Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Korrekt føring av kjøp av tjenester fra utlandet

Ståle

Medlem
Er litt usikker, og siden det er helg så spør jeg her (sendt mail til bedin, men de har tatt helg)

Hvordan er korrekt måte å føre fks kjøp av annonsering fra utlandet. (ala adwords)

Er det forskjell på hvordan man fører dette om man er mva registrert eller ikke?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Om det skal betales moms over tjenester avgjøres av loven der tjenestes gis/ytes.
For tjenester utført i utlandet skal det ikke betales norsk moms (men kanskje utenlandsk moms).

Om det er mulig å få refundert moms tviler jeg på (igjen avgjør lokal lov), men med mindre det dreier seg om store summer hadde jeg ikke brydd meg mye heller.

Utenlandsk moms er ikke det samme som norsk moms, så for Norge sin del må du ikke registrere det som moms heller. Moms-skjemaene og -registreringen handler om norsk moms og kun det.
Så får du momsen ikke igjen (hvis du nå har betalt det i det hele tatt), så er det en kostnad for deg.

Men nå fakturerer Google Ads meg uten moms. Er vel en av tingene Google fikk til ved å etablere seg i hva er det.. Irland?
Disclaimer: jeg er ingen regnskapsfører, kun selvstendig næringsdrivende som importerer litt forskjellige ting og fører egen administrasjon.
 
Sist redigert:

Ståle

Medlem
Kjøper du tjenester i utlandet som er avgiftspliktig her i Norge så skal det betales merverdiavgift. Denne avgiften får man tilbake hvis man er registrert i avgiftsmantallet, men for de som ikke er det, så blir det jo en utgift. Grunnen til at man skal legge på moms på tjenester fra utlandet er at det skal være like vilkår mellom Norske og utenlandske selskaper i forhold til avgift. (moms)

Så, kjøper du trafikk for 1000 kroner hos adwords så skal du betale 250 kroner til staten. Er du registrert i avgiftsmantallet får du disse pengene tilbake.

Jeg tenker litt mer på det praktiske i forhold til regnskapet og bilagsføringen.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hm... Du snakker som denne:
Skatteetaten - Merverdiavgift - kjøp av tjenester fra utlandet, Svalbard og Jan Mayen
Men når man er momspliktig faller "behovet for like konkurransevilkår" borte.. Mva er ikke mitt - så i dette tilfelle blir det bare ekstra regnskap *sukk*

Noen som vet om en uttalelse fra skatteetaten ang. adwords - ettersom jeg ikke mener at jeg importerer tjenesten (nødvendigvis).
Med import av tjeneste ser jeg for meg å leie en grafisk designer i Polen for å utføre en tjeneste for meg - resultatet bruker jeg her, så det føles mer om at det er noe jeg importerer. Men jeg ser ikke hvordan mva eller ikke bidrar til at det blir like vilkår, når man er registrert i merverdiavgiftsmanntallet. Noen som er klok på dette?
 
Topp