Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjent musikk i promoklipp

knuttt

Medlem
Jeg er ute etter en promo video til nettsiden min. Det er en del der ute som tilbyr ferdiglagede templater til blant annet Adobe After Effects. Jeg har imidlertid merket at mange bruker kjent musikk i bakgrunnen. Lisens til kjente musikklipp forstår jeg vil være svindyrt. Jeg lurer da på:

1. Er det lov å bruke coversanger av kjent musikk, eventuelt instrumentale versjoner, i slike promofilmer til nettbutikken min? Jeg har merket at enkelte andre bruker instrumentale versjoner med egen vri i kjente reklamesnutter (f.eks. covret pianoversjon med vri av kjente sanger osv.).

Musikkbransjen er de siste jeg vil havne i bråk med, når jeg kun har et ENK. Lurer da på lovverket rundt dette?
 
Sist redigert:
Nå skriver du ikke noe om hva slags nettside, eller hva slags promovideo du ønsker, men første omgang kan du ikke ta musikk fra hvemsomhelst og bare legge på. Det samme gjelder coverversjoner, hvor man vel i utgangspunktet også skal ha tilegnet seg noen rettigheter før du kan gi deg i kast med det.

Det du imidlertid kan gjøre, er å søke etter såkalt "royalty-free music", hvor eneste kravet er at du navngir artisten på en eller annen måte. Selv har jeg brukt incompetech | Custom Production Music and also Graph Paper til en hel rekke prosjekter, og da oppgir jeg hvem artisten er i rulleteksten.

Er det en veldedig hjemmeside, kan du faktisk spørre en del artister om lov og jeg har selv med hell fått lov til å bruke en låt av Moby til en promovideo jeg lagde for Røde Kors i sin tid. :)

Lykke til

Mvh Dan
 
A

aabbcc

Guest
Ellers har vel youtube en del avtaler med plateselskaper som gjør at du kan bruke en del musikk på videoen din dersom du legger den på youtube?

A
 

Travellingman

Nettgrunder
Har du en lenk som handler om dette aabbcc? Høres meget tvilsomt ut imo.
I tilfelle må det være spesifisert en plass også, siden man kan vel ikke lage, laste opp og håpe på at det går greit..

Jo, laster du opp en video og ønsker å legge på litt musikk så er det muligheter for det. Lenge siden jeg gjorde dette, så jeg husker ikke helt hvordan det praktisk ble gjort.
 
A

aabbcc

Guest
Har du en lenk som handler om dette aabbcc? Høres meget tvilsomt ut imo.
I tilfelle må det være spesifisert en plass også, siden man kan vel ikke lage, laste opp og håpe på at det går greit..

Næ, tror jeg er ute å sykler. Jeg trodde at jeg hadde lest noe sånt en gang, men jeg tar nok feil. Det er noe som heter Audioswap. Jeg trodde i mitt naive hode at det var tilgang til masse sanger, men leste litt om det nå og det er nok ganske begrenset dessverre.

abc
 
Topp