Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kvaliteten på eiendomsannonser

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kom over denne på kampanje i dag: Til angrep på Finn.no - Annonsering - Kampanje.com

Ser ut til at finn.no har fått inn klager på at privatpersoner ikke kan legge ut eiendomsannonser. Hva er deres meninger om dette? Jeg ser selvfølgelig fordelen med dette iom at folk slipper å gå gjennom eiendomsmeglere og advokater, noe som kan være litt skummelt siden dem får litt mye kontroll over markedet. På den andre side frykter jeg kvaliteten vil gå ned mye om dem åpner for private. Jeg ser for meg mange "Ola Nordmenn" som vil "se ann prisen om dem legger den for salg" og trekker seg i siste liten.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er jo en grunn til at menigmann ikke kan gjennomføre et boligsalg uten hjelp. Tinglysning for eksempel? Det å selge en bolig er ikke det samme som å kjøpe seg pølse på statoil, selv om det jo er sånn at de siste åra har folk brukt langt bedre tid på å bestemme seg for om de skal ha oste- eller wienerpølse enn på om de skal gå 1,5 eller 2 millioner over takst på en leilighet på 24 kvadratmeter.

Selv har jeg bevitnet galskapen etter å ha gått på en del visninger. Sinnsyke tilstander. Nå bare ler jeg i skjegget over alle fjottene som trodde treet vokste opp i himmelen. I et boligkjøp bør man vel i framtiden høre mindre på taxisjåfører, eller hva?

Nei, vi trenger de proffe. Det burde egentlig vært betraktlig strengere krav til salg/kjøp av boliger. Jeg hadde ikke engang kjøpt bruktbil til 10,000 av private, så hvorfor skal jeg kjøpe bolig til 2 millioner hos en baker?
 

picxx

Well-Known Member
Boligsalg fra private har foregått lenge på finn.no
At folk er så firkanta og fantasiløse at de ikke selv greier å utforme en annonse sier jo noe om den generelle intelligens i norges land.

"Antikk lada fra -74 selges for 3,2 millioner. Leilighet på 100m2 følger med på kjøpet!"
 

picxx

Well-Known Member
Og siden Finn.no har "monopol" så må jeg få lov til å annonsere der.

Det er vel monopol som gjelder i norge, og da får man jo også gjøre som man vil. Blir jo omtrent som med giske og disse spilleautometene dette. Forby private, for deretter ta over å gjøre hele bula statsdrevet med pålegg om at etablissementer må sette ut nye automater... jau, jau.. :rolleyes:

Om finn.no hadde vært statsdrevet hadde vel dette ikke vært et spørsmål engang.
 

Christian

Medlem
Nå er det vel de slik at de aller, aller fleste som selger leilighet gjennom megler bruker en advokat til papirarbeidet.

Boligsalg fra private har foregått lenge på finn.no
At folk er så firkanta og fantasiløse at de ikke selv greier å utforme en annonse sier jo noe om den generelle intelligens i norges land.

"Antikk lada fra -74 selges for 3,2 millioner. Leilighet på 100m2 følger med på kjøpet!"

Nå vet jeg ikke i hvor skala dette har foregått, men alle annonser på Finn godkjennes manuelt, så det meste må vel bli snappet opp der?

Men hvis det er slik du sier, at mange har laget slike annonser så betviler jeg effekten av de. Jeg kan ta meg selv som eksempel, jeg har aldri sett noen slike annonser.

Hva kan man si? Det må være tillatt for meg å selge min egen leilighet hvis jeg vil det. Og siden Finn.no har "monopol" så må jeg få lov til å annonsere der.

Mener du seriøst at en myndighet burde gå inn og bestemme hvilke rammer Finn skal ha for annonsene sine?



Nå er jo flere eiendomsmeglerfirma aksjonærer i Finn Eiendom AS, så aksjonærene (selv om de ikke eier mange prosentene) vil nok for enhver pris prøve å forhindre at folk selger eiendommene sine uten å gå gjennom en megler. Det tror jeg er en av grunnene, samt jeg kan være enig i Kenneth konklusjon. Finn vil vel ha kvalitetsannonser.
 

vidarlo

Apache-junkie
Nå er jo flere eiendomsmeglerfirma aksjonærer i Finn Eiendom AS, så aksjonærene (selv om de ikke eier mange prosentene) vil nok for enhver pris prøve å forhindre at folk selger eiendommene sine uten å gå gjennom en megler. Det tror jeg er en av grunnene, samt jeg kan være enig i Kenneth konklusjon. Finn vil vel ha kvalitetsannonser.

