Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontaktet av advokat ang. minbmw.no

Henningen

brukervennlig...
Heisann
Min første post på dette forumet, visste ikke om forumet før i dag :)
Ser bra ut.

Jeg fant det da jeg søkte på google på ordene ulovlig domene.
Nok om det.

Jeg har disse domenene minbmw.no og mybmw.no
Tanken var å dedikere disse til min bil som jeg har som min hobby.
Jeg har ikke fått tid til å lage noe enda.
I mellomtiden har det lagt en side der som kanskje har vært litt på kanten i forhold til bruk av BMW-logo.
Det er nå fjernet etter ønske fra BMW.

Men de mener de har rett på domenet også...

Jeg er av den oppfatning av at minbmw.no handler om min bmw og ingen andres.

Hva syntes dere. har det vært oppe noe slikt tidligere her?

Henning
 

Keanu

Geek
BMW er nok et trademark og en merkevare som gjør at de antagelig kan kreve domenene. Et lignende tilfelle er tupperforum.no, som i klagenemnda ble overført til de som eier tupperware-merket.

Det du eventuelt kan gjøre, er å si at du samarbeider, men forklare situasjonen, og få de til å skjønne at de kan tjene på at det finnes slike fan-sider.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du har en eksepsjonelt dårlig sak. Du bør snarest mulig ta kontakt med BMW, slik Keanu skisserer, og så få de til å "godkjenne" din fansite. BMW kan helt soleklart ta fra deg domenet og antagelig påføre deg kostnader de har hatt til advokater, osv.
 

testdriver

Ha det bra..
Ja, du ligger dårlig an. Mulig løsning kan være å kontakte dem og overbevise dem om at dette skal være en personlig side om din BMW. Cluet er vel å få de til å forstå at de er tjent med gratis reklame som det, som Keanu skriver.

Usikker på hvorvidt de kan påføre ham advokatkostnadene, peterandrej. Er man ikke litt beskyttet bak NORID/Domeneklagenemndaen? Klager kan vel få tilbake klagegebyret, ikke mer. Ellers må de vel saksøke trådstarter, og det gidder dem neppe.
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
En uavhengig importør av volvo brukte volvoimport.no som sitt domene. Dette måtte han gi slipp på, etter at saken ble behandlet i Skien og Porsgrunn tingrett, Agder lagmanssrett og sist i Høyesterett.

Saken var prinsippiell, der det ble drøftet om man kan bruke et varemerke sammen med et annet ord, for å beskrive hva man driver med.

Konklusjonen ble at man ikke kan ha et domenenavn, som inneholder et varemerke, uten samtykke fra eier av varemerke.

Tror derfor du sparer mye energi på å droppe planene dine....

Randulf Småfix
Kanonfotograf
 

zapotek

Medlem
Det kan jo heller ikke være noe stort tap for deg å gi fra deg disse domenene. Spar deg styret og lidelsen ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Såvidt jeg vet trenger man ikke klage til domeneklagenemda, men kan ta saken til retten med en gang. Mulig saken blir kastet ut derfra men jeg har ikke hørt om slikt. Noen som vet?

Saken med volvoimport.no skjedde vel før 01.10.2003 - det var da domeneklagenemda ble til.
 

Henningen

brukervennlig...
Du har en eksepsjonelt dårlig sak. BMW kan helt soleklart ta fra deg domenet og antagelig påføre deg kostnader de har hatt til advokater, osv.
Hva bygger du dine bombastiske uttalelser på?

Usikker på hvorvidt de kan påføre ham advokatkostnadene, peterandrej. Er man ikke litt beskyttet bak NORID/Domeneklagenemndaen? Klager kan vel få tilbake klagegebyret, ikke mer. Ellers må de vel saksøke trådstarter, og det gidder dem neppe.
Ja, jeg vil tro at det fremdeles er slik at man må bestille et produkt før noen forlanger at man skal betale for det.
Untatt er selvsagt bøter, gebyrer og dom.

Konklusjonen ble at man ikke kan ha et domenenavn, som inneholder et varemerke, uten samtykke fra eier av varemerke.

Tror derfor du sparer mye energi på å droppe planene dine....

Det kan jo heller ikke være noe stort tap for deg å gi fra deg disse domenene. Spar deg styret og lidelsen ;)

Dette er ikke noe stor sak for meg og jeg kan spare meg mye bry med å bare glemme det.
Men det er nå dette må David mot Golia da ;-)

...og ordtaket: "Det er værre å angre på noe man ikke har gjort enn å noe man har gjort"

Jeg kan ikke se at det er noen regler for at domener som inneholder firmanavn osv. er forbudt for andre å inneha.
Et eksempel fra listen over vedtak er jo finnbåt.no som finn.no ville ha, men de fikk det ikke.

Det er den allmenne oppfatning som er gjeldene, hva er bak dette navnet/domenet.
Eksempelvis er google.no tildelt gogul.no etter et vedtak.

Selv er jeg enda i tvil, men det heller nok mot at jeg ikke gidder å styre med det.
Kanskje jeg registrerer minbestefarsflottebmw.no så får vi se hvor det ender LOL

Såvidt jeg vet trenger man ikke klage til domeneklagenemda, men kan ta saken til retten med en gang. Mulig saken blir kastet ut derfra men jeg har ikke hørt om slikt. Noen som vet?
Kunne vært artig å fått svar på det ja.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Med 'kastet ut fra retten' mente jeg: tilbake til domeneklagenemda.

