Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kostnader og tid for utvikling av app av Tinder kompleksitet

Bagge

New Member
Hei,

Har et ferdig app-konsept som jeg gjerne skulle fått noen vurderinger på.

Kompleksiteten til appen tilsvarer Tinder pluss litt til, og en kan nok kopiere deler av denne koden for å få det til å fungere. Interaksjonsdesignet vil og ligne på Tinder. Tentativ platform er Android.

Mitt spørsmål: Hvor mye ca må en betale noen for å gjennomføre et slik prosjekt, og ca hvor lang tid vil et slikt prosjekt ta?
 

erlsae

Medlem
Det kommer helt an på hvem du vil skal gjøre jobben. Kjenner flere som har fått firma i India til å lage app til flere tusen, og i ettertid angret fordi de bruker dårlige løsninger i form av hvilke koder som blir skrevet osv.
 

Bagge

New Member
Derfor jeg spør her i Norge. Letter å unngå sånt her regner jeg med. Har tidligere gode erfaringer med østeuropeere, men da på mindre prosjekt.
 

xdex

Medlem
Det er ikke lett å gi deg noe svar, basert på den lille informasjonen du gir oss. Du kan ikke kopiere deler av noen andres kode, det er som å be om problemer. Her må alt lages fra grunnen, og det er ikke bare en app, men også en webserver som skal styre alt (database etc). Det høres alltid så enkelt ut, "skal bare lage facebook kopi" "skal bare lage en app som ligner på en annen".

Du sier ingenting om at du faktisk har ett design som er ferdig, og da mener jeg ALT; ikke bare 2-3 sider med kommunikasjon, og "swipè" siden. Innstillinger, logg-inn, registrering osv osv. Dersom dette ikke er ferdig, eller skal gjøres av andre, må dette også inkluderes i prisen. Her må det uansett en designer inn, og ikke en utvikler, altså to personer. Du skriver svært lite om deg selv, så det er ikke lett for oss å si så mye mer enn det (om du er en designer, eller ikke). Du må også ta hensyn til tables, mobiler og andre ulike størrelser (dette går jo igjen på design).

Hvis jeg skulle gjettet, ville jeg tippet rundt 2-3 måneder utvikling av en prototype, altså noe som fungerer. Da snakker vi opp mot 450 timer, på utvikling (og design). Det går alltid mye tid på kommunikasjon, hvordan ting skal fungerer, hva du ser for deg, osv. Du sier heller ingenting om det er greit å bruke rammeverk som phonegap (native apps), eller annet, eller om dette skal kodes direkte med java fra "bunnen".

Erfaring rundt lignende apps er jo også en fordel, da vil det gå raskere, hvis personen allerede vet "hva han skal gjøre" og hvordan ett slikt system effektivt kan settes opp, og hvilken fallgruve man skal unngå.

Hadde dette tatt 3måneder, ca 450timer, med en timepris på 200kr (som er latterlig lavt, noe du ikke ville fått til her til lands) sier det seg selv, at prisen raskt blir veldig høy.

Hvordan jeg kom fram til 3 måneder fulltids arbeid, er basert på ting jeg fant på google (hvordan tinder faktisk fungerer),
  • Betalings funksjon (premium brukere)
  • Facebook API
  • Instagram bilde importering
  • Registrering, logg inn, mistet passord (og alt rundt det)
  • Effektiv algoritme for å finne folk i nærheten, og muligheten for å finne disse igjen, angitt på hva du har likt tidligere osv. (her må jo mye diskuteres)
  • Hele søke funksjonaliteten, innenfor gitt område, kjønn, alder osv.
  • Andre ulike funksjoner som varsler, lyder etc (generelle app innstillinger)
  • + alle andre funksjoner som du ikke forteller oss om, som kan være 1-2 ting, eller 40-50.
Kan godt hende at mine 450timer er urealistiske, men når du egentlig ikke sier så mye mer enn at du skal lage en clone, + mer, kan vi ikke gi deg noe estimat heller. Du nevner ikke om du trenger en designer, men at du har idèr. Dersom du trenger en designer, som skal lage en egen look for tablets, telefon osv, må jo dette tas med.

Når appen er ferdig, må du påregne endel kroner på vedlikehold, oppdateringer, og en server som holder alt oppe. Du må heller ikke glemme en markedsføringplan, og hvordan dette skal slå an!

Du kan jo lese litt om hva andre erfarne utviklere sier,

http://www.formotus.com/14018/blog-...sts-of-custom-mobile-business-app-development
http://www.quora.com/How-long-does-...signed-iPhone-app-like-Path-Airbnb-and-Square

And remember, "If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur"
 

beatngu

Member
Jeg synes at xdex har laget et veldig bra forslag om hva som må skje viss du vil lage et app som tinder.
Tiden som trengs til å lage en slik app er ganske så korrekt og jeg tror også at du vil komme rundt 400+ timer.

Du trenger 3 personer til å lage dette,webdeveloper,designer og en app developer.
Du har jo personer som gjør alt,men jeg hadde valgt eksperter i hvert område for å få best resultat siden dette er en svært avansert jobb.

Du kan også fint komme opp til 4 personer siden sikkerheten av siden din er et eget fag og her kunne du også trengt en sikkerhets ekspert til å ta seg av sikkerheten,du har mye privat informasjon som må være svært sikkert som privat informasjonen og betalings informasjonen til folk som ikke må kommer i feil hender.

Jeg tror også et du må glemme et app og først lage en webside som skal styre alt,tinder,twitter,facebook laget først en webside og appen kom etterpå.

Når websiden er klar så lager du et API til siden så appen kan kommunisere med siden slik at alt blir oppdatert riktig og tilføyet databasen.

For en normal person så er prisen på å lage dette svært høy,men viss du har et budget på 70-100k+ så skulle det fint.

Har du ikke et stort budget på å lage dette så hadde jeg valgt et ferdig klone script slik som dette tinder klonen
http://gentleninja.com/mobiledatingscriptapp/

Så hadde jeg funnet en 1000kr+ pr time developer til å bygge om scriptet slik som du vil ha.
Siden det som du vil ha er svært avansert så trenger du en virkelig god webdeveloper til å lage det,så å velge en amatør
er ikke en god ide og viss du gjør dette så kommer du til å brenne deg.
 
Topp