Kjapp og trygg hosting for Wordpress

"Kjøpe" firmabil - erfaringer?

Jeg trenger en arbeidsbil fremover, så jeg kan få med meg alt det verktøyet jeg til nå pleier å glemme :)

Har ikke voldsomt mye å spytte inn enda, så tenkte på å rett og slett ta en bil på god, gammeldags avbetaling, eller finans om du vil. Har tittet litt rundt og funnet helt kurante biler i prisklassen 120-140K, og et par år gamle.

Er det noen av dere som har erfaringer med firma-finans av bil? Noen å anbefale? Noen jeg bør styre glatt unna?
 

Gaasehud

Medlem
Volkswagen Transporter (den nye) er jo faktisk rå. Sjelden har firma-biler sett såpass stilige ut, etter min mening. En svart eller hvit av denne, så kan du dra damer – på jobb også.

For å ta fjortis-tankegangen. Og så antar jeg at det også er en god bil.
 
Og sett fra jobben jeg har nå, som bilberger, er det overrepresentert med Volkswagen, så jeg styrer nok glatt unna hele Møllerkonsernet :) Her nede er det i hvertfall altfor høy pris, altfor lang ventetid til verksted - og elendig service :) Men enig i at den ser tøff ut...
 

Gaasehud

Medlem
Kjøper nok noe japsegreier, for de går til du slår de i hjel :) Eventuelt en franskmann
Huff, også banke opp franskmenn sånn helt uten videre da … ;)
Men jeg ser den, ville bare nevne Transporter fordi det er en av de få firmabilene som faktisk ser bra ut, i tillegg til at den er … en firmabil.

Tilbake til topic. :)
 
Jeg liker Transporter, det skal jeg gladelig innrømme, men den blir litt for stor etter mitt behov, og jeg har siklet litt etter den nye Berlingoen, 4x4... lav pris og går som ei klokke :)

Men er det noen som har noen tips om det lønner seg med finansiering eller leasing?
 
Er det ikke flere fallgruver ved kjøp av bruktbil til firma?
Når det gjelder momsen er jeg litt usikker, men bortfaller ikke den på bruktbiler?

En annen ting jeg vet man må tenke på er beskatningen.
Du som lønnsmottaker skatter av bilens nypris.

Jeg var på den runden der for ikke så lenge siden og fant da ut at leasing var det absolutt beste og med minst risiko.
Jeg tittet også på Berlingoen. På den regnet jeg meg frem til at jeg ville tape ca 17000,- over 3 år i forhold til den gjenkjøpsavtalen jeg ble forespeilet. (og i forhold til gjennomsnittlig verditap på den bilen over 3 år). Dette var med kjørelengde 30.000km , så vil tro ditt blir en del lavere.

Den summen er noe høyere en den ville blitt hadde jeg regnet skikkelig på det, da skattefradrag ikke er inkludert i regnestykket fra mnd til mnd.

Jeg mener iallefall det er et overkommelig "tap" over 3 år..
 
Topp