Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konkurranse...how to make it fly like a bird?

Dere datakyndige! Jeg prøver å tenke stort her, og har lest mye om hvor populært det er med konkurranser på facebook... har vært så opptatt med andre ting at jeg vet lite om hva det går ut på...hva slags konkurranser er det som er mest populære?

Og det jeg lurte på var: Hvis dere hadde en ide til en konkurranse, som var så god at masse folk skulle ønske å være med og enda flere følge med på det som sport...hvis konseptet i seg selv var så gjennomtrengende genialt at det på egne bein kunne fly som ørnen...hvordan hadde dere satt ut denne konkurransen?

Hvis det ble stor interesse for det hele...hvordan ville dere tjent penger på konkurransen?
 

namaste

Medlem
Driver å ser litt på det samme fortiden, og utifra konkurranse-sidene sine oversikter, ser de mest populære premiene ut til å være enten en femsifret pengesum eller en populær gjenstand av typen iPhone, iPad osv. Mer generelle ting som TV og slikt slår ikke like godt an ser det ut til. Sikkert en forbrukerpsykolog som kan kaste lys over dette fenomenet.

Jeg ville tjent penger på å enten leie ut listen, eller å selge hele listen. Noen målgrupper er verdt mer enn andre, så prisen vil nok variere voldsomt. Får du mobiltelefon nummer + fult navn + adresse i tillegg til e-post adressen, kan du lett få 10 kroner stykket med noen målgrupper om du har det juridiske i forhold til konkurransen i orden og vil selge kvikt...

Om du vil leie ut listen, kan du regne med en profitt på 1 - 2 kroner per e-post i annonseinntekter, etter en selgerkommisjon på 50% - 60% til et uavhengig selskap. Å få lavere priser enn det, er vel egentlig bare mulig med høyt volum eller aller helst faste ansatte. Men det er jo ganske mye arbeid med, for ikke å si utgifter.

Slenger inn et spørsmål selv her; er det regler for når trekningen må holdes og hvordan i gratis konkurranser? Altså ikke i konkurranser hvor man godtar "betal SMS"-abonnement?
 
Angående denne tråden lurte jeg på noe mer konkret: Hvordan er reglene for å lage et eget konkurransekonsept innenfor en egen facebook gruppe? Er det noen juridiske begrensninger eller ting som ikke er lov? Hva hvis man f.eks baserer konkurransen på antall "likes"?

Blir liksom aldri helt klok på facebook;-P
 
Kort fortalt kan du ikke bruke Facebook sine funksjoner for å avgjøre konkurranser. Altså likes, delinger og kommentarer. Du kan kjøre konkurransen på Facebook men da via en egen app.

Takk for infoen. Når du sier at kommentarer ikke kan brukes, hva betyr dette? Kan innholdet i kommentarer på facebook ha en effekt på konkurransen? Eller ingenting overhodet forbundet med kommentarene?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du kan f.eks ikke stille et spørsmål på Facebook og la brukerene svare ved å legge igjen en kommentar.

Du kan f.eks se min fotoside for å se hvordan det kan gjøres. Her har jeg laget et skjema via Wufoo også har jeg lagt inn deres app på Facebook-siden. Dette gjør at brukerene lett finner konkurransen i menyen til venstre, samtidig som det går via en egen app.

Frogner Foto | Facebook
 
Du kan f.eks ikke stille et spørsmål på Facebook og la brukerene svare ved å legge igjen en kommentar.

Du kan f.eks se min fotoside for å se hvordan det kan gjøres. Her har jeg laget et skjema via Wufoo også har jeg lagt inn deres app på Facebook-siden. Dette gjør at brukerene lett finner konkurransen i menyen til venstre, samtidig som det går via en egen app.

Frogner Foto | Facebook

Kult! Jeg ser at du har en konkurranse der man skal gjette seg til info som allerede står på siden din, sånn at folk har muligheten til å gå inn på nettsiden din og "jukse". Hahaha, du er en luring mann! Enkel måte å få dem interessert i websiden. Er det mange som blir med i en sånn konkurranse mon tro?
 

river

Medlem
Kort fortalt kan du ikke bruke Facebook sine funksjoner for å avgjøre konkurranser. Altså likes, delinger og kommentarer. Du kan kjøre konkurransen på Facebook men da via en egen app.

Hvilken "app" kan jeg bruke for å kjøre egen konkurranse på Facebook ? Noen som har en link til en slik app.

=)
 

river

Medlem
Takk for svar !

Mener dere at sjansen for å få flere "Likes" øker om en har en god Start FB side som oppfordrer til å klikke på "Like" ? Enn at en bruker den vanlige "Wallen" som startsiden på FB.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Den øker veldig, vi fikk ca 500 nye likes på en langhelg for en stund siden, men det krever jo også en bra premie, og gjerne en eller annen form for markedsføring, enten det er mer nymotens løsninger tilpasset facebook, eller det er mer tradisjonelle varianter, gjerne med en "moderne" vri (f.ex kan man bruke qr-koder for å få folk lettere ovr fra trykk til nett)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Dette er en qr-kode: ImageUploadedByTapatalk1330077575.147891.jpg

Det finnes mange forskjellige løsninger for å lage dem, og for å lese dem, alt fra webbaserte generatorer, til apps for iphone/android, og det er selvsagt disse siste som virkelig gjør det interessant siden de gjør det lettere å få folk over fra "offline" til online. Fex kunne man hatt en annonse for et produkt i en avis med en qrkode i annonsen som sender brukeren rett til bestillingskjemaet for produktet på en nettside.

Har du en smartphone med en qr-leser (det ligger også med slike i endel andre apps, f.ex. i aftenpostens iphone-app) kan du nemlig bruke denne til å scanne/ta bilde av koden, og dermed
blir du f.ex sendt til en nettside, du laster ned en annen app, sender en mail, legger inn kontaktinfo... Veldig mye forskjellig moro/stilig/praktisk/smart man kan finne på!

Det er bare å ta kontakt hvis du trenger hjelp til å få til noe sånt som dette eller facebooksider/konkurranser/et.c. :)
 
Sist redigert:
Topp