Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Komplett.no med nyhetsbrev med reklame for andre firmaer

J

Jiberish

Guest
Se lengst ned på komplett.no så ser du forklaringen. Det er som adeneo sier.
 

HPF

Medlem
Se lengst ned på komplett.no så ser du forklaringen. Det er som adeneo sier.
Komplett og Jernia oppgir 2 forskjellige organisasjonsnummer på sidene sine. Har du handlet fra Komplett har du handlet fra en annen juridisk enhet enn Jernia, dvs. Jernia har aldri vært din avtalepart.

Fra Markedsføringsloven § 15
§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder
I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).
Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon.
Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på.
 

adeneo

Medlem
Jezzes mann, det står ofte et eller annet sted "Motta nyhetsbrev fra Komplett, huk av her" eller noe lignende, og så gjør man det, og så får man nyhetsbrev fra komplett, som selvfølgelig da er Komplett AS som er morselskapet til komplett.no AS, MPX.no AS, Jernia.no AS, Blush.no AS osv. og har man selv meldt seg på et nyhetsbrev, ja så er alle lovene du ramser opp det de kaller "null & void" på Svensk, og komplett AS kan selvfølgelig reklamere for egne tjenester og produkter i sine nyhetsbrev, også de som måtte tilhøre datterselskaper.
 

HPF

Medlem
Jezzes mann, det står ofte et eller annet sted "Motta nyhetsbrev fra Komplett, huk av her" eller noe lignende, og så gjør man det, og så får man nyhetsbrev fra komplett, som selvfølgelig da er Komplett AS som er morselskapet til komplett.no AS, MPX.no AS, Jernia.no AS, Blush.no AS osv. og har man selv meldt seg på et nyhetsbrev, ja så er alle lovene du ramser opp det de kaller "null & void" på Svensk, og komplett AS kan selvfølgelig reklamere for egne tjenester og produkter i sine nyhetsbrev, også de som måtte tilhøre datterselskaper.
Handler du med Komplett er organisasjonsnummer 979642121 din avtalepartner.

Handler du med Jernia er organisasjonsnummer 990971382 din avtalepartner.

Hvem som eier dem spiller ingen rolle, det er Komplett med organisasjonsnummer 979642121 du har et eksisterende kundeforhold med.
 

adeneo

Medlem
Hvem som eier dem spiller ingen rolle, det er Komplett med organisasjonsnummer 979642121 du har et eksisterende kundeforhold med.

Du har helt rett, hvem som eier selskapene spiller virkelig ingen rolle, ettersom man på komplett sine sider krysser av for nettopp det Tonny skriver ovenfor, "Jeg ønsker å motta Ukens tilbud, konkurranser og anbefalinger på e-post", og det betyr at komplett, enten det er komplett AS eller komplett.no AS, kan sende deg anbefalinger, nyheter, konkurranser og all mulig annen dritt.
Faktisk så leser jeg det så vidt at dersom Stein Erik Hagen fant det for godt å skrive en lengre og varm anbefaling av Stabburets frosne hamburgere, og så sendt denne anbefalingen til alle på komplett.no's "nyhetsbrev-liste", så kan han selvfølgelig det, det står ingenting om hvem som anbefaler hva, kun at man samtykker i at komplett kan sende deg hva de måtte ønske, uavhengig av hvem som produserer eller selger dritten de pusher.

Dette er helt vanlig, i posten kommer det reklameblekker fra både nær og fjern, og i for eksempel Coop blekka er det sider med Coop OBS, Coop Bygg, Coop Prix osv. og går jeg på finn.no og ser på biler så dukker det opp anbefalinger og reklame for finn eiendom, som jo er et annet selskap med et annet organisasjonsnummer, uten at jeg hyler "helligbrøde" og hiver meg på telefonen til forbrukerombudet umiddelbart av den grunn.

Det skal nevnes at jeg ikke har peiling på om det er lov eller ikke, da jeg ikke akkurat har finlest jusen på dette området, men noe sier meg at det er det.
 
Sist redigert:
Topp