Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kredittsjekk fra netcom

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Fikk et overraskende brev fra netcom i påståen her om dagen, nemlig en kredittsjekk fra Netcom. Jeg blir selvfølgelig overrasket, iom at jeg ikke har vært i kontakt med netcom hverken over telefon eller internett, så jeg ringer inn for å høre hva som skjer. Ingen vet noe, og supporttiden er plutselig slutt (kl 4). Prøvde igjen nå i dag, og etter å ha snakket med 3 konsulenter som benekter at jeg er kredittsjekket, havner jeg hos en gammel dame som først påstår jeg er kredittsjekket fordi jeg har vært innom nettsiden deres. Etter en liten diskusjon om at det er umulig for dem å vite hvem som er innom nettsiden, så klarer hun å rote seg fram til at noen har blitt innlogget med mitt personnummer og navn! Jeg spør så hva dem har gjort, og alt hun kan si meg er at "jeg" ikke har bestilt noe abbennoment. Hun visste ikke noe mer, og var veldig lite hjelpelig. Det var også de andre jeg ba om å få snakke med.

Jeg fikk en skikkelig "sånn er det bare - noen misbruker navnet ditt og du får ikke gjort noe!" følelse av dette, og vil av prinsipp til bunns i denne saken. Er det noen andre man kan klage til? Er det lov å kredittsjekke meg selv om jeg har logget meg inn på nettsiden deres?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tja. du kan jo anmelde dem for brudd på personopplysningsloven (er ikke jurist, menmen). Jeg kan ikke tenke meg at det er lov å kredittsjekke noen helt uten grunn. Å være på nettsidene kan jo umulig være en sånn grunn. Ikke engang å åpne et abonnement kan være grunn god nok. Hvorfor? Du får jo ingen kreditt hos netcom når du åpner abonnement hos dem. Utgiftene er jo løpende akkurat som når du handler på Rema1000.

Men, søker du kreditt, for eksempel et lån, ja da er det jo greit at de tar en kredittsjekk. Men, for Netcom? Nix.

Anmeld dem til politiet. Eventuelt kan du først ringe dem å si at du vil snakke med "han som ordner opp når dere blir anmeldt".
 

Adrian

New Member
Det er helt normalt at teleselskapene kredittsjekker kundenen sine. Men i dette tilfellet virker det jo veldig rart, siden du ikke har bestilt noe av de..
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Det var altså ikke bestilt noe, eller forsøkt bestilt noe i ditt navn?

Det har hendt flere at noen har bestilt telefonabonnement, kreditkort, etc i andres navn. Og ikke visst om dette før noen måneder senere, når regningen skal betales... Det eneste de syntes var rart, var at de fikk et varsel om kredittsjekk, uten at de gjorde noe mer med det....

NorSIS - Identitetstyveri
Sparebankforeningen


Ikke engang å åpne et abonnement kan være grunn god nok. Hvorfor? Du får jo ingen kreditt hos netcom når du åpner abonnement hos dem. Utgiftene er jo løpende akkurat som når du handler på Rema1000.

Du får jo ringt på krita med et vanlig abonnement. NetCom har nok tapt noen millioner på folk som har ringt til utlandet og så blitt borte... Så dette stemmer nok ikke.
 

Christian

Medlem
Netcom har ikke gjort noe galt eller noe feil. Det er noen som har misbrukt personnummeret ditt, ikke Netcom som har misbrukt deg.

Noen har sannsynligvis prøvd å bestille et mobilabonnement i ditt navn, og derfor har du blitt kredittvurdert av Netcom. Ringetid blir jo kreditert, mens abb. priser forskuddsbetaler. Det hele har egentlig lite å gjøre med Rema 1000 :D

Du har fått gjenpartsbrev på kredittvurderingen og alt det der, så alt er nok lovlig. Det eneste jeg kan se for meg at du kan gjøre er å politianmelde at noen har misbrukt personnummeret ditt, og på den måten kanskje Netcom frigir hvilken ip-adresse som er brukt og du kan finne ut det på den måten. Sjansen for at en sånn anmeldelse ikke blir henlagt er dog et annet kapittel :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Netcom har ikke gjort noe galt eller noe feil. Det er noen som har misbrukt personnummeret ditt, ikke Netcom som har misbrukt deg.

Er jeg også tror, for jeg regner med det bare var noe automatiske greier som fikk meg kredittsjekket! Men det som er litt irriterende er at Netcom ikke gir meg noe hjelp når jeg ringer til dem! Og jeg vet da ikke hvem jeg skal kontakte for hjelp, i tilfelle det skulle være noe som kan bety problemer senere!
 

ansari

Medlem
Det er egentlig veldig rart at netcom ikke vil gi informasjon til deg siden de sjekket deg. Du må jo få lov til å vite hvorfor de tok kreditt sjekk av deg.
 

marduv

Medlem
Du har krav på bedre svar en det Kenneth.
Er jo tross alt ditt navn og personsnummer som er missbrukt.

Hvis du NetCom ikke kan gi deg et konkret svar, så ta kontakt med Lindorff.
Så forteller du dem at du ikke får noe konkret svar fra NetCom og at du frykter for at noen har missbrukt ditt personsnummer og navn.
Lindorff burde være mer behjelpelig da de har ansvaret for at det ligger en grunn bak kredittvurderingen.

Skulle ikke det hjelpe kan du si i fra til datatilsynet, som Lindorff har fått godkjenning av for å drive den virksomheten de gjør.

Men uansett ville jeg ha politi anmeldt det, fordi om sannsynligheten for at saken blir henlagt er stor.
Skulle det dukke opp flere like tilfeller er det registrert hos politiet.
 
Topp