Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lage stort reklamebanner til utendørs bruk

blåving

New Member
Hei!

Håper jeg er på rett sted nå, at ikke denne siden er kun for elementer som skal vises online?
Jeg skal lage et stort banner i forbindelse med et marked. Banneret skal være langt og tynt, og printes av proffe i et slags plastmateriale.
Jeg har fått designjobben i hendene, da vi har lite ressurser, og jeg har laget litt nettsider, redigert litt bilder ++.

Først: Banneret skal jo være digert. Hvordan lager man noe til å ha mange ganger den oppløsningen man ser på skjermen? Må man først plotte inn dimensjonene i programmet, og deretter jobbe i zoom ut-mode? Haha, har ikke peiling, men lærer fort, altså. Ser for meg at om jeg bare klipper sammen et fint banner i Gimp, så kommer det til å se helt grusomt ut når det blåses opp. Eller?

Er det forresten mulig å bruke Gimp til dette? Har ikke råd eller skills til dyrere programvare..

Så ja: Noen som vet hvordan jeg får riktige dimensjoner (banneret er avlangt) og god nok oppløsning til å lage noe som er flere meter langt?

På forhånd mange, mange takk!
 

UN 1950

Member
Vanligvis lages slike ting i en vector-fil. PDF. kan kanskje også brukes, jeg regner med at du skal sende filen til trykkeriet?

Jeg ville spurt trykkeriet hva dem anbefaler, men jeg er redd de vil ta en god slant hvis de må konvertere bildet manuelt til riktig oppløsning.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du lager det i et program som lager vektorfiler, som f.eks Illustrator. Aner ikke om Gimp klarer det.

Deretter er det vel egentlig bare å plotte inn størrelsen på banneren, huske å bruke 300 DPI og CMYK-farger, så tror jeg det skal gå bra.

Og en sjekk med trykkeriet er aldri dumt, jeg har selv opplevd at ett trykkeri vil ha filene i en annen spec enn hva andre trykkeri vil ha, så de er ikke alltid helt enige de heller.

Og du MÅ lage dette i vektor, hvis ikke blir det, som du sier selv, til å bli grusomt.
 

Britta

stoffdronning
Hvis du - bare til lek - laster opp bilder til største Vistaprint-banner (76 cm x 366 cm) så ser du litt hvor høyt du minst må i oppløsning. (2265 x 10821 pixels)

Kjenner ikke så godt til Gimp, men et eller annet sted skal du fortelle programmet hvor stor plass du vil fylle, i Inkskape (som jeg bruker og som også er gratis) ligger det på file - document properties. Der kan du legge inn både cm eller px.

Og ja, så blir det å jobbe med zoom. Dette er ikke vanskelig, eneste du trenger å vite er hvor stor banneret er, for at du få lagt inn den størrelsen i din grafikprogramm.

Avklar i forkant hvilken format du skal levere i (jeg 'av-og-til-i-nøden'-grafiker og min proffgrafiker deler filer som pdf før det går til trykkeriet (har brukt vistaprint i mer enn 10 år nå, så er inhabil :)).

Lykke til, Britta
 

od1977

Medlem
Vil forresten anbefale Adobe Animate til alt som har med grafisk design å gjøre, spesielt hvis du ønsker vektor. Illustrator blir for tungt, og er mer rettet mot de som driver med kunst og illustrasjoner, type "fine arts".

Animate, på sin side, har et ekstremt forenklet og intuitivt brukergrensesnitt, og lar deg jobbe dobbelt så effektivt siden du ikke bare har vertikale "layers", men også horisontale "frames" på en tidslinje. Og, som navnet tilsier, er det meget enkelt å animere alt du lager.
 
Sist redigert:
Topp