Om finn.no er såpass dominerande at dei kan seiast å ha de facto monopol på boligannonser på nett så bør og skal myndigheitene gå inn og regulere verksemda, for å unngå at eigarane utnytter den posisjonen verksemda har til å skape kunstig høgt prisnivå, eller utelukke konkurentar frå markedet. Det er vanleg lovgjeving overalt, og faktisk har USA rimeleg mykje strengare anti-trust-lovgjevning enn norge.

Er rimelig møkk lei av alle dei som meiner at staten ikkje bør regulere nokon ting - det er alt for naivt å anta at ein ikkje vil prøve å utnytte ein fordel om ein kan. Og i dei tilfeller der det ikkje er i nærheten av rettferdig så trengst det myndigheitsregulering for å skape konkuranse. Konkuranse i et marked med ein aktør er ein illusjon.
 

picxx

Well-Known Member
Fordi google ikkje har utnytta den posisjonen dei har på ein ulovleg måte. Dessuten har vel google ikkje så ekstreme markedsandeler?

Men finn.no er altså ulolvlig..:rolleyes:
finn har vel ikke, og har vel aldri hatt, noe monopol på eiendommer, til det er det altfor mange boligmeglere i norge til.
Ta et søk på "Kjøpe leilighet i oslo" eller "billig leilighet i oslo"...finn er ikke der. De som derimot er der, er google!(fordi alle bruker google...så hvorfor ikke ta dem! :confused:)
 

Gomlers

Member
Hva kan man si? Det må være tillatt for meg å selge min egen leilighet hvis jeg vil det. Og siden Finn.no har "monopol" så må jeg få lov til å annonsere der.

Nå skal ikke jeg komme inn her å være en sånn besserwisser jeg ikke har lyst til å være, men jeg jobber med finansieringer av blant annet boligkjøp hver dag.. og nettopp dette er noe jeg har fått i henda 2-3 ganger, og fy faan som det tar dager og uker og ordne et salg "selv". - For ikke å snakke om etterarbeidet, den dagen partene er uenig etter salget...

Så bare hvis jeg skulle vært jævli uheldig og fått en av dere inn på kontoret med den lure ideen om at dere skal fikse salget selv, ønsker jeg å si dette (Også til alle andre som tilfeldigvis tenker tanken om å ordne det selv):

Det er et dumdristig forsøk å skulle selge boligen sin privat... De aller fleste boliger i norge er finansiert av en eller annen finansinstitusjon. Dvs. at den finansinstitusjonen har tinglyst heftelse i kartverket for den boligen...

Dvs. at når banken til kjøper skal tinglyse den nye heftelsen i boligen, ligger det mest sannsynlig en annen 1. prioritets heftelse der, som gjør at banken til kjøper ikke godtar å tinglyse 2. prioritetspant, og dermed får ikke kjøper finansiert.

Eneste metoden å unngå dette på (som faktisk blir gjort:confused:), er å overdra eiendommen til kjøper først, via et skjøte. Noe som er helt fullstendig idiotisk.. Da "gir" egentlig selgeren boligen til kjøper, og tinglyser boligen i navnet på kjøper, som da vil si at selger ikke lenger "eier" boligen på papiret. - I tillegg har kjøper fått gjelden til selgeren med på "kjøpet", fordi heftelsen følger eiendommen, og ikke person. Dette blir så registrert i norges grunnbok.

