Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lage nettside design!

Martin R

Medlem
Hei,

Noen som vet noen gode programmer der man kan lage sitt eget design?
Lage sitt helt eget wordpress design for eksempel.

- Martin
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det finnes ikke noen programmer som lager et helt Wordpress-design på 1-2-3.

Jeg vet om hundrevis (om ikke tusenvis) av gode design til Wordpress og sliter litt med å skjønne hva det er alle disse mangler som du bare mååå ha?

Skal du få noen til å designe for deg, må du regne med å bla opp en del tuselapper, sånn er det bare.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Før du begynner å koding og de greiene der bør du lage designet ferdig i et program som er egnet til det. Personlig bruker jeg Photoshop, men her finnes det jo mange alternativer. En hel del sverger for eksempel til Indesign.

Du sparer vanvittig mye tid med å legge opp designet før du begynner med kodingen altså. Bedre blir det antagelig også.
 

Martin R

Medlem
Takker for svar alle sammen! :)

Jeg har planer om å lage et wordpress design fra bunn.
Vet dere om noen programmer? (Helst gratis)
 

adeneo

Medlem
Dersom du skal lage et wordpress theme fra bunnen av, så bør du begynne med å laste ned en teksteditor, og Notepad++ er helt grei.

Deretter er det å lære seg HTML og CSS sånn tålelig bra, og så må du nesten kunne PHP som er grunnlaget i et hvert slikt theme, og da trenger du en WAMP server, samt at manualen kan være grei å gå igjennom.

Det finnes ingen snarveier her, du kan til nød lage en nettside med en WYSIWYG løsning, og du kan endre en del på wordpress uten de store kunnskapene, men skal du lage et nogenlunde fungerende theme helt fra bunnen av må du nok i det aller minste ha basiskunnskapene i orden før du begynner.

Når dette er innlært kan du begynne å gå igjennom deler av kildekoden til wordpress, se på hvordan du bruker hooks i wordpress for å få tilgang til interne funksjoner som du kan trenge, og annet!
Det finnes haugevis med guider for utvikling av theme's og plugin's til wordpress, og det tar normalt bare noen timer å komme seg igjennom en slik tutorial, og etter å ha prøvd det noen ganger så får man normalt mer oversikt over hvordan det hele fungerer.
Så skal du kanskje ha noe funksjonalitet innebygget i themet ditt, slik som ajax, fading av menyknapper, bytting av innhold dynamisk osv. og da er det på tide å lære seg javascript og alt som følger med der.

Lykke til, men jeg tviler på at dette er noe du kommer til å fullføre, da det normalt krever en viss interesse for selve utviklingen, og ikke bare et lite ønske om å ha en viss farge eller font på nettsiden din, da kan du heller endre litt på et eksisterende theme, eller betale noen for å gjøre det, ettersom det vil bli mye billigere enn å bruke gud vet hvor mange timer på å lære så mye at du kan lage noe som i det hele tatt fungerer.
 

Martin R

Medlem
Tusen takk for svar alle sammen! :)

Vis jeg skal lage et design som dette: kjendisbloggen . com
Hvilken program burde jeg bruke da?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du misforstår litt hvordan dette funker. Hvilket program du bruker spiller ingen rolle, alle programmene som har blitt nevnt her i tråden kan gjøre det der (og alt annet av nettsider) like godt.

Det du trenger er:
1: Et program til å redigere kildekoden. I bunn og grunn er dette bare en teksteditor, altså er f.ex. notepad *egentlig* nok, men det finnes løsninger som fargekoder koden (dette kalles "syntax highlighting") og dermed gjør det enklere å lese den, f.ex. de aller fleste som er foreslått her i tråden. Mange av disse har også tilsvarende løsninger for CSS innebygget, i tillegg til html og php men dette er heller ikke nødvendig, siden CSS også egentlig bare er ren tekst.

2: Et program til å redigere grafikk - f.ex. photoshop, illustrator, fireworks e.l.

3: En ftp-klient til å laste opp nettsidene og grafikken til serveren din. Mange av forslagene som har kommet her i tråden tidligere har dette integrert med teksteditoren (altså html-editoren), noe som gjør ting enda kjappere og enklere.

De ENESTE nettsidene du trenger noe spesielt program til å lage, er de som er basert på flash, men det er bare tull og tøys i alle fall.
 
Topp