Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpte tjeneste for ca. 100 EUR fra Tyskland. Selger ber om MVA-nr, har ikke.

Vista

New Member
Hei

Driver et investeringsselskap som har kjøpt såkalt LEI-nummer nå etter nyttår. Firmaet er ikke MVA-registrert. Selger fakturerte opprinnelig tysk MVA, men jeg betalte bare regningen uten MVA, fordi jeg tolket det slik at dette er itråd med reglene.

Nå har jeg fått purring på resterende, og etter jeg gav beskjed til selger om at firmaet mitt ikke er liable for tysk MVA, fikk jeg beskjed om at jeg måtte oppgi norsk MVA-nr:

"Please send us the VAT number for the company and the corresponding LEI so that we can correct the invoice. Unfortunately, we cannot make any corrections without the VAT Number."

Finner ingen klar forklaring på hva reglene egentlig er. Noen som vet?

Takk
 

Stoppet

Banned
Du må betale tysk MVA. Er du ikke registrert så må du uansett alltid betale mva. Du får bare ikke fratrekk for det.
 

nick20000

Member
J
Du må betale tysk MVA. Er du ikke registrert så må du uansett alltid betale mva. Du får bare ikke fratrekk for det.
Jeg tror ikke man skal betale tysk MVA når det selges til utenfor EU. Samme som når man i Norge selger til kunde utenfor Norge skal det ikke betales norsk MVA.
Kanskje minne selger på at Norge ikke er med i EU.

Men jeg tror kanskje han skal betale norsk MVA på kjøp av tjeneste fra utenfor Norge .
 
Det tror jeg også er riktig. Da jeg bodde i Danmark og solgte tekst og bilder til Norge var det uten MVA, så fikk mottaker selv ordne det i Norge. Hadde en runde med både danske SKAT og den norske skatteetaten på det, og det var hva jeg fikk å vite (den gangen - det kan selvfølgelig ha endret seg de siste årene).

Mvh Dan
 

Steve Cash

Medlem
Jeg kjenner ikke spesielt til kjøp av LEI-nummer, men hvis dette er en såkalt fjernleverbar tjeneste så skal du som kjøper innberette og betale selgers utgående merververdiavgift. Ettersom du ikke er merverdiavgiftsregistrert så skal du innberette beløpet til Skatteetaten på et eget skjema, men bare når kjøp i kvartalet er over 2 000 kroner. Det meste står her: https://www.altinn.no/skjemaoversik...moms---mva-melding-for-omvendt-avgiftsplikt-/
Du må selv vurdere om kjøpet kommer inn under reglene for fjernleverbar tjeneste.
 
Topp