Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av domene

erlsae

Medlem
Hei,

Jeg har gjennom insideinformasjon fått høre at en person har planer om å ekspandere "seg selv" gjennom en nettside. Jeg har kjennskap til hva domenet skal hete - og det er ikke registrert enda.

Jeg kjenner ikke denne personen, og vi har heller ingen nære venner som vi kan knyttes opp til. Jeg vet også at denne personen sitter på mye penger (kall meg gjerne stalker, men jeg har oversikt på det meste :p).

"Heldigvis" er jeg av den typen som ikke kommer til å benytte muligheten nå som det er ledig, og jeg kommer heller ikke til å tipse dere om hva planen og domenenavnet skal bli. Men si at jeg er sleip og kjøper domenet før denne personen - vil det da kunne slå tilbake på meg? Eller vil jeg kunne sitte igjen med profitt fordi denne personen var alt for treg til å kjøpe domenet - og rett og slett bare må se seg nødt til å kjøpe domenet?

Og nei - domenenavnet er ikke registrert i noen register, det er heller ikke et merkevarenavn.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dersom domenet er registrert i "ond tro" vil du i en evt rettsak risikere å måtte gi fra deg domenet.

Så om du hadde registrert "barbie.no" rett etter at Barbie-dukken kom på markedet, hadde du nok hatt en dårlig sak. Men hva som er "ond tro" kan vel diskuteres, dog burde du ha en god forklaring på hvorfor du valgte nettopp dette domenet dersom det kan knyttes nært til en person eller et firma.
 

Steve Cash

Medlem
Det er umulig å vite hvem sin favør avgjørelsen vil gå i hvis det blir en sak av en slik domene-snapping. Ettersom du sier du har oversikt over det meste kan du lett finne artikler om lignende saker på nettet, det var vært en god del av dem i løpet av årene. Og det er ikke så få som har bygd seg en karriere på å registrere domener andre gjerne skulle ha brukt i sin forretningsvirksomhet. Noen ganger har de fått godt betalt for å selge det til den som trenger det, andre ganger har de blitt fratatt det. Forøvrig oppsummerer Dag Frogner problemstillingen bra syns jeg.
 

erlsae

Medlem
Som skrevet i førstepost har jeg ingen intensjon om å kjøpe domenet. Ser hvilken frustrasjon det vil være for vedkommende.

Var først og fremst ute etter hva som kunne skjedd om jeg gjorde det. Kan selvfølgelig kjøpe domenet og håpe på at han kjøper det, men de pengene vil jeg ikke sette pris på.
 

Tony J

Alle skal få
Av en eller annen grunn stiller du et spørsmål om en gitt handling kan gi deg straff. Du har også funnet ut opplysninger om vedkommendes midler og bekjentskapskrets. Dette ville jeg sett på som et veldig sterkt motiv på at du prøver å sikre deg før du går å snapper domenet. Er det SNILL du ønsker å være? Da er det jo bare å fortelle vedkommende om domenet din nisse.
 

erlsae

Medlem
Av en eller annen grunn stiller du et spørsmål om en gitt handling kan gi deg straff. Du har også funnet ut opplysninger om vedkommendes midler og bekjentskapskrets. Dette ville jeg sett på som et veldig sterkt motiv på at du prøver å sikre deg før du går å snapper domenet. Er det SNILL du ønsker å være? Da er det jo bare å fortelle vedkommende om domenet din nisse.

Her har du nok tolket det litt feil. Ja, jeg lurer på om det er straffbart, samtidig lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig å kunne tjene penger på det. Men så må jeg gjenta meg selv for andre gang: jeg kommer ikke til å benytte muligheten.

Du vet ingenting om hva evt andre personer vet om denne personen?

For min del må du se på det som du selv vil, men ser absolutt ikke poenget med å endevende det hele og påstå at jeg skal snappe domenet, og i tillegg avslutte med å kalle meg nisse(?)
 

Tony J

Alle skal få
Å kalle deg en nisse var jo det mest positive i svaret mitt :) En nisse gir jo glede. F.eks å tipse vedkommende om dette ledige domenet er en nisse verdig. God Jul :)
 

Tony J

Alle skal få
Du år si ifra når du har tipset vedkommende slik at vi vet at alt endte godt og rettferdigheten seiret :) Når så domenet er registrert kan du jo fortelle hva domenet var i ettertid så vet vi at du er en ærlig kar :)
 

erlsae

Medlem
Selvfølgelig:)

Kjøpte domenet, og bare dager etter tok den aktuelle personen kontakt med meg. Introduserte meg, og sa at domenet var kjøpt i sikkerhet, i frykt for at andre skal ta det. Den aktuelle personen var jo selvfølgelig veldig glad for det. Som "takk for det" spurte han meg om jeg kunne tenkt meg å utvikle nettsiden.

Så nå legger jeg noen prosjekter på hylla for noen uker, og prioriterer denne. Det morsomste er å kunne jobbe med en nokså profilert person, samtidig som det blir penger i lomma etterhvert. :)
 

Tony J

Alle skal få
Du skrev: "men ser absolutt ikke poenget med å endevende det hele og påstå at jeg skal snappe domenet" <- Da endte jo hele greia med at du snappet opp domenet allikevel?

Og hvordan har det seg slik at den aktuelle personen plutselig tok kontakt rett etter du har registrert det?

Og i tillegg til alle disse tilfeldighetene så var slutten på visen at han takket deg for din kynisme, men ikke bare det, nå skal du også få utvikle og ta del i et nytt og spennende prosjekt på grunn av denne hedershandlingen?

Denne profilerte herremannen lurte vel aldri på hvorfor du ikke selv tok kontakt? Siden du tilsynelatende kun registrerte domenet bare for å være en god borger, for å hjelpe denne personen som selv måtte komme til deg, som på mystisk vis fant ut at domenet var kjøpt sånn ut av det blå.

Nei, jeg anser denne historien som så utvannet nå og at du neppe vil klare å ro dette i land gutten min :)



Selvfølgelig:)

Kjøpte domenet, og bare dager etter tok den aktuelle personen kontakt med meg. Introduserte meg, og sa at domenet var kjøpt i sikkerhet, i frykt for at andre skal ta det. Den aktuelle personen var jo selvfølgelig veldig glad for det. Som "takk for det" spurte han meg om jeg kunne tenkt meg å utvikle nettsiden.

Så nå legger jeg noen prosjekter på hylla for noen uker, og prioriterer denne. Det morsomste er å kunne jobbe med en nokså profilert person, samtidig som det blir penger i lomma etterhvert. :)
 
Topp