Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lage rss feed

Status
Stengt for ytterligere svar.

tyr897

Medlem
Å slenge inn php variabler er jo ikke akkurat noe stort hokus-pokus.

Kode:
<?php
$rss_opts = array('title' => 'Min blogg', 'url' => 'http://www.minblogg.no/');

header("Content-Type: application/rss+xml; charset=utf-8"); 

?><?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0">
<channel>
<title><?=$rss_opts['title']?></title>
<link><?=$rss_opts['url']?></link>

osv..

Short tags må for øvrig være slått av for at eksempelet over skal fungere.
Anbefaler også at du bare lager et rss template, og så laster inn variablene der. Da blir det også enklere å cache :)
 
Sist redigert:

vidarlo

Apache-junkie
1: ta i bruk templating på det mølet der. Det blir ekstremt uoversiktleg og rotete når du skal til å endre på ting. Hadde du brukt t.d PhpTemplate så hadde du forenkla det en god del og kunne gjort ting som $template->forumentry($foo); og så latt templating-systemet plassere det og oversette det til html, ved hjelp av ein mal. Mykje meir elegant, og langt enklare å velikehalde.

2: bruk samme templatingsystem for RSS-feeden din, men med RSS som mal istaden for HTML som mal.

Og sånn oh-btw: skrap det CMS'et der. Du har elendig hygene når det gjelder variabler, og generelt rotete struktur. Sikker på at du ikkje er betre tent med å tilby templating for t.d drupal?
 
Sist redigert av en moderator:
Og sånn oh-btw: skrap det CMS'et der. Du har elendig hygene når det gjelder variabler, og generelt rotete struktur. Sikker på at du ikkje er betre tent med å tilby templating for t.d drupal?

Hva er det du tror du er?
Du kommer her å rabler ut om ALT mulig annet enn hva jeg ba om i denne tråden?

Jeg ba ikke om tips til erstattnings CMS, jeg ba ikke om kritikk på kodene i CMS-et, og jeg spurte ingen om jeg skulle skrape dette eller ikke. Denne tråden dreier seg om RSS-feed. Ikke templating og kodestruktur.

Prøv å se litt lysere på livet, og få opp humøret!
 

vidarlo

Apache-junkie
Jeg ba ikke om tips til erstattnings CMS, jeg ba ikke om kritikk på kodene i CMS-et, og jeg spurte ingen om jeg skulle skrape dette eller ikke. Denne tråden dreier seg om RSS-feed. Ikke templating og kodestruktur.
Svaret er at med eit templatingsystem ville det vere gjort på tre minutt å lage ein rss-feed, sidan det essensielt sett ville blitt samme som nyhetssida di, med annan template. Her ser du døme på korleis xtemplate ser ut, for å generere html for fleire FAQ-spørsmål (PHP XTemplate Wiki: PHP XTemplate)
Tilhøyrande PHP som generer ferdig utputt:
PHP:
/* Set the correct templatefile for the templatesystem */ 
$xtpl = new XTemplate('faq.xtpl',$tpldir);

for ($i = 1; $i <= count($langfaq); $i++) {

	$xtpl->assign('QUESTION', $langfaq[$i]['QUESTION']);
	$xtpl->assign('ANSWER', $langfaq[$i]['ANSWER']);

	$xtpl->parse('main.table.row');
}
// parse the table
$xtpl->parse('main.table');
	
/* Finally we parse the variables to the templatefile */	
$xtpl->parse('main');
$xtpl->out('main');

include($includedir . 'tail.php');
?>
Legg inn RSS'en som vart pasta ovanfor som en template, kutt ned til ein entry, sett inn krøllparantesar for variablane i RSS-en, lag løkke som den i eksempelet ovanfor, kjør. Vil du endre format på feeden? Tilby andre typar feed enn rss? Fem linjer php og ein ny template.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er kanskje en grunn til at du sliter med å få det til (igjen og igjen), ole, mens spør jeg vidar om hjelp til noe, så har jeg fremdeles ikke opplevd at han ikke løser det både kjapt og elegant/ryddig. Vanligvis har jeg ikke fjerneste anelse om hva det er som trengs når jeg spør han, men det som kommer tilbake er faktisk såpass ryddig og pent at jeg tilogmed skjønner litt, og jeg kan så lite php at det omtrent blir feil å si at jeg kan noe i det hele tatt.

...og det er ikke første gangen jeg ser deg mase og syte heller, ofte virker det som du prøver å få andre til å lage hele sida for deg for helt latterlig lave summer. Sitter rett og slett med et inntrykk av at du ikke kan halvparten av det du burde kunne/later som du kan, så kanskje det ikke er så fordømt idiotisk å høre litt på vidar, selv om han kanskje sa det litt krasst?
 
Sist redigert av en moderator:
Det er kanskje en grunn til at du sliter med å få det til (igjen og igjen), ole, mens spør jeg vidar om hjelp til noe, så har jeg fremdeles ikke opplevd at han ikke løser det både kjapt og elegant/ryddig. Vanligvis har jeg ikke fjerneste anelse om hva det er som trengs når jeg spør han, men det som kommer tilbake er faktisk såpass ryddig og pent at jeg tilogmed skjønner litt, og jeg kan så lite php at det omtrent blir feil å si at jeg kan noe i det hele tatt.

...og det er ikke første gangen jeg ser deg mase og syte heller, ofte virker det som du prøver å få andre til å lage hele sida for deg for helt latterlig lave summer. Sitter rett og slett med et inntrykk av at du ikke kan halvparten av det du burde kunne/later som du kan, så kanskje det ikke er så fordømt idiotisk å høre litt på vidar, selv om han kanskje sa det litt krasst?

Ingenting av det du sier har noen som helst form for poeng. Forum har vi av akkurat den flotte grunn at det skal være mulig å spørre om hjelp når man sitter fast. jeg vil på INGEN måte at folk lager ferdige sider og saker til meg (med mindre det er applikasjoner jeg ikke har noen form for mulighet til å få til selv). Jeg er selv rimelig grønn i PHP, og det er vel kansakje i disse forumene jeg trenger mest hjelp. DERFOR får jeg det ikke til, men jeg prøver. Jeg fikk på ingen måte noe ønsket svar i vidars første post. Jeg så for meg noe helt annet, da jeg har vært borti en mal for dette før, som var veldig enkel og grei, og hvor jeg fint klarte å opprette en RSS-feed ut i fra et nyhetsscript jeg hadde tidligere.

Min kompetanse ville jeg ærlig talt ikke utalt meg om, var jeg deg. For dette har du på ingen måte noen som helst anelse om, bortsett fra at jeg med god samvittighet kan inrømme at PHP ikke er min sterkeste side.

Jeg takker uansett for det andre svaret ditt, Vidar. Det så mye bedre ut, og jeg skal se om jeg kommer noen vei med det nå.
 
Sist redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp