Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kommentarer til tilbud fra relativt stor norsk leverandør

MrQuiet

New Member
Hei,

Vi fikk følgende e-post fra en relativt stor norsk leverandør for et par uker siden:

-----------------------------------
Informerer nå alle kunder om en ny endring som gjelder sikkerheten på deres nettsted.

Fra 2017 gjorde google en oppdatering som stiller større krav til sikkerheten på nettssteder, hvorpå nettsteder som ikke har SSL sertifikat vil bli merket som "ikke sikker".

SSL står for Secure Sockets Layer og betyr at dataene som sendes mellom en brukermaskin (deg) og tjenermaskin (server/nettsted) er kryptert. Dette gjøres for at andre skal ikke skal kunne snappe opp og lese dataene som sendes mellom brukermaskinen og tjenermaskinen, gjennom å sette opp lytteposter eller tappe datalinjene.

SSL sertifikat er et elektronisk dokument som brukes for å bekrefte bedriftsidentiteten deres, slik at en nettjener etablerer sikker kryptering med en besøkendes nettleser.

Dette er særlig viktig for nettsteder hvor besøkende legger inn sensitiv informasjon, men også for nettsteder med kontaktskjema hvor det er ønskelig at besøkende legger igjen eks; navn, tlf, epost eller annen info.

Vi anbefaler derfor alle våre kunder som ikke har SSL å få det på plass, slik at deres nettsted merkes som sikkert av google og besøkende på deres nettsted har en ekstra trygghet.

SSL sertifikat:
- Oppsett kr 4.990,-
- SSL sertifikat kr 1.050,- (årlig kostnad)
-----------------------------------


Jeg svarte følgende:
-----------------------------------

Vi ønsker oss gjerne SSL på vår nettside, og at dere setter det opp for oss - til en fornuftig pris. Jeg har selv satt opp drøssevis med SSL-sertifikater, og blir provosert over at dere har laget en pakkepris for oppsett på nesten 5000,- kroner. Hvor lang tid estimerer dere på denne jobben? Prisen er ikke så drøy i seg selv, men dette er mer en prinsippsak – all den tid dere sitter på serveren, så er vi "fanget" av løsningene dere tilbyr.

Jeg vil gjerne også vite type og merke på sertifikat dere setter opp, og hvis dere har påslag på sertifikatet – så vil jeg gjerne vite hva påslaget er.
-----------------------------------


Nytt svar fra leverandøren:
-----------------------------------

Hei.

Da har jeg pratet med utvikler hos oss og det stemmer at det ikke tar spesielt mye tid å sette opp SSL. Det er et DV-sertifikat.

Prisen baserer seg ganske enkelt ikke på tidforbruket, men prisen i markedet, hvor vi har lagt oss ganske midt på.

Jeg forstår at det virker mye for en som vet hvordan man setter opp dette selv, til tross for at prisen i seg selv ikke er så drøy. For nå følger vi markedsprisen og det får jeg dessverre ikke gjort noe med.
-----------------------------------

Så til mine spørsmål:
Er prisen så drøy som jeg mener eller er dette markedspris?
Finnes det Plugins i WP hvor vi som kunde kan håndtere dette selv?
Andre kommentarer?
 

HelgeSverre

Member
Hos webhotell leverandøren eg bruker kan eg logge inn i CPanel og installere Let's Encrypt sertifikater uten noen form for ekstra betaling.

Samt på web applikasjoner eg utvikler og hoster på DigitalOcean via ServerPilot og Laravel Forge så koster det heller ikkje noe å få installert et SSL sertifikat (dog eg betaler måntlig for tjenesten i seg selv).

Denne leverandøren suger dere for penger.

Du nevner at du bruker WordPress, her kan du nok spare deg dyre dommer med å gå over til en ServerPilot/DigitalOcean løsning.

Kan hjelpe dere med migrering hvis dere trenger det, bare å sende PM.
 

