Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Krøll med bilagsføring 08/09

Hei alle sammen,

betalte for porto for en pakke jeg sendte 31.12.08 og registerte dette i regnskapsprogrammet samme dato. I nettbanken er dette kostnadsført 02.01.09. Dette blir naturligvis kluss.. Må jeg reversere i regnskapsprogrammet eller hva gjør jeg?

Jeg har også en del leverandørfakturaer fra utlandet. Når disse betales kommer det i tillegg et transaksjonsgebyr på 60kr. Skal dette registeres sammen med leverandørfakturaen?

Takker!
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Men andre ord - Du skal ikke gjøre noen ting, det er en naturlig sak.
De fleste bedrifter betaler nok regninger datert i 2008 et stykke inn i januar.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hvordan blir dette mot utlandet? Hvis jeg mottar en faktura på tusen dollar 1 januar og betaler den 10 januar kan det jo fort bli en aller så liten prisforskjell..
 

sta

Medlem
Du bruker kursen ved betalingsdato

Det er ikke helt korrekt. Du kostnadsfører beløpet i norske kroner omregnet med kursen på fakturadato. Diferansen i norske kroner mellom dette beløpet og beløpet du faktisk betaler (pga. dif. i kursen) føres mot henholdsvis konto 8060 eller 8160, alt etter om det faktisk betalte beløp er høyere eller mindre.
 

nag

Medlem
Korrekt bilagsføring

Mulig det er litt sent å svare på denne men jeg gjør det likevel. Siden porto er betalt for pakke sendt i 2008 hører kostnaden hjemme i år 2008, tidspunkt for betaling er derfor egentlig irrelevant.

BIlagsføring, lat oss si det er 1000 kroner (uten moms for enkelhets skyld)

Prinsippet er:
Kostnadskonto: 1000 (debet) (feks konto 6940)
Leverandørgjeld: -1000 (kredit) (feks konto(2400)

Så er året slutt, regnskapet vil basert på denne transaksjonen vise en kostnad på 1000, og at du skylder 1000 kr for en ubetalt kostnad.

I 2009 vil følgende bilag føres:
Bankkonto: -1000 (kredit) (feks konto 1920)
Leverandørgjeld: 1000 (debet) (feks konto 2400)

Du har da fjernet leverandørgjelden og redusert beholdningen på bankkontoen med 1000 kroner. Dette er standard prosedyre ved føring av kostnader. Dette påvirker ikke resultatet da føringer i 2009 kun går mot balansekontoer. Man har 1000 mindre i gjeld, men har samtidig 1000 mindre på bankkontoen så det går "opp i opp".

Selv om du betaler samme dag er det fordelaktig å føre begge disse bilagene samme dag. Da vil man kunne ha oversikt over hvem og hvor mye man handler hos ulike leverandører.

PS: Jeg er økonom:)
 
Topp