Bruker MAMP, Brackets, PHP versjon: 7.2.10. Det virker som om selve koblingen mot databasen fungerer, men jeg får ikke lov til å sende informasjon inn dit. - failed to register user, er tilbakemeldingen. Hva er det jeg ikke ser? Den fungerte først, så stoppet det å fungere etter noen endringer... Databasekobling: connect.php <?php //Connection to MAMP_db on localhost. $connection = mysqli_connect("localhost", "root", "root"); if(!$connection){ echo "Failed to connect to database!"; } $dbselect = mysqli_select_db($connection, "aktiv_tid"); if(!$dbselect){ echo "Failed to select database!"; } ?> script som kjøres for registrering: <?php require_once ('../cms/connect.php'); if(isset($_POST) & !empty($_POST)){ echo $user_company_name = $_POST['user_company_name']; echo "<br />"; echo $user_firstname = $_POST['user_firstname']; echo "<br />"; echo $user_lastname = $_POST['user_lastname']; echo "<br />"; echo $user_email = $_POST['user_email']; echo "<br />"; echo $user_phone = $_POST['user_phone']; echo "<br />"; echo $user_address = $_POST['user_address']; echo "<br />"; echo $user_postnr = $_POST['user_postnr']; echo "<br />"; echo $user_username = $_POST['user_username']; echo "<br />"; echo $user_password = $_POST['user_password']; echo $sql = "INSERT INTO `registered_user` (user_company_name, user_firstname, user_lastname, user_email, user_phone, user_address, user_postnr, user_username, user_password) VALUES ('$user_company_name', $user_firstname, '$user_lastname', '$user_email', '$user_phone', '$user_address', '$user_postnr', '$user_username', '$user_password')"; $result = mysqli_query($connect, $sql); if($result){ echo "User registration succefull!"; } else { echo "Failed to register user!"; } } ?> HTML skjemaet som fylles ut: <form method="post" action="?register"> <div class="form-group w-100"> <input type="text" name="user_company_name" class="form-control" id="company_name" placeholder="Firmanavn"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="text" name="user_firstname" class="form-control" id="firstname_user" placeholder="Fornavn"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="text" name="user_lastname" class="form-control" id="lastname_user" placeholder="Etternavn"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="email" name="user_email" class="form-control" id="user_email" placeholder="E-post"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="text" name="user_phone" class="form-control" id="user_phone" placeholder="Telefon/Mobil"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="text" name="user_address" class="form-control" id="user_address" placeholder="Adresse"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="text" name="user_postnr" class="form-control" id="user_postnr" placeholder="Postnummer"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="text" name="user_username" class="form-control" id="user_username" placeholder="Brukernavn"> </div> <div class="form-group w-50 float-left"> <input type="password" name="user_password" class="form-control" id="user_password" placeholder="Passord"> </div> <button class="btn btn-lg btn-primary btn-block" type="submit">Registrer</button> </form>
Ofte er det slik at brukernavnet er root, og passordet blankt, så $connection = mysqli_connect("localhost", "root", "root"); skal skal kanskje være $connection = mysqli_connect("localhost", "root", "");
Den har jeg prøvd, og det fungerer ikke det heller. Har også sjekket om det er gitt rettigheter i databasen, og de ser ut til å være i orden... Kan det være innstillinger i MAMP som er problemet?
Istadenfor å kjøyra INSERT INTO, har du forsøkt med ein enkel SELECT for å henta ut data, og gjekk det fint?
legg til en or die(mysqli_error()) bak spørring. Vet ikke hvordan tabellen din ser ut, men det holder med 1 navnefeil.. $user_firstname mangler forøvrig '$user_firstname'
$result = mysqli_query($connect, $sql) or die(mysql_error()); Mulig du må ha mysql_error($connection). En drøy halvtime siden jeg jobbet med mysqli
Får opp en beskjed i phpmyadmin som sier følgende: No partitioning defined! Har det noe å si? Dette er en helt ny installasjon av MAMP...
Så vidt meg bekjent skal ikke det ha noe å si lokalt. Men har aldri hatt det problemet så er ikke sikker. Fjern Echo fra $sql og se hva som skjer da...
Du bruker $connection for å koble til, men $connect i spørringen. Jeg måtte se på koden flere ganger enn jeg tørr innrømme før jeg så det :O
Dersom du ikke er så erfaren, vil jeg anbefale deg å først prøve med 1 felt (navn) før du bygger deg videre med flere felt. Hvis dette er hele koden din, har du i tillegg store problem (never trust user inputs). Uansett, eksempelet du viser til er tilnærmet, https://www.w3schools.com/php/php_mysql_insert.asp ^ Gir også gode tilbakemeldinger (gode, som i "OK" fordi vi snakker om php..) Som @Daniel Johnsrud allerde har nevnt snubler du i $connection og $connect.