Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leie ut privatbil til eget as

Tore martin

New Member
Hei.
Jeg har startet et AS og eier en bil jeg skal bruke i firmaet fast.bilen har logoen til firmaet på seg. Har jeg mulighet til og leie ut denne bilen til firmaet (evt fra 0800-1600)for en pris tilsvarende låne kostnaden min. Og la firmaet betale dieselen bilen bruker og evt reperasjonskostnader på bilen (evt dekkslitasje). Er dette mulig? Hvordan gjør jeg dette evt.?
 

Steve Cash

Medlem
Uten å legge noe arbeid i å undersøke dette vil jeg anta det enkleste er at aksjeselskapet betaler kjøregodtgjørelse pr. kilometer for bruk av bilen. Merk at hvis det mottas godtgjørelse for mer enn 6000 kilomenter i løpete av året skal bilen regnskapslignes hos eier.
 

Smbinfo

Medlem
Uten å legge noe arbeid i å undersøke dette vil jeg anta det enkleste er at aksjeselskapet betaler kjøregodtgjørelse pr. kilometer for bruk av bilen. Merk at hvis det mottas godtgjørelse for mer enn 6000 kilomenter i løpete av året skal bilen regnskapslignes hos eier.

Det lønner seg stortsett alltid å gjøre som Steve Cash sier, gitt at du faktisk bruker bilen privat og eier ASet selv (er du arbeidstaker uten å være eier er det noe mer gunstig med firmabil, men fremdeles usikkert).

Skal bilen imidlertid kun brukes i firmaet, og ikke privat,skatter du ingenting privat og kan fradragsføre bensin/diesel og reperasjoner. Men du må kunne dokumentere at den kun brukes i jobben(eks via en detaljert kjørebok som underbygger km stand).
 

Lurern

New Member
Spørsmålet er om dette er mulig? Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Benytter en av mine private biler
kun i næring. Kjøregodtgjørelse er greit. Men alle servicer og evt. verkstedreparasjoner må dekkes av meg privat.
I tillegg har jeg ikke vært flink til å føre kjørebok, så kan dette året kun vise til 11.000km av 20.000 brukte km i selskapet. Også regnskapsfører henviser til kjøregodtgjørelsen, men jeg er ganske sikker på at jeg taper på dette i forhold til at bilen kun benytte i selskapet. Antar at evt. verkstedutgifter m.m. gir fradrag for momsen gjennom selskapet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En ting som er litt interessant i denne sammenhengen er at det finnes firmaer som lar deg disponere bil gratis hvis du har et attraktivt nok kjøre/bruksmønster (ihvertfall gjorde det det før, men det er en stund siden jeg har hørt noe om dem nå?).

Da er selvsagt bilen fylt med reklame, så man kjører rundt som en levende reklameplakat, og det er en relativt billig bil, men ... det vil jo allikevel si at de faktisk tjener penger på det. Og DET vil da si at det må koste mer å kjøpe/leie denne reklameplassen, enn ihvertfall kostnadene ved å eie bilen.

Så på sett og vis vil jeg vel tro at man burde kunne argumentere med dette hvis man har nok annonser på bilen, at annonseplassen og verdien dette gir firmaet er mer verdt enn kostnadene ved å eie bilen.
 

Johan

Medlem
Det Steve Cash skriver om kjøregodtgjørelse er nok det klokeste. Leier du ut bilen må dette sikkert inntekstbeskattes på toppen av lønnsinntekt. Du får muligens fradrag for renter hvis du allerede har overskredet minstefradraget. Hvis ikke går det sikkert inn her.
Når du skal benytte bilen selv blir dette sikkert som firmabil å regne og du må betale firmabilskatt. Nei, hold deg til kjøregodtgjørelse. Den er vel på 40.000 skattefrie.
 
Topp