Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kunde krever tilbakebetalt for siste 12 mnd. til tross for levert tjeneste...

Jeg har en litt kinkig sak (B2B), og jeg frykter jeg står litt svakt juridisk, men ønsker likevel å få innspill i tilfelle det er noe jeg har oversett.

Jeg har fakturert en kunde for cms-leie/-drift og webhotell fram til i sommer (2014). Dette har vi dessverre ikke hatt noen skriftlig kontrakt for. Tjenesten ble i sin tid bestilt gjennom en av våre forhandlere, som hadde laget nettstedet til kunden. Mitt firma har forøvrig levert tjenesten fram til i sommer (2014), og fram til da har kunden alltid betalt (kvartalsvis).

Jeg fikk i sommer (2014) en overraskende henvendelse fra en ny representant hos kunden, som krevde tilbakebetalt de de hadde betalt for det siste året (sommer 2013 - sommer 2014). Bakgrunnen var at de hadde flyttet domenet til ny leverandør (sommer 2013), og at de derfor ikke hadde fått levert tjenesten fra meg som de hadde betalt for. De mener også at min forhandler skulle ha sagt opp for dem.

Jeg på min side, har ingen sjekk på når domener blir pekt vekk fra min server eller flyttet, og har heller ikke mottatt noen oppsigelse, så jeg har fortsatt å levere tjenesten i form av drift av cms og webhotell og det som inngår i det, og naturlig nok fakturert for dette.

Slik jeg ser det, er det som taler for at kunden skal få kompensasjon fra meg:
- Manglende kontrakt, der det står oppgitt at kunden selv må si opp

Det som kanskje taler til min fordel, er:
- At kunden har betalt for tjenesten, 4 kvartal (4 fakturaer, sommer 2013 - sommer 2014) etter at de flyttet domenet
- At jeg ikke har fått noen oppsigelse på noen som helst måte før nå i sommer (2014)
- Min forhandler har heller ikke mottatt noen oppsigelse på webhotell + cms, men tidligere på våren 2013 ble samarbeidsavtalen med forhandler og kunde avsluttet fra forhandler sin side.

Når det er sagt, er det greit å få dette belyst "utenfra". Noen som har noen formeninger om hva som er rett og rimelig her?

Morten
 

xdex

Medlem
Denne her er jo veldig tynn,

De mener også at min forhandler skulle ha sagt opp for dem.

1) Er dette skriftlig? Må jo ha vært sendt en e-post på dette, eller lignende beviser.
2) Har forhandler mottatt oppsigelsen? Men glemt å gi beskjed videre til deg? (da vil jo ansvaret ligge på forhandler)

Sett vekk i fra notatene over, kan jeg ikke skjønne hvorfor disse skal ha tilbakebetalt noe som helst. Da dette faktisk er en levende tjeneste som kan taes i bruk når som helst. Skal du få tilbakebetalt for strømmen, bare fordi du ikke har vært på hytten i vinter? Du betalte for tilgjengeligheten (lysbryter av og på) men velger selv når og hvordan dette skal taes i bruk (stikkord: leie).

Frode: "Hei, jeg ønsker å få tilbakebetalt leien for hele 2013"
Utleier: "Åå? Hvorfor tror du at det er mulig?"
Frode: "Hehe, tullegutt, jeg har jo bare vært hjemme i en uke"
 
Takk for innspill!
Gode poenger. Forhandleren har hatt kundekontakten, men i forhold til opprettelse av kundeforholdet er jo det skriftlig (samt at det er spesifisert mellom forhandler og kunde at hostingtjeneste faktureres fra meg), men hverken jeg eller forhandler har fått noen (hverken skriftlig eller muntlig) oppsigelse før i sommer. Forhandler fikk forøvrig en oppsigelse fra forhandler våren 2013, men slik jeg (for forhandler) har forstått det har dette kun gått på arbeidsforholdet de i mellom.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Antagligvis er dette så lite kroner at det ikke er lønnsomt for noen av dere å dra dette noe videre.

Du har ditt på det tørre, så jeg hadde nok bare avfeid deres ønske om tilbakebetaling så lenge du har levert tjenesten og fått pengene inn på konto som vanlig.
Antar det også er manuelle betalinger fra kunden sin side, så dette burde de i så tilfelle fanget opp mye før. Du har en god sak her.
 

alterego

Medlem
Avtalen om hosting ble opprinnelig inngått mellom kunde og forhandler. Kunde har sendt oppsigelse til forhandler. Du har fortsatt å fakturere kunde for hosting og kunde har fortsatt å betale.

Skal du sette deg på bakbeina i forhold til å tilbakebetale kunden for hostingen, er det den opprinnelige avtalen mellom forhandler og kunde, og den senere oppsigelsen, som eventuelt gir deg rett til dette. Du må derfor se på avtalevilkårene og formuleringen i oppsigelsen for å vite om du har retten på din side.

Hosting er vanligvis rimelig (uten at jeg kjenner til beløpet du har fakturert) og mitt forslag for en rask og rimelig løsning er at du tilbyr å tilbakebetale halvparten. Vips, så kan du bruke tiden din på noe annet...
 
Topp