Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konkurrent kjøper lenker

Rand

Medlem
Tror egentlig ikke google vil bry seg noe om klagen din hvis du sender den inn. Må være ganske klart at det er kjøpt mange linker for seo strategi og selv da er det langt fra sikkert de gjør noe med det. Linkjøp er nå ikke akkurat blackhat, litt mer i den lyse delen av gråsonen, om det i hele tatt er det. Tror også de tar slike klager med en klype salt fordi det mest sannsynlig er en som konkurrerer om de samme treffene som sender inn. Har selv fått andre sine sider bannet fra google med dmca klager, men da var det jo copyright materiale som var "lånt" fra mine sider.
 

Øie

Medlem
Begge to er en kjøpt lenke - og begge er annonsering! At den ene i tillegg muligens kan ha noe SEO-verdi er jo bare en konsekvens.

Morsom tolkning, men argumentasjonen din er selvsagt ikke i nærheten av å holde mål. En lenke som er kjøpt og som ikke modifiseres slik at den er uten SEO-verdi, jf. nofollow eller redirect, er ulovlig. Punktum.

Når det er sagt skjønner jeg godt at folk kjøper og selger lenker, så jeg skal ikke gjøre meg til noe prektig SEO-barn med hevet pekefinger her.

Og som andre i tråden påpeker kan man aldri være 100% sikker på at disse lenkene ikke har oppstått lovlig på naturlig vis selv om det er svært lite sannsynlig i dette tilfellet.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Når det er sagt skjønner jeg godt at folk kjøper og selger lenker, så jeg skal ikke gjøre meg til noe prektig SEO-barn med hevet pekefinger her.

Og som andre i tråden påpeker kan man aldri være 100% sikker på at disse lenkene ikke har oppstått lovlig på naturlig vis selv om det er svært lite sannsynlig i dette tilfellet.

Så hva er poenget med tråden da?
Blir det en "øøøy! sladrer du om naboen betaler for lite i skatt" tråd?
Talentløst... og uintresant!
 

picxx

Well-Known Member
Syns alt snakk om slikt er interessant. Du må ikke lese tråden hvis du ikke vil.

Sant nok.
Hvorfor ikke flytte tråden over til seo/google?
Sist jeg sjekket var ikke google noen rettsinstans.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Morsom tolkning, men argumentasjonen din er selvsagt ikke i nærheten av å holde mål. En lenke som er kjøpt og som ikke modifiseres slik at den er uten SEO-verdi, jf. nofollow eller redirect, er ulovlig. Punktum.

Når det er sagt skjønner jeg godt at folk kjøper og selger lenker, så jeg skal ikke gjøre meg til noe prektig SEO-barn med hevet pekefinger her.

Og som andre i tråden påpeker kan man aldri være 100% sikker på at disse lenkene ikke har oppstått lovlig på naturlig vis selv om det er svært lite sannsynlig i dette tilfellet.

Eh......hvor finner du en lovtekst som sier at en kjøpt lenke er ulovlig?? Du er jo så langt ute og sykler her at du sannsynligvis ikke skjønner det selv!

At Google har som RETNINGSLINJE at man ikke ønsker kjøpte linker - så er vel dette langt fra noen lov.

Og, kan du fortelle meg forskjellen på en link (do follow) som er kjøpt og en som ikke er kjøpt? Hvis du klarer det så skal jeg gi meg! Det finnes INGEN forskjell på de to!
 

Øie

Medlem
Eh......hvor finner du en lovtekst som sier at en kjøpt lenke er ulovlig?? Du er jo så langt ute og sykler her at du sannsynligvis ikke skjønner det selv!

At Google har som RETNINGSLINJE at man ikke ønsker kjøpte linker - så er vel dette langt fra noen lov.

Og, kan du fortelle meg forskjellen på en link (do follow) som er kjøpt og en som ikke er kjøpt? Hvis du klarer det så skal jeg gi meg! Det finnes INGEN forskjell på de to!

Sist jeg sjekket het denne kategorien lover, regler og NORMER. Spørsmålet om det er en lov, regel, norm eller retningslinje er jo egentlig uinteressant. Det som betyr noe er at Google kan slå ned på denne typen virksomhet og derangere siden som har kjøpt lenker, og i verste fall derangere siden som har solgt lenker.

"Buying or selling links that pass PageRank is in violation of Google's Webmaster Guidelines and can negatively impact a site's ranking in search results"

Jeg går med på at det kan være vanskelig å skille en kjøpt lenke fra en naturlig, men hvis 876 sider med innhold som strekker seg fra gebisser til frimerker alle lenker til en pokerside med ankerteksten "play poker online" så bør det vel ringe noen bjeller?
 

picxx

Well-Known Member
Sist jeg sjekket het denne kategorien lover, regler og NORMER. Spørsmålet om det er en lov, regel, norm eller retningslinje er jo egentlig uinteressant. Det som betyr noe er at Google kan slå ned på denne typen virksomhet og derangere siden som har kjøpt lenker, og i verste fall derangere siden som har solgt lenker.

Norm er en betegnelse på et (normativt) utsagn som har til hensikt å påvirke adferd m.v. Normative utsagn har som mål å få virkeligheten til å føye seg etter utsagnet (f eks ved at korporalen adlyder fenrikens ordre) i motsetning til deskriptive utsagn (beskrivende utsagn) der målet er å få utsagnet til å føye seg etter virkeligheten. Hvis f eks Pers bestefar sier at Per er 5 år, og Per sier til bestefar at han bare er 4 1/2 år, må bestefar rette sitt opprinnelige utsagn for å få det til å stemme med virkeligheten. Dette kriteriet for å skille mellom normative og deskriptive utsagn stammer fra Johan Galtung.

Ifølge wikipedskridia... eller hva det heter...
Norm - Wikipedia

"Buying or selling links that pass PageRank is in violation of Google's Webmaster Guidelines and can negatively impact a site's ranking in search results"

Jeg går med på at det kan være vanskelig å skille en kjøpt lenke fra en naturlig, men hvis 876 sider med innhold som strekker seg fra gebisser til frimerker alle lenker til en pokerside med ankerteksten "play poker online" så bør det vel ringe noen bjeller?

Det er vel _kanskje_ en regel i gwt, eller noe slikt.... google er likevel ikke noen rettsinnstans, så en får skille på spørsmål som gjelder google seo (som kan være veldige relative) og faktiske fastsatte lover, regler og normer i det norske regelverk.

Om det likevel får stå her er det etter min mening feil...men hvem er vel jeg ;)
 
Topp