

Dvs. at det blir ført begge steder, og da går det jo opp i opp. Om du har fakturert mer eller mindre enn billetten kostet, fremkommer tapet eller overskuddet der også.

Dette har ingenting med momsregnskapet å gjøre, men:

- Du har betalt moms på billetten. Den skal du ha tilbake på neste momsoppgave (som blir din første). Den samme momsen krever du inn av kunden via fakturaen du har sendt til ham, og betaler videre til staten via den samme momsoppgaven.

- rthorvald
 

Smbinfo

Medlem
"Har du foretatt anskaffelser? Ja/Nei

Beløp oppgis i formatet 000000,00 (NOK)
Legg ved fakturakopier (dokumentasjon MVA) (Fyll inn beløp)"
og
"Søker du om tilbakegående avgiftsoppgjør? Ja/Nei

Du kan velge å søke om å få tilbake moms fra FØR du var momsregistrert. Dvs, har du kjøpt et kamera for to år siden, så kan du nå få igjen moms for det. Samme for PC og lignende.

Forbruksmatriell som hat gått med til å levere tjenester du tidligere har fakturert eks mva får du ikke mva igjen for, så disse trenger du ikke å ta med i denne summen.

Datoene de spør etter ved registrering er for en sjekk mtp hvem de skal kontrollere, og for å spotte personer som tenker å kun komme over 50 000 for så å kun få fradrag på momsen og ikke selge noe lengre.

Så du trenger mao ikke å legge så mye jobb i de punktene som omhandler forventede tall og datoer. Gjør et kjapt estimat i hodet:)

Les gjerne mer tilbakegående avgiftsoppgjør her
 

iskaffe

Medlem
Takk for hjelpen rthorvald og smbinfo. :)

Hva inngår i forbruksmateriell? Når jeg ser over regnskapet mitt så er jo det aller meste ting og tang som jeg bruker eller allerede har brukt, for å kunne utføre tjenestene mine.
Ting som papir, blekkpatroner, tusjer, diverse smått pc utstyr, printing av portefølje og printing av illustrasjoner (som har blitt solgt videre). Men også en en veldig god del billetter. Bilettene ble jo brukt til møter med kunder. I en annen tråd her på webforumet spurte jeg hvordan man skulle fakturere kunden for reiseutgifter - og da ble det nevnt at jeg kjøpte inn bilettene og videresolgte dem til kunden. Nesten som en vare? Og med mindre jeg er helt på jordet, så kan man ikke få tilbake mva for en vare som allerede er solgt...? Eller som jeg har brukt?

Mulig jeg henger meg alt for mye opp i detaljer, men har ikke lyst til å gjøre noe feil. :)
 

iskaffe

Medlem
Nå har jeg fyllt ut skjemaet, men ikke sent det enda. Kunne noen sett over om jeg har tenkt riktig eller feil?
*føle seg som en noob* :p

Har du budsjettert med fritatt omsetning og uttak første år?
Nei - Fordi jeg jobber ikke utenlands eller med publikasjoner eller andre fritak

Har du budsjettert med omsetning som er unntatt fra
merverdiavgiftsloven?
Nei- Fordi illustrasjonstjenester er avgiftspliktige.

Har du budsjettert med årlig avgiftspliktig omsetning/uttak
etter at beløpsgrensen er nådd?
Ja - fordi jeg kommer til å fortsette å jobbe freelance i år. Og illustrasjonstjenester er avgiftspliktige.

Beløp oppgis i formatet 000000,00 (NOK)
Budsjettert omsetning første år 50.000kr - Dette er bare et random tall, for jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene i år enda!

Har du foretatt anskaffelser?
Ja - Fordi jeg har kjøpt programvare, tegneutstyr, utført printearbeid og kjøpt billetter. Billetter har jo allerede blitt brukt, og noe av innkjøpene og printene har blitt solgt.... det vet jeg ikke om jeg kan ta med enda....

Beløp oppgis i formatet 000000,00 (NOK)
Legg ved fakturakopier (dokumentasjon MVA) 6500kr - Dette er den totale summen på alle mine utgifter. Her har jeg ikke sett over hvilken mva sats de forskjellige tingene har, eller om de har mva påskrevet eller ikke. Er dette noe jeg burde gjort? Som vedlegg laster jeg opp en jpeg av scannede fakturaer.

Har du planlagte anskaffelser første år?
Nei - Jeg har ikke planlagt noen ting enda, jeg vet ikke hva jeg trenger før jeg trenger det.

Søker du om tilbakegående avgiftsoppgjør?
Ja

Dato oppgis i formatet dd.mm.åååå
Når forventer virksomheten å gå med overskudd? - Her skriver jeg ingen dato, da jeg allerede tjener mer enn jeg har i utgifter.

Virksomheten er Eneste erverv Hovederverv Bierverv

Drives virksomheten i eget navn/for egen regning?
Ja

Har enheten flere oppdragsgivere?
Legg ved kopi av fakturaer/kontrakter (dokumentasjon MVA)
Ja - og laster opp alle mine utgående fakturaer som dokumentasjon.

Er enheten ansvarlig overfor oppdragsgivere for det økonomiske og faglige arbeide som utføres?
Ja - Usikker. Men som illustratør er jeg ansvarlig for at arbeidet blir gjort bra, og at kunden får det han betaler for.

Drives virksomheten fra fast forretningssted (kontor/verksted o.a)?
Nei - Usikker. Driver hjemmekontor i stua. Men trenger egentlig ingen fast plass.

Bruker enheten egne driftsmidler (kjøretøy, osv.)?
Nei
 
Topp