Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leie ut garasje til eget AS?

tuppesjura

New Member
Firmaet driver med bilpleie som utføres hjemme i egen garasje. Tanken er at AS skal betale leie for disse lokalene. En bekjent som driver lignende firma hjemmefra har fått beskjed fra sin regnskapsfører at max husleie er 24.000kr årlig, utover dette blir det skattepliktig.
Har forsøkt å google dette, men finner ingen andre begrensninger enn mindre enn 50% av eiendommen og at dersom en selger, vil gevinsten av den delen være skattepliktig.

Vil jo ikke ha skatteetaten på nakken, så vil gjerne gjøre det riktig. Og om det faktisk er slik, da må en vel kunne belaste firmaet for strømkostnader og evt. andre kostnader i tillegg?
 

Steve Cash

Medlem
Hvis garasjen har en såkalt tjenende funksjon for huset er jeg enig i inntil 50 prosent av markedsleien. Andel av strøm mv. kan belastes aksjeselskapet.
 
På den ene siden - 50% som nevnt over, på den andre siden ikke over markedsleie i området. Strøm og andre direkte kostnader er fradragsberettiget i AS.

Det er en dom på utleie av kjellerleilighet til kontorbruk i eget AS hvor det ble avkortet ned markedsleie på kontorareal og ikke boligareal, skulle tro at du kan bruke dette til å sette markedsleie som "industri/verksted" og ikke som garasje (men det er litt spekulasjon fra min side)

Så det blir litt armlengdesprinsipp her, ville du ha leid garasje av naboen for å drive virksomheten, og hvor mye ville du ha betalt i leie da?
 

tuppesjura

New Member
Jeg har sjekket markedsleie mot annen næringseiendom i området, og ser at det varierer litt. Vi har lagt oss på 2000kr mnd for 38kvm + akonto for strøm o.a. kostnader som skal avregnes på slutten av året. Garasjen er på 80 kvm.
 
Topp