Motparten kan fremdeles saksøke deg for kostnader ettersom du burde visst bedre. Det henvises til saken om volvoimport.no både herfra (så der har du en grunn til hva du kaller "bombastiske uttalelser"), og fra norid.no (så der har du en grunn til at du burde visst om det å bruke bmw som del av et norsk domenenavn).

At du ønsker bruke domenet til din hobby betyr ikke noe - det som betyr noe er om motparten har rett til et navn/merke som er identisk/forvekselbart (og her ser du en liste med domener som inneholder 'bmw' som del av domenenavnet: Norid: Whois-databasen) samt at registreringen er gjort i ond tro (som defineres 'må ha kjent klagers rettigheter eller har vært grovt uaktsomt').
Som sagt av en annen: en eksepsjonelt dårlig sak.

Hvis du ikke har tenkt å gi fra deg navnet så håper jeg at de ikke saksøker deg for omkostninger. Utenom det er det nok en interessant opplevelse kanskje.

Evt. kan du foreslå at bmw norge AS overtar domenenavnet mot registreringskostnaden din (en hundrelapp), så kan du sende en melding til lokalavisen at du har solgt bmw-domenene dine for en substansiell sum som du ikke kan fortelle noen - blabla. PR altså.
 

Tonny Kluften

Administrator
Dette er ikke noe stor sak for meg og jeg kan spare meg mye bry med å bare glemme det.
Men det er nå dette må David mot Goliat da ;-)

Joda, det er jo David mot Goliat. Men i prinsippet er det bare et firma mot deg. Jeg kan forstå firmaet, det vil ha kontroll med varemerket sitt og de har ingen garanti for at du gjør det på en bra måte. Jeg ville følt akkurat det samme hvis noen hadde brukt mitt firmanavn eller navnet på et produkt jeg produserer i et domene, jeg ville kanskje følt meg utnyttet, det liker jeg ikke og det liker heller ikke menneskene som jobber i de store firmaene.
 

Henningen

brukervennlig...
Med 'kastet ut fra retten' mente jeg: tilbake til domeneklagenemda.

Motparten kan fremdeles saksøke deg for kostnader ettersom du burde visst bedre. Det henvises til saken om volvoimport.no både herfra (så der har du en grunn til hva du kaller "bombastiske uttalelser"), og fra norid.no (så der har du en grunn til at du burde visst om det å bruke bmw som del av et norsk domenenavn).
volvosaken kan ikke sammenlignes med denne sake.
Hadde det vært:
bmwimport.no
bmwsupport.no
bmw-service.no
bmwshop.no
bmwbutikken.no
osv. hadde jeg vært helt enig.

Men navn som minheltegenbmw.no osv. nekter jeg å tro de kan forlange å overta.
Man kan da ikke ha enerett på setninger i et domene navn som inneholder bokstavene bmw.
Min BMW er et produkt jeg har kjøpt og da mener jeg jeg kan ha et domene rettet mot den.

At du ønsker bruke domenet til din hobby betyr ikke noe
Ja, det er riktig. De er allmenn oppfating av selve domene navnet som er avgjørende.
Fra norid:
Klager må dokumentere at

A. Klager har rettigheter til et navn eller merke som er identisk med eller forvekselbart med domenenavnet, og

B. at abonnentens registrering eller bruk av domenenavnet er foretatt i ond tro.

Ond tro anses å foreligge dersom navnet er brukt på en måte som drar urettmessig fordel av klagers rettigheter eller på en måte som er ødeleggende for klagers rettigheter, eller registreringen er foretatt for å hindre klager i å utnytte sine rettigheter eller for å tilby klager eller andre å overta navnet mot vederlag.

Begrepet ond tro skal tolkes slik at det betyr at abonnenten må ha kjent klagers rettigheter, eller vært grovt uaktsom.
 

Gaasehud

Medlem
Hennig; som Tonny og flere påpeker er dette litt "David mot Goliat" – de kan ta fra deg domenet fortere enn du tror. Jeg anbefaler deg å så fort som mulig å sette opp denne siden du hadde tenkt deg om bilen din (eller kanskje en enklere versjon så du har den fort oppe og gå). Nå som du sitter med et tomt domene og ikke "har brukt noe tid på det" (som noen i hvert fall kan se foreløpig) har du hvert fall ikke noe å stille opp med. ;) Da kan det fortsatt se ut som om det er opprettet i ond hensikt.

Lykke til! :)
 

Henningen

brukervennlig...
Hennig; som Tonny og flere påpeker er dette litt "David mot Goliat" – de kan ta fra deg domenet fortere enn du tror. Jeg anbefaler deg å så fort som mulig å sette opp denne siden du hadde tenkt deg om bilen din (eller kanskje en enklere versjon så du har den fort oppe og gå). Nå som du sitter med et tomt domene og ikke "har brukt noe tid på det" (som noen i hvert fall kan se foreløpig) har du hvert fall ikke noe å stille opp med. ;) Da kan det fortsatt se ut som om det er opprettet i ond hensikt.

Lykke til! :)
Takk for tips, helt enig, men domenet har aldri lagt tomt.
Har vært en midlertidig side der frem til denne uken, nå har jeg lagt litt mer kjøtt på beinet.
 
Topp