Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Klikkfordeling mellom organisk og sponset søk

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Er det noen som vet om noe nyere oversikt over klikkfordelingen mellom sponset og organisk søk i Google? Jeg har sett en eldre statestikk som går noen år tilbake, ikke lenge etter Adwords lanserte sponsede resultater i søk. Regner med det har endret seg litt siden folk har blitt mer klar over det sponsede, så derfor jakter jeg på noe nyere.

Noen lenker jeg selv har funnet:
Penn State Live - Consumers suspicious of sponsored links
Organic search results versus sponsored search | Search Engine Smarts
 

Fredrik

Medlem
Ja jeg kan vel bekrefte det som står i disse postene med mine ord. Jeg lå som nummer 1 på et bestemt ord i hele desember. Det resulterte i ca 40% av alle søk på det ordet i google. Samtidlig fikk jeg ca 15% klikk på min adwordsannonse.

Dermed er det vel bedre å ligge som nummer 1 i organisk søk istedet for adwords.

Dog har jeg sett at jeg har litt å lære å skrive selgende tekster til sidene som kommer opp i google. Det er ikke bare å ligge på topp hvis tekstene dine er dårlige.
 

Fredrik

Medlem
Ja ettersom jeg også annonserer på det samme ordet fikk jeg rimelig bra svar. Regner med at det er ganske nøyaktig.

Ser at title tagen kunne vært noe lengre samt description også. SKal endre med det første og se om det gir bedre resultat.
 
Jeg opplever også at #1 organisk er bedre enn #1 AdWords, men det varierer litt i fra bransje til bransje og søkeord til søkeord. Er mange variabler som spiller inn her.

Avhengig av hva man selger på landingssiden er det best å kjøre #1 begge steder :)

Jeg har også nylig fått erfare hvilken dramatisk forskjell det er mellom #1 og #2-3 i organisk søk - på godt og vondt.
 
Topp