Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leie ut driften av en "avdeling" (Nettbutikk)

ellaro

Medlem
Jeg har for tiden flere nettbutikker under utarbeidelse i ulike nisjer. I den forbindelse så lurer jeg på om jeg kan leie ut driften av en nettbutikk til min søsters firma. Det er mildt sagt en nisje jeg ikke har peiling på. Jeg har idag ENK og lurer på hvordan dette praktisk lar seg gjennomføre. Jeg regner med at det er en dårlig ide og ansette henne da jeg vel må betale arbeidsgiveravgift.

Går det f.eks og skrive en kontrakt mellom firmaene at hennes firma har driften av denne nettbutikken og at overskuddet fordeles f.eks 50/50 ? Jeg vil altså fortsatt stå som eier av denne nettbutikken.

Håper på innspill på dette
 

Johan

Medlem
Du har rett i at du må betale aga hvis du ansetter henne. Det er Ikke noe i veien for å leie ut nettbutikken, men det er lurt å dokumentere dette gjennom en skriftlig avtale mellom partene. Siden du har ENK vet jeg ikke hvordan det forholder seg når det gjelder "forhold mellom nærtstående". Når det gjelder AS er det klare regler for dette.
 

ellaro

Medlem
Du har rett i at du må betale aga hvis du ansetter henne. Det er Ikke noe i veien for å leie ut nettbutikken, men det er lurt å dokumentere dette gjennom en skriftlig avtale mellom partene. Siden du har ENK vet jeg ikke hvordan det forholder seg når det gjelder "forhold mellom nærtstående". Når det gjelder AS er det klare regler for dette.

Takk for svar Johan, man kan uten problem leie ut nettbutikken og kontraktsfeste en fordelingsordning hva overskudd angår? Er det noen andre som kan svare på temaet som Johan bringer frem med "forhold mellom nærtstående" og ENK? Skiller det seg fra AS?

Herlig med forum som gir meg lærdom og nye spørsmål :)

Mvh
Ellaro
 

Johan

Medlem
Har snakket med min regnskapsfører. "nærtstående" gjelder bare AS så du kan fritt lage en avtale mellom ditt ENK og din søster.
 

ellaro

Medlem
Du lager ganske enkelt et dokument som sier hva avtalen går ut på, og begge parter signerer. Dette er helt legitimt og uproblematisk.
Unntak: om selskapet har inntekter på over 70 000 000 gjelder andre regler.

Takk for informasjonen spikre. Tror ikke vi når 70 000 000 med det første :) så det er ikke en problemstilling her og nå...hehe

Mvh
ellaro
 

ellaro

Medlem
Lurer på litt rundt det praktiske av gjennomføringen. Si at vi har laget en avtale med fordelingsnøkkel mellom selskapene og ansvarsområder. Hvilket selskap skal stå som eier av nettbutikken som kundene forholder seg til?

Hvordan blir det praktisk rundt utbetaling mellom firmaene når overskuddet skal fordeles?
Skal jeg som eier sende faktura til min søsters ENK når hun opplyser meg om hva overskuddet er? Skal jeg gå over til e-conomic hvor man kan opprette avdelinger så hun må bokføre alt der? (Har idag visma eaccounting)

Kan det være lettere å starte ett DA selskap istedet? Kan man ha det i tilegg til ENK?

ellaro
 

spikre

peterhamre.no
Lurer på litt rundt det praktiske av gjennomføringen. Si at vi har laget en avtale med fordelingsnøkkel mellom selskapene og ansvarsområder. Hvilket selskap skal stå som eier av nettbutikken som kundene forholder seg til?

Hvordan blir det praktisk rundt utbetaling mellom firmaene når overskuddet skal fordeles?
Skal jeg som eier sende faktura til min søsters ENK når hun opplyser meg om hva overskuddet er? Skal jeg gå over til e-conomic hvor man kan opprette avdelinger så hun må bokføre alt der? (Har idag visma eaccounting)

Kan det være lettere å starte ett DA selskap istedet? Kan man ha det i tilegg til ENK?

ellaro

DA har, sånn som jeg ser det, ingen fordeler. ENK er enkelt. AS er sikrest. I dette tilfellet er definitivt AS å anbefale, om det er aktuelt å opprette eget selskap. (Har dere under 5 000 000,- i omsetning trenger dere ikke revisor. Egenkapital er kun 30 000,-)
 

ellaro

Medlem
DA har, sånn som jeg ser det, ingen fordeler. ENK er enkelt. AS er sikrest. I dette tilfellet er definitivt AS å anbefale, om det er aktuelt å opprette eget selskap. (Har dere under 5 000 000,- i omsetning trenger dere ikke revisor. Egenkapital er kun 30 000,-)

Det er ikke per dags dato aktuellt med et AS. Da blir det å gå for modellen med mitt ENK som leier ut driften til min søsters ENK. Så til det praktiske da som jeg referer til, noen med kjennskap til det?

ellaro
 
Topp