Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konkurs?

Liandrian

Medlem
Heisann!

Hvor mange av dere har sendt konkursbegjæring og kan fortelle litt om den opplevelsen der?

Har en tidligere arbeidsgiver som i dag mottok min konkursbegjæring pga manglende likviditet og utbetaling av lønn. Forferdelig krøkkete. I hvertfall når de driver å flisespikker på hundrelappene (provisjon og om de skal dekke mobilregningen fra arbeidstiden etc) og det eneste jeg ønsker er lønn og bli ferdig med saken. Synes løgn blant voksne mennesker ikke hører hjemme noe som helst sted og finner hele situasjonen litt merkelig.
 

Chris M

Medlem
Har sendt konkursbegjæring på en kunde, og så lenge eierne da vurderer verdiene i selskapet høyere enn gjelden, så kommer pengene oftest. Det er ikke uvanlig at man må gå så langt for å få pengene.

Men det jeg merket meg, er at du skriver at de krangler på hundrelappene. Det vil si at de bestrider kravet. Og da er det kanskje like greit å bruke den delen av kravet de ikke bestrider og kjøre på videre med det. Du må ha en dom for å drive inn kravet om det er bestridt. Men vanskelig å si mer om dette når det er så lite info tilgjengelig.
 

Liandrian

Medlem
Ja, det var litt lite info så here goes... Jeg beklager på forhånd for mye skriveri,men hvis det er noen som vil lese dette til advarsel og se faretegnene så står det under her:)

Jeg fikk et jobbtilbud som salg og markedsansvarlig (fastlønn med provisjon og standardkontrakt i forhold til sykemelding etc). Jeg begynte i jobben og fikk i gang salgsprosessen med CRM, hvordan hente leads/potensielle kunder ettersom de ikke hadde noe på stell og da mener jeg INGENTING! Leads, salgsprosess, closing, salgskontrakt, oppfølging. Dette er viktig hvis man skal vokse og ikke minst finne ut hvordan best forme firmaet.
Jeg begynte å merke presset allerede andre uken da de klaget på manglende salg. Dette var ikke en del av forventing til stillingen min,men at vi skulle sammen finne ut hvordan dette produktet kunne best selges og dermed kunne vi finne ut en realistisk tilnærming for hvor mange salg i kvartalet og hvordan vi kunne skaffe flest mulig kunder og kundebase. Det merkelige med situasjonen var jo at de hadde hatt en salgsleder der tidligere uten å nevne dette for meg i jobbintervju eller da jeg takket ja. Så mange broer var brent i fylket og ikke minst hjemkommunen min hvor jeg hadde mange potensielle kunder. For denne karen var tydeligvis ikke en "closer".Dette gjorde da naturligvis jobben mye tyngre og mange dører jeg trodde var på gløtt, de var stengt med to låser.

Så skjedde det ene etter det andre. En mail på søndagskvelden hvor det står skrevet at de har ansatt en annen salgsleder med et eget salgsteam uten å si i fra , jeg får beskjed om at jeg må ansette tre-fem selgere selv, jeg skal ha ansvar for begge salgsteamene og sørge for at de selger masse. Alt uten å ha pratet om det et døyt og alt i samme mail. Det skal sies at jeg måtte legge ut for min egen pc og bruke mitt eget mobilnummer i jobb (Ja, jeg vet at dette er fyfy! Men jeg var godtroende for en gangs skyld) så jeg lurte på hvordan dette skulle fungere i praksis. Tok tak i dette og ville ha et møte med alle hvor vi skulle finne ut av en praktisk tilnærming av denne plutselig hoppet tre steg fram. Det skulle vi ta når personal/økonomiansvarlig kom tilbake fra sin måned i Kenya.

Fast forward en uke så dukker lønningsdag opp; Jeg får beskjed om at lønnslippen kommer etter lunsjtider, den dukker opp med en beskjed om at hvis jeg hadde holdt det jeg hadde lovet med antall salg så ville jeg fått fastlønn. Og det beklager de. Den skal betales så snart de har mulighet.
Her stoppet jeg opp og tenkte:" Men dette er jo fastlønnen?!? Har de ikke likviditet til å betale meg? Hadde de regnet med at de potensielle salgene jeg skulle ha skulle igjen dekke fastlønnen min og de andre selgerne? Har de virkelig vært så dumme at de har forvekslet provisjon med fastlønn?"

Hvis de hadde vært misfornøyd med jobben min, så hadde vel neste steg vært en avklaringssamtale hvor det stilles krav til min aktivitet. Hvis jeg ikke møter disse så er oppsigelse det neste. Men når jeg etterspurte dette, så var de strålende fornøyd med jobben min og alt jeg hadde fått til på kort tid.

De neste mailene vi forvekslet gikk på mine manglende salg rettet mot deres manglende likviditet. "Nå skylder du oss to salg for to uker siden, to for forrige uke og et denne uka. Håper du får inn disse."
Jeg sendte oppsigelse på dagen etter å ha rådført meg med Arbeidstilsynet og en dommer hos forliksrådet. Da skrev de en siste mail hvor de ville at jeg brukte de to ukene i oppsigelsestiden min til å få inn de salgene jeg "skyldte". For såpass mye hadde de gjort for meg at det ville være det eneste "redelige".

Så fulgte hele handlingen med lønnskrav, konkursvarsel( som de bare avviste...usikker på hvorfor de gjorde det for det har ingenting å si.) og konkursbegjæring.
Jeg leverte alt jeg hadde av kommunikasjon og det tingretten krevde av dokumentasjon ved arbeidskontrakt,lønnslipp, oppsigelse, firmaattest og ikke minst mitt krav i en konkursbegjæring.
Det de bestrider er provisjon for et salg hvor bedriften som har skrevet under kontrakt men ikke enda har betalt for seg. Det andre de bestrider er pcen jeg la ut for i arbeidssammenheng selv om jeg har det skriftlig at de vil dekke den.
Så det vil ikke holde det de bestrider.

Jeg er forundret over at det ikke finnes en felles side hvor man kan få tips til hva man bør forberede seg på når det gjelder å kreve inn sin lønn fra en arbeidsgiver. Hvor det finnes maler for lønnskrav, konkursvarsel og konkursbegjæring. Hvilke telefonnummer man bør ringe og hva man burde gjøre mot NAV. Jeg er heldig som har en samboer og sparepenger slik at jeg overlever, men dette tar lang tiiiiid.

Håper dette var oppklarende nok og at man gjør seg noen tanker om denne situasjonen. For jeg er veldig interessert i innspill/tanker da jeg er på veldig vaklende grunn i og med at jeg aldri har sendt konkursbegjæring og ikke er vant til at voksne mennesker juger/prøver å lure seg unna.
 

Chris M

Medlem
Felles for mange slike salgsselskaper er at mange er drevet av cowboyer som ofte sliter med likviditeten. Ut fra slik du beskriver det, så har du jo en klar sak. Husk å kreve sakomkostninger, renter og alt annet som naturlig bør dekkes.

Du må nok bare kjøre saken til ende. De kommer ikke til å betale om du ikke gjør det. Problemstillingen du bør ta hensyn til her er at du blir påført utgifter underveis, og at motparten kan gå konkurs. Derfor bør du holde utgiftene nede. Hadde du vært organisert så kunne du overlatt dette til en fagforening. For dette er litt tungt for en person alene. Men fyller man ut skjemaene og lar saken gå sin gang så må de gi seg etter hvert. For slik du beskriver situasjonen så har du en klar sak.
 
Topp