Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontrakt for under "testing" av (software) produkt?

Webkner

New Member
Hei alle sammen!

Jeg lurer på om noen vet om, eller har personlig erfaring med kontrakter som er med på å beskytte et produkt og hindre at de deler eller snakker om det til den tid produktet er klart for offentliggjøring (NDA)?

Jeg er på utskikk etter en mal eller eksempler på en slik kontrakt, og hadde satt stor pris på litt veiledning :)
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Det er vanskelig å bevise, om folk snakker fysisk og du ikke sitter med en lyd-opptaker i alle jakkelommer som eksisterer. Syntes også det høres veldig voldsomt ut, men mye mulig jeg tar feil. En taushetsplikt avtale angående utviklingen, produktet og utviklingen, er vel mer nøyaktig det du er på jakt etter. Det finnes avtaler for alt, men det er også viktig at du har noe avtalen kan knyttes til, slik at det kan refereres til dette. Eksempel vil være deg som person, din idè eller selskapet ditt, gjerne via en ansettelseattest. Når det er sagt, bytter jo utviklere jobber hele tiden, mange som jobber for X selskapet, bytter til Y selskapet, fordi dem har erfaring fra X. Du kan ikke tvinge folk til å aldri jobbe med noe lignende, eller en utfordrer f.eks. i ett annet selskap. Husker nettby (VG) og blink (dagbladet?) brukte samme utvikler, og det ble stilt spørsmål om koden/deler av koden ble kopiert over.

Ett typisk eksempel altså, og som også endte med nederlag, av ulike årsaker, som er irrelevant/relevant for forslaget, men poenget er at han gjorde "den samme jobben" to forskjellige steder, til to forskjellige arbeidsgivere.

Siden ditt produkt vil være så unikt, vil det ikke være noen spesiell mal som fungerer akkurat for deg. Snakk med en advokat, kom med ett forslag, eller få advokaten til og lage en kontrakt for deg. Da har du loven på din side, og en advokat med erfaring vil kunne råd-gi deg langt mer enn de fleste. Det er sikkert mange klausuler og funksjoner du skal ha definert som "ditt område", eller teknologi, derfor blir det vanskelig med en vanlig mal på dette. Det er bedre og gjøre det riktig fra dag 1. Regner ikke med penger er noe problem, siden det er snakk om ansettelse og investeringer her uansett. Hvis penger er ett problem, har du enda en lang vei og gå, med investorer, banker o.l. Da kan du ta opp dette når tiden er moden.
 
Topp