Nå har kjøper 2 valg. Han kan
A: Spille fair, og gå i banken, låne penger på boligen som er registrert i hans navn, og så be om å få tinglyst den nye heftelsen i boligen, samtidig som den gamle eieren's heftelse blir slettet via kjøperens nye finansiering (kjøper låner penger som innfrir selgerens lån) eventuell egenkapital til selger blir så overført til kjøper, og han overfører den videre til selger.. mål er oppnådd. (Ingen banker med oppegående mennesker går med på å overføre egenkapital direkte til selger, fordi de ikke har meglingsrett.. dette SKAL eiendomsmegler eller advokater ta seg av..) dermed er selger avhengig av at kjøper er ærlig, og faktisk fører disse over av egen fri vilje...

ELLER SÅ KAN KJØPER

B: Gjøre som mange pengegriske ville gjort, og selge boligen videre i det den er blitt tinglyst over på hans navn... han har full rett til det selv om selger ikke har fått pengene sine enda. Kjøper har jo fått tinglyst eiendommen i sitt navn, og han er nå den rettmessige eier.. selv om selgerens heftelse følger med boligen, er boligen stort sett alltid mer verdt enn heftelsen. Kjøper kan så ta pengene, og kose seg med la oss si 1 mill eller 2 i gevinst..

Selger sitter så igjen med et jævli krav til banken, har ingen bolig og vise til.. og de nye kjøperne har kjøpt katta i sekken, fordi boligen som egentlig kosta 3 mill, har i tillegg en heftelse på 2 mill.. Altså er reell verdi 5.000.000...

I motsatt fall hadde kjøper blitt nødt til å gi pengene til selger først ved å ta opp et lån sammen med en idiotisk realkausjonist som kunne stille sikkerhet i SIN bolig for så å overføre disse til selger, i håp om at selger faktisk går med på å tinglyse boligen over på kjøpers navn.. deretter må kjøper ta opp nytt lån, med nye gebyrer, nye tinglysningsgebyrer og så sette sikkerheten i sin nå eide bolig...

I INGEN av tilfellene ville jeg vært hverken kjøper eller selger... Jeg hadde GLEDELIG betalt 100.000,- til en megler som kunne ordnet alt det praktiske.. tinglysning, sletting av gammel heftelse, og å passet på at jeg fikk nøkkelen samtidig som selger fikk overført pengene...

Jeg er klar over at denne diskusjonen egentlig handlet om at FINN hadde 90% av markedet på boligannonsen, men det bør ikke forvirre om at det gjelder selve annonsen... ikke salget.

Er litt oppi det skjønner dere ;) - holder på med en sak på jobben hvor jeg uønskelig fra min egen side er utnevnt til eiendomsmegler..

-------------------------------------------------------

Og så litt on topic:
For forbrukeren er det jo topp at FINN har 90% av markedet for annonseringen.. det gjør det jo mye enklere for meg å finne og handle bolig.. tenk så kjedelig det hadde vært å måtte holde styr på 50 forskjellige nettadresser til meglere for å sjekke boligmarkedet når man er på boligjakt... ;)

Mye greiere når alt er samlet på et sted..
 

picxx

Well-Known Member
Nå skal ikke jeg komme <sic...>

Eller....du kan leie deg advokat som tar seg av det rettsmessige.
Likevel vil det bli veldig mye billigere enn om en boligmegler står for salget.
 

Gomlers

Member
Ja men det må da være helt klart at en megler står bedre rustet enn deg selv til å selge en bolig... de har jo nettverket, annonsene, kontoret, tiden, erfaringen, argumentene, visningsteknikkene, profesjonaliteten osv...

I likhetstrekk med hva peterandrej skrev over her i forhold til en pølse på en bensinstasjonen og 39,- så koster vel egentlig pølsa mer, i forhold til hva du får igjen, enn hva 100.000,- er i forhold til et salg på en bolig til 3.000.000,- ?

Skjønner ikke helt hva vitsen er med å skulle selge selv, hvis det ikke er odel eller overdragelse av eiendommen til sønn eller datter eller noe i den dur...

Edit: Dessuten er det ikke alle meglere som tar på seg oppdraget av å gjøre bare papirarbeidet... i forhold til hva DET koster, tror jeg egentlig du tjener mer på å bruke en megler som kan presse prisen oppover i forhold til eventuelle budrunder... hvordan skulle en privat ha klart å ta seg av en budrunde som kunne dokumenteres rettferdig?? Det er jo ikke lov en gang!
 
Topp