Marius_J

Social Engineer
Hvilken leverandør er dette? Som alt nevnt ovenfor her så finnes det gratis alternativer til SSL, de fleste av mine kunder kjøper nå et til 300,- i året. De fleste gjør det.
Men Let`s Encrypt er et bra alternativ det, hvis man ikke har noe større behov.

5000 for noe som tar 10 min høres litt drøyt ut i mine ører.
Prisen på et SSL serfikat er hvor høy sikkerhet det er:

https://www.buypass.no/produkter-og-tjenester/ssl-sertifikater
 

Tonny Kluften

Administrator
Den prisen blir for høy, det er ikke noen fornuftig sammenheng mellom kostnaden på varen og prisen ut. Klart webbyråer skal kunne tjene penger, men det er ikke fair å ta en sånn pris fra uvitende kunder som tror at det er riktig pris. Kommer man ut for slikt er det på tide å bytte leverandør, fordi resten av prisene antageligvis ligger i samme leie.
 
Sist redigert:

Stoppet

Banned
Hvis dette er en pris som også retter seg mot vanlige forbrukere og ikke bare profesjonelle, burde Forbrukerrådet og Forbrukerombudet gjøres oppmerksom på dette. Det virker for meg helt urimelig.
 

MrQuiet

New Member
Takk for svar:)

Jeg er helt enig med Tonny og har forståelse for at alle som driver butikk skal tjene penger. For å ha langsiktige samarbeidspartnere som er der i fremtiden, så må man være villig til å betale for det - men liker ikke å bli "skrudd" på pris...

Vi gjorde oss også noen tanker om prisnivået på andre tjenester fra denne leverandøren. Selv om vi skulle få en god pris på akkurat dette produktet fordi vi "klaget", så klarer jeg ikke å "belønne" denne type leverandører ved å fortsatt være kunde - så vi kommer til å bytte leverandør.

Jeg skal tenke litt til på om jeg skal la dette selskapet få "gjennomgå" på sosiale medier og andre steder, men inntil videre så velger jeg å ikke oppgi hvilket selskap det er. Det er egentlig min "plikt" å opplyse andre kunder om dette, men jeg vet ikke om jeg er klar for det akkurat nå. Vårt selskap blir også en del av "saken" hvis jeg går offentlig med dette, og er usikker på det bare er positivt ovenfor våre kunder igjen...vi får se:)

Et kjapt regnestykke:
La oss si at 3000 av dette selskapets kunder aksepterer dette tilbudet ukritisk. Det blir i så fall en merinntekt på 15 millioner for oppsett - i tillegg kommer en årlig inntekt på 3 millioner per år for sertifikatet:)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg lurer litt på hva dere betaler for vedlikehold/service på varmepumpen eller bilen.
Synes det er helt greit at noen legger seg så høy på pris - da blir det hvertfall lett å konkurrere med de?
WF ranker jo godt på "pris SSL"...
 

Oscar

Member
Blodsuging heter det her. 1050kr er prisen til et wildcard som gjelder for flere domener. Eller et EV som gir grønn adresselinje slik som banker. Selv bruker jeg letsencrypt som skal begynne å tilby wildcard i januar. Helt gratis å sette opp via SSH. Kjør kommando "sudo certbot --apache" og Vipps du har SSL
 

thomasstr

Medlem
Om du driver med bank og finansielle tjenester hadde prisen vært nogenlunde OK, men for en vanlig webside holder det lenge med LE. Domene Validerings sertifikat er low/medium trusted sertifikat. For denne prisen hadde du fort fått et EV SSL.
 

ronorio

Active Member
Mange norske aktører priser seg helt ut av markedet, også på SSL. Et eksempel er ProISP som tar ekstra for DV, som ellers tilbys gratis av både Lets Encrypt og Comodo/cPanel.

Jeg betaler ikke for DV SSL. Disse er gratis hos de fleste seriøse aktørene i dag og jeg ser ingen grunn til å kaste penger ut vinduet.
 